اردبیل _ ایرنا _ رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خلخال گفت: با تلاش راهداران مسافران در راه مانده در مسیر ارتباطی خلخال - اسالم از چنگال برف و سرما رها و به مقصد خود هدایت شدند.

معروف خسروی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: وزش باد شدید که سرعت آن گاهی به بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، موجب بروز کولاک شدید در گردنه الماس واقع در جاده خلخال - اسالم شده و بسیاری از رانندگان این مسیر کوهستانی و برفگیر را در شب گذشته و پیش از ظهر امروز وادار به توقف اجباری در میان راه کرد.

او افزود: شدت کولاک برف در گردنه الماس به حدی است که دید افقی برای رانندگان عبوری از این گردنه به کمتر از ۱۰ متر رسیده و همین امر موجب توقف اجباری برخی از رانندگان در میان راه  شده و تردد خودروهای سنگین راهداری را نیز با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: با فروکش بارش‌های برف وزش باد در راه‌های ارتباطی بلند و دارای گردنه شدت گرفته و این امر موجب زمین‌گیر شدن بسیاری از رانندگان و سرنشینان خودروهای عبوری از گردنه الماس و سایر گردنه‌های برفگیر واقع در مسیر راه‌های روستایی می‌شود.

وی با بیان اینکه با وجود باز بودن این راه شدت کولاک همراه با محدودیت دید ناشی از کولاک برف علت اصلی توقف رانندگان خودروها در مسیر کولاک‌گیر جاده خلخال - اسالم است، از مردم خواست تا آرام شدن وضعیت جوی منطقه و فروکش کولاک برف از هرگونه مسافرت غیرضروری در این مسیر و با استفاده از خودروهای سواری شخصی خودداری و در صورت ضروری بودن سفر از امکانات حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

خسروی همچنین از افزایش شدت کولاک برف در جاده خلخال - اسالم از بامداد امروز خبر داد و بیان کرد: شدت وزش باد در این گردنه از ۸۰ کیلومتر بر ساعت تجاوز کرده و این امر در کنار کاهش دید رانندگان در بسیاری از موارد موجب از کار افتادن موتور خودروها و زمین‌گیر شدن رانندگان و سرنشینان خودروها در میان راه می‌شود.

او گفت: با تلاش راهداران این اداره طی شب گذشته سرنشینان ده‌ها خودرو گرفتار در برف و کولاک این جاده که به‌دلیل نداشتن زنجیرچرخ و سایر تجهیزات زمستانی در میان راه زمین‌گیر شده بودند، که از میان برف و یخ جاده رها شده و به مسیرهای خود هدایت شدند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خلخال افزود: با تلاش راهداران این اداره برفروبی ، پاکسازی و بازگشایی راه‌های روستایی این شهرستان به پایان رسیده  و هم‌اکنون تمامی راه‌های روستایی خلخال باز است.

خسروی اظهارکرد: پس از ساعت‌ها تلاش راهداران در مسیر راه صعب‌العبور فرستنده رادیو و تلویزیونی مالانکوه در حوالی روستای مجره خلخال، راه این فرستنده برای ارسال مواد غذایی ، آب و سایر امکانات موردنیاز کارکنان مستقر در این ایستگاه بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته راه این فرستنده از طریق  استفاده از یک دستگاه بولدوزر استیجاری از بخش خصوصی از سوی صدا و سیمای مرکز اردبیل و شرکت مخابرات استان بازگشایی می‌شد، گفت: از ۲ سال پیش بازگشایی این مسیر توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خلخال انجام می‌شود.

او افزود: این فرستنده در ارتفاع بالای ۲ هزار و ۷۰۰ متری از سطح دریاهای آزاد واقع شده و با اولین بارش برف مسدود می‌شود که با توجه به حضور کارکنان فرستنده تلویزیونی و نیروهای انتظامی مستقر در این فرستنده و به لحاظ نیاز به آذوقه و تعویض شیفت این مسیر صعب‌العبور با استقرار یک دستگاه لودر بازگشایی و امکان تردد خودرویی به این محل فراهم شد.

خلخال در جنوب اردبیل از شهرستان‌های سردسیر کشور است.