منصور غلامی روز دوشنبه در پیامی به چهارمین همایش ملی آموزش محیط زیست، افزود: کلید موفقیت، بقا و توسعه همه جانبه جوامع جهانی در حفظ محیط زیست نهفته است.
وی تصریح کرد: دانشگاه پیام نور با توجه به ماهیت و رسالت اصلی خود در گسترش آموزش های الکترونیکی و ترکیبی در کشور، می تواند با بهره مندی از این ظرفیت ملی و بین المللی، نقشی کلیدی را در پیشبرد اهداف مدیریت سبز در آموزش عالی و توسعه آموزش های محیط زیستی رسمی و غیررسمی ایفا کند.
وزیر علوم هدف از تشکیل کرسی های یونسکو در دانشگاه ها را ظرفیت سازی، تبادلات علمی دانشگاهی، به اشتراک گذاری دانش در بین کشورهای جهان و ایجاد همبستگی علمی دانست و اظهار داشت: برگزاری جشنواره ها و همایش های علمی الکترونیکی به ویژه در شرایط گسترش ویروس کرونا می تواند گام موثری در راستای نهادینه سازی فرهنگ مدیریت محیط زیست در جامعه ایران با توجه به ظرفیت های بی بدیل دینی و علمی آن باشد.
غلامی ابراز امیدواری کرد: برگزاری همایش ملی آموزش محیط زیست منجر به اقدامات اثرگذاری در راستای انجام رسالت اصلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در قبال محیط زیست و پیوند آن با تعلیم و تربیت در جامعه شود.
شرط بقای آینده بشریت، سواد محیطزیستی است
محمد شبیری رییس کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست با بیان این که شرط بقای آینده بشریت، سواد محیطزیستی، توانایی فهم اصول اساسی شناخت محیط زیست و زندگی کردن بر پایه آنها است، گفت: کسب سواد محیطزیستی، مستلزم آموزش و تربیتی است که فهم حیات را در قلب برنامه های خرد و کلان زندگی انسانها جای می دهد؛ تحصیل سواد محیطزیستی، نخستین گام در راه دستیابی به پایداری است.
وی افزود: ما باید دانش محیطزیستی خود را برای طراحی مجدد و اساسی فناوری ها و نهاد های اجتماعی خود به کار ببندیم تا خلاء و شکاف بین طرح ها و عملکردهای انسانی و سیستم های پایدار محیطزیستی را پُر کنیم.
رییس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه پیام نور تاکید کرد: برای یادآوری تکلیف همگانی برای آموزش محیطزیست و یاددهی- یادگیری در این زمینه، برگزاری این رویدادهای ملی، ضروری به نظر میرسد تا بخشی از ذهنیت جامعه و عملکرد حاکمیت را به خود مشغول سازد.
شبیری افزود: بسیاری از تهدیدهای محیط زیستی، تخریب منابع و آلودهسازی محیط، پیامد رفتارهای انسانی است و دیدگاه افراد در خصوص محیطزیست، نقش مهمی در شکل گیری رفتارهای محیطزیستی مطلوب آنها دارد.
وی راه برون رفت از مشکلاتی پیچیده و به هم وابسته که برخی آن را به بحران تشبیه کردهاند را تغییر طرز فکر و عمل دانست.
وی عنوان کرد: این تلاش و رویداد ملی بتواند گامی در نهادینه ساختن وظیفه آموزش و ترویج همگانی محیط زیست، تبدیل دانشگاه پیام نور به قطب ملی و بین المللی آموزشهای الکترونیکی و ترکیبی محیطزیستی در راستای تحقق بند (ی) ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه و پایه ای برای ادامه روند تلاشهای انجام شده در این زمینه باشد.
به گزارش ایرنا، دومین جشنواره و چهارمین همایش ملی آموزش محیط زیست به مناسبت ۲۶ ژانویه روز جهانی آموزش محیطزیست به صورت آنلاین در دانشگاه پیام نور آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی، دانشگاه پیام نور امسال برای دومین سال متوالی برای اشاعه آموزش الکترونیکی و در راستای انجام رسالت دانشگاه پیام نور در تبدیلشدن به قطب آموزشهای الکترونیکی و ترکیبی بر اساس برنامه ششم توسعه، دستیابی به شاخصهای مدیریت سبز دانشگاهی، کاهش هزینهها و رعایت پروتکلهای بهداشتی در دوران شیوع کرونا، اقدام به برگزاری این همایش با بهرهگیری از ظرفیتهای الکترونیک خود کرده و همچون گذشته در توسعه فرهنگ محیطزیستی اهتمام میورزد.
در ادامه این همایش؛ مسابقه ۳ دقیقهای پایاننامهها و رسالههای مرتبط با آموزش محیطزیست برگزار شد.
برگزاری پانل های علمی «آب و محیطزیست» و «تجارب جوامع محلی، دانش بومی و مشارکتهای مردمی در سازگاری با تغییر اقلیم در ذخیرهگاههای زیستکره ایران»، ۱۲ نشست علمی الکترونیکی و یک سخنرانی کلیدی با عنوان «یادگیری مشارکتی در محیطهای یادگیری آنلاین» از برنامه های بعدازظهر این همایش است.
در روز سهشنبه (هفتم بهمن) و در چارچوب برنامههای چهارمین همایش ملی آموزش محیطزیست از مجموع حدود ۶۸ مقاله دریافت شده، ۱۸ مقاله علمی بهصورت آنلاین در سه پانل موازی و ۲۲ مقاله بهصورت پوستر ارایه میشود و با برگزاری دو پانل علمی «مطالعات زبانشناسی و نقد زیستمحیطی ادبیات» و «احیاء رودخانههای شهری تهران» و ۸ نشست الکترونیکی تخصصی در بعد از ظهر آن ادامه می یابد.
در حاشیه این برنامه، ششمین نمایشگاه تخصصی آموزش محیطزیست بهصورت مجازی از امروز به مدت ۱۰ روز دایر بوده و در معرض بازدید علاقهمندان قرار دارد.
علاقه مندان جهت شرکت در این جشنواره می توانند از طریق لینک های http://webconf.pnu.ac.ir/eenf و http://webconf.pnu.ac.ir /eeconf وارد شوند.