تهران - ایرنا - رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نظارت بیشتر و برخورد با دفاتر پیشخوان و کارگزاری‌های تامین اجتماعی در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی خبر داد.

احمد جنیدی روز سه شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره گلایه‌ها از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری در دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری‌های تامین اجتماعی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور و اجرای فاصله گذاری، این اقدام در دفاتر پیشخوان دولت اجرایی شد، اما با اقداماتی که در سایر حوزه‌های اجرایی اتفاق افتاد، مردم مجبور شدند برای کارهای اداری در مقاطعی از زمان به این دفاتر مراجعه کنند. به طور مثال یک بار برای کد بورسی، یک بار برای تهیه سیم کارت و موارد دیگر این موضوع اتفاق افتاد و منجر به مراجعه بیشتر مردم به دفاتر پیشخوان و ازدحام شد.

وی ادامه داد: از همان زمان هم اخطار و هم تذکر و هم پلمب دفاتر پیشخوان دولت انجام شد و حتی امروز نیز پلمب دفاتر پیشخوان اتفاق افتاده است. حتی پلمب بانک‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت نمی‌کنند نیز انجام شده است.

سازمان‌های متولی دفاتر پیشخوان باید نظارت کنند

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس پروتکل‌های نظارت مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، سازمان‌هایی که متولی دفاتر پیشخوان هستند در مرحله اول باید بر روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری نظارت داشته باشند و نظارت عالی با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است. یعنی اگر دفاتر پیشخوان زیر نظر وزارت ارتباطات باشند یا کارگزاری‌های تامین اجتماعی زیر نظر این سازمان باشند، به یکی از وزارتخانه‌ها مربوط می‌شوند و مجوز فعالیت را از آن وزارتخانه یا سازمان دریافت می‌کنند، در نتیجه ابتدا آن وزارتخانه یا سازمان باید گزارش هفتگی از نظارت را به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کنند. برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها این گزارش‌ها را ارائه نمی‌دهند.

بسیاری از خدمات دفاتر پیشخوان باید الکترونیکی شود

جنیدی اظهار کرد: نظارت بر این دفاتر و کارگزاری‌ها وجود دارد، اما مردم چاره دیگری جز مراجعه به این مراکز ندارند. به طور مثال اگر شخص بخواهد دفترچه بیمه یا شناسنامه یا خدماتی دریافت کند، مجبور است به این دفاتر یا کارگزاری‌ها مراجعه کند. قرار بود افراد به جای دفترچه بیمه از کد ملی استفاده کنند که هنوز این موضوع وجود دارد و افراد برای دریافت دفترچه مجبور به حضور در دفاتر پیشخوان یا کارگزاری‌ها هستند.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور بسیاری از خدمات باید الکترونیکی شود، اما هنوز این موضوع به طور کامل تحقق پیدا نکرده است و منجر به حضور افراد در دفاتر پیشخوان برای دریافت خدمات می‌شود.

گزارش شود، برخورد می‌کنیم

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر موردی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری‌ها از طرف مردم به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت انجام شود، این گزارش به دانشگاه‌های علوم پزشکی منعکس و اقدام عملی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه بهداشت محیط می‌تواند دفاتر پیشخوان یا کارگزاری‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی یا فاصله گذاری را رعایت نمی‌کنند به طور مستقل نیز پلمب کنند.

به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته در همین رابطه گفت: کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دفاتر پیشخوان دولت گزارش شده و با توجه به اینکه این دفاتر جزو اماکن شلوغ و پر رفت و آمد است لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله ۱.۵ تا دو متر در این اماکن ضروری است.

وی افزود: برای این کار و جلوگیری از شلوغی این اماکن، دفاتر پیشخوان دولت باید نسبت به نوبت دهی اینترنتی و تلفنی اقدام کنند و از ارائه خدمت به افراد فاقد ماسک خودداری کنند.

لاری گفت: مردم نیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در دفاتر پیشخوان دولت یا هر مکان ارائه خدمات عمومی دیگر، مراتب را به شماره تلفن ۱۹۰ وزارت بهداشت اعلام کنند یا با اسکن کد QR واحد مربوطه از طریق تلفن همراه هوشمند و ارسال آن به وزارت بهداشت موضوع را اعلام و پیگیری کند.