علیرضا سیاهپور، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ۶ محور شامل نوسازی و اصلاح و ایمن سازی راههای شریانی، اصلاح و ایمن سازی نقاط حادثه خیز، بازسازی ماشین آلات راهداری، مطالعه و اجرای تعمیرات اساسی و نگهداری پلهای بزرگ و ابنیه فنی راهها، نگهداری راههای شریانی در قالب روکش آسفالت و توسعه راههای روستایی است.
وی ادامه داد: در بحث نوسازی، اصلاح و ایمن سازی راههای شریانی تعهد اداره کل راهداری استان در مجموع ۱۱۲ کیلومتر بوده که ۷۰ درصد کار معادل ۷۸ کیلومتر انجام شده است.
او اظهار داشت: در زمینه حذف و اصلاح نقاط حادثه خیر نیز اصلاح ۱۱ نقطه تعریف شده که هشت نقطه معادل ۶۹ درصد اصلاح و ایمن سازی شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس بیان کرد: پروژه تعریف شده دیگر برای استان مطالعه و اجرای تعمیرات اساسی پلهای بزرگ و ابنیه فنی است که ۲ دستگاه پل را شامل میشود که در مجموع ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
سیاهپور، دیگر پروژه جهش تولید استان را حوزه راهداری فارس را بحث نگهداری راههای شریانی در قالب روکش آسفالت برشمرد و گفت: طول راههای تعریف شده در این زمینه نیز ۵۳ کیلومتر بوده که به طور کامل انجام شده است.
وی درباره پروژه توسعه راههای روستایی هم گفت: در این زمینه نیز از مجموع ۱۲۸ کیلومتر تعهد استان معادل ۶۶ درصد آن عملیاتی و اجرا شده است.
او گفت: در حوزه نوسازی و بازسازی ماشین آلات راهداری نیز تعهد این اداره کل ۱۰ دستگاه بوده که معادل ۵۰ درصد آن عملیاتی شده است.
وی ادامه داد: خروج تدریجی ماشین آلات فرسوده و خارج از رده و خرید ماشین آلات جدید و مدرن، علاوه بر کمک به کاهش متوسط سن ناوگان، به استفاده از ظرفیت کارخانهها و واحدهای داخلی و همچنین افزایش اشتغال و بهبود قفضای کسب و کار منجر خواهد شد.
سیاهپور اظهار داشت: ایمن سازی و اصلاح نقاط حادثه خیز و همچنین تامین تجهیزات و علائم ایمنی در راههای شریانی، علاوه بر اینکه موجب ارتقاء و ایمنی در راههای میگردد، واحدهای تولیدی از جمله ورق و فولاد نیوجرسی را نیز فعال کرده و توان پیمانکاران را افزایش میدهد و به تحقق یکی از مهمترین اهداف سازمان راهداری کشور یعنی کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن نیز کمک میکند.
وی، در مورد آثار بهبود وضعیت راههای روستایی نیز گفت: این مهم نیز میتواند به آبادانی این مناطق که از کانونهای مهم تولید و ارزش آفرینی کشور و استان هستند کمک کرده و مسیر دستیابی کشور به توسعه پایدار و رونق اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی را هموار کند.
سیاهپور، کیفیت تردد و نوع دسترسی در راههای روستایی را جزو اولویتهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور دانست و افزود: حمل و نقل روستایی گرچه سهم کمتری در تردد راهها نسبت به ترددهای بین شهری دارد اما نقش مستقیمی بر ایمنی تردد در راههای کشور چه روستایی و چه شریانی دارد.