سید جواد حسینی در هفتمین نشست کمیته اجرایی طرح هدایت (هر دانشآموز یک تبلت و هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه) با ارایه گزارشی از فعالیتهای انجامشده در طرح هدایت افزود: پویش "اولیای خردمند، فرزندان هوشمند" با استفاده از ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار انجمن اولیا و مربیان مدارس برای تأمین تجهیزات ارتباطی هوشمند دانشآموزان نیازمند و پویش "من حاضرم" توسط سازمان دانشآموزی با هدف بسیج همه خیرین و خیرخواهان جامعه برای کمک به دانشآموزان نیازمند راهاندازی شده است.
وی یادآور شد: اتحادیه انجمنهای اسلامی طرح هر انجمن حداقل سه تبلت را کلید زده است تا از این طریق و با استفاده از ظرفیت ۱۳ هزار عضو انجمن اسلامی ۳۹هزار تبلت تهیه و در اختیار دانشآموزان نیازمند قرار گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تقدیر از سازمان بسیج دانشآموزی در اجرای طرح نظر هوشمند گفت: با اجرای طرح نذر هوشمند تاکنون نزدیک به ۶۵ میلیارد تومان جمعآوریشده است که با این رقم بیش از ۲۲ هزار تبلت میتوان برای دانشآموزان نیازمند تهیه کرد.
حسینی با بیان این که بسیج اقشار مختلف جامعه میتواند در طرح نذر هوشمند وارد شود، افزود: امید است طرح نذر هوشمند مراحل و موجهای دوم و سوم خود را با استفاده از ظرفیت دهه فجر استمرار بخشد.
به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، وی با بیان این که تاکنون با ۲۷ استاندار تفاهمنامه تأمین نیمی از هزینه خرید تجهیزات هوشمند آموزشی توسط استانداریها و از طریق منابع داخلی امضا شده است، تصریح کرد: در قالب این تفاهمنامهها اعتبار خرید بیش از یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تبلت تأمینشده است.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت افزود: در هفته گذشته با همیاری و مشارکت شهرداری مشهد، سازمان نظام صنفی کامپیوتر استان تهران، اتاق اصناف استان اصفهان، مؤسسه خیریه بوتراب و مؤسسه خیریه رعد بخشی از اعتبار طرح هدایت تأمینشده است.
حسینی افزود: در این نشست بر فعال شدن شرکت صنایع آموزشی و تخصیص مبلغی بیشتر برای خرید و تبادلات با شرکتهای داخلی و خارجی، ایجاد خط تولید و نیز تسهیلات ویژه برای فرهنگیان و دانشآموزان و تخصیص منابع از طریق ردیف مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان تأکید شد.
وی با یادآوری برگزاری نشست با نمایندگان بیش از ۶۰ دستگاه اجرایی که به همت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش در سالن اجلاس اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، یادآور شد: در این نشست مقرر شد طرح حامی هوشمند در سه قلمرو در دستگاهها اجرا شود که اولین قلمرو آن اهدای وسایل هوشمند اضافی ادارات به مدارس، قلمرو بعدی اهدای وسایل هوشمند به فرزندان کارکنان دستگاهها و سومین قلمرو آن نیز استفاده دستگاههای اجرایی از ظرفیت مسئولیت اجتماعی و پویشهای مردمی جهت یاریرساندن به مدارس همجوارمی باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که امروزه و در عصر کرونا مسالهای مهمتر از تأمین وسایل ارتباطی هوشمند برای دانشآموزان نیازمند نیست، اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق مجلس ۱۰۰۰میلیارد تومان برای تهیه تجهیزات هوشمند ارتباطی تصویبشده است و صندوق توسعه ملی نیز میتواند در این زمینه به یاری آموزشوپرورش بیاید.
حسینی بابیان اینکه احصای اطلاعات دانشآموزان نیازمند از دو مسیر شبکه شاد و سامانه سناد در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: پس از تهیه تجهیزات هوشمند ارتباطی، ملاکهای واگذاری این تجهیزات باید توسط معاونتهای ابتدایی و متوسطه مشخص شود.
همچنین در این نشست علیرض کمرئی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با ارایه گزارشی از فعالیتهای انجامشده در این معاونت در خصوص طرح هدایت گفت: اولین گام در توزیع عادلانه تجهیزات هوشمند شناسایی است و معاونت آموزش متوسطه با طراحی فرمی در سناد اطلاعات برخی از دانشآموزان نیازمند را جمعآوری کرده است که تکمیل اطلاعات همه دانشآموزان مستلزم مشارکت مدیران و معلمین است.
وی افزود: تعیین اولویت در واگذاریها هم از دیگر مباحث مهم است که بهتر است اولویتبندی دانشآموزان توسط مدیر مدرسه و با نظارت معاونتهای آموزشی انجام شود.
به گزارش ایرنا، براساس اعلام آموزش و پرورش ۳۰ درصد دانش آموزان عادی و ۴۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه از ابزار هوشمند مانند تبلت و موبایل محروم بودند.
هرچند مسوولان آموزش و پرورش به واسطه اطلس یادگیری دانش آموزان محروم را شناسایی کردند و محتوای لازم برای آموزش و یادگیری را در اختیار آنها قرار دادند اما تهیه تبلت را هم به منظور برقراری عدالت آموزشی در دستور کار قرار داده اند.
تاکنون نهادهای بسیاری مانند سازمان مرکز آمار ایران، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، کمیته حضرت امام (ره)، معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و معاونت رییس جمهوری در امور زنان نیز در این طرح هدایت مشارکت داشتهاند.