تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نگرانی های این وزارتخانه را در نیمسال تحصیلی جاری، برگزاری کلاس های آفلاین توسط برخی از زیرنظام ها و چالش آزمون های پایان ترم دانست.

محمدرضا آهنچیان روز  جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره ۲ نیمسال گذشته و کنونی کرونایی دانشگاه ها، اظهار داشت: نیمسال گذشته به دلیل بروز ناگهانی بیماری کووید-۱۹ برای وزارت علوم و نظام آموزش عالی شوک آور بود. تجربه های نیمسال گذشته و تابستان ۹۹ به دانشگاه ها برای بازیابی سیستم آموزشی کمک کرد و برای آماده کردن زیرساخت های آموزش مجازی فرصت خوبی یافتند. حتی تعدادی از دانشگاه های دولتی بیش از یک پلتفرم برای آموزش های مجازی آماده کردند و در این نیمسال از آن استفاده می کنند. اغلب پلتفرم ها بومی سازی شده و ارتقا پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه استفاده از کلاس های آفلاین خلاف قواعد کیفیت آموزش در آموزش عالی است، افزود: بر اساس برخی گزارش ها، بعضی زیرنظام ها به این امر مبادرت ورزیدند. در زمینه برگزاری کلاس های مجازی شکایتی از دانشگاه های دولتی دریافت نکردیم و آموزش در این نیمسال بهتر از نیمسال تحصیلی گذشته برگزار شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ۲ نگرانی این وزارتخانه را در نیمسال تحصیلی جاری، برگزاری کلاس های آفلاین توسط برخی از زیرنظام ها و چالش آزمون های پایان ترم دانست و گفت: در مورد ارزشیابی پایان نیمسال، پیشاپیش به دانشگاه ها اعلام کردیم ارزشیابی مستمر را از روز نخست شروع نیمسال در نظر داشته باشند تا برخی ملاحظات جایگزین محدودیت های آزمون های میان و پایان ترم شود.

آهنچیان خاطرنشان کرد: اگر دانشجو در طول نیمسال ضعف های جدی نشان داده است در پایان ترم نمی تواند برای ما عالی باشد. در این میان، برخی دانشگاه ها در برگزاری آزمون مجازی، نظام هوشمند را طراحی و اجرا کردند. در بسیاری موارد هم دانشجو باید هنگام امتحان ارتباط تصویری با استاد برقرار کند که از بروز رفتار ناهنجار پیشگیری می کند.

آهنچیان در مورد افزایش یا کاهش آمار دروس گذرانده نشده در نیمسال تحصیلی گذشته در مقایسه با نیمسال نخست سال تحصیلی گذشته که امتحانات پایان ترم به شکل حضوری برگزار شد، گفت: در این زمینه به شکل کتبی درخواست آمار و اطلاعاتی از دانشگاه ها نداشتیم اما بر اساس اعلام برخی موسسات آموزش عالی، تفاوت معناداری بین نمرات نیمسال اول ۱۳۹۹-۱۳۹۸ (مهر ماه ۱۳۹۸) و نیمسال دوم (بهمن ۱۳۹۸) گزارش نشده است و در این زمینه نگرانی از دانشگاه ها دریافت نکرده ایم.

بازگشایی دانشگاه ها در ترم دوم

وی همچنین درباره بازگشایی برخی از دانشگاه ها در ترم دوم، خاطرنشان کرد: به دانشگاه ها توصیه کرده بودیم برای نیمسال مهرماه ۹۹ در صورت امکان دروس عملی کمتری ارائه دهند که این موضوع به خودی خود اتفاق افتاد. وضعیت دانشگاه های ۳۱ استان در وضعیت های متفاوت از نظر بحران کرونا قرار دارد، در این شرایط دانشجویان دانشگاه هایی مثل جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای تا بالای ۸۰ درصد و دانشگاه های دولتی در شهرهای کوچک تا بالای ۹۰ درصد دانشجویان بومی دارند که در این شرایط دانشجویان مشکلی برای حضور در کلاس های عملی و در آزمون حضوری ندارند. بزرگترین مانع حضور دانشجویان در دانشگاه ها مربوط به سفرهای درون و بیرون شهری آنها و سپس لزوم اسکان در خوابگاه ها است.

موانع کرونا در دروس عملی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به چالش برخی رشته های عملی با کرونا، اظهار داشت: رشته های زیادی مانند محیط زیست، زمین شناسی و جغرافیای طبیعی در هر نیمسال تعداد زیادی واحدهای درسی عملیات صحرایی و بازدید از میدان و عرصه دارند که این بازدیدها در شرایط کنونی تعطیل شده اند. تعطیلی دانشگاه ها و جایگزینی آموزش های الکترونیکی بر چنین وجوهی از آموزش تاثیر گذاشته است و این موضوع را نمی توان نادیده گرفت. البته این امر مختص کشور ما نیست بلکه در همه جهان در نظام های آموزش عالی اتفاق افتاده است. امتحانات پایان ترم هم همین وضعیت را دارند و آن امتحان با استانداردهای قبلی نمی تواند برگزار شود.

به گفته آهنچیان، در کل آزمون های نیمسال اول با چالشی که گزارش شده باشد، مواجه نشده است.

به گزارش ایرنا، دانشگاه ها برای برگزاری حضوری کلاس های درس در ترم دوم، منتظر مجوز ستاد ملی کرونا هستند و هم اکنون در مرحله امتحانات پایان ترم جاری قرار دارند.