تهران- ایرنا- رییس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی خشت طلایی تهران گفت: این جایزه با معیار قرار دادن دسترسی همه جوامع به اطلاعات و تجارب در سراسر جهان و تاکید بر همه شمولی، موجب توسعه دیپلماسی شهری و زمینه حضور فعال شهرهای کوچک مقیاس را فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، غلامحسین محمدی روز سه شنبه در آئین اختتامیه جایزه جهانی خشت طلایی تهران افزود: دیپلماسی شهری تعامل با دیگر شهرهای جهان است که با هدف تقویت همکاری‌ها و دستیابی به علایق و نه منافع مشترک انجام می شود این در حالیست که رفع بسیاری از مسایل و مشکلات شهری از طرق رسمی و دولتی با محدودیت‌های بسیاری مواجه است.

وی اضافه کرد: اما در ساحت دیپلماسی شهری با توجه به ماهیت غیر سیاسی، نتایج بسیاری قابل حصول است که این مهم به کمک جایزه جهانی خشت طلایی تهران میسر شد.

محمدی ادامه داد: این جایزه علاوه بر توسعه دیپلماسی شهری، با فراهم نمودن بستر لازم جهت بهره‌گیری از تجارب دیگر شهرها و ارائه راه‌کارهای موفق در حل چالش‌های شهری می‌تواند راهگشای مدیران شهری باشد.

رییس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی خشت طلایی تهران ادامه داد: علاوه بر آن با ایجاد انگیزه و حس رقابت در مدیران شهری سبب بروز و ظهور پروژه‌های خلاقانه و تاثیرگذار در شهرها می شود.

محمدی با بیان اینکه آخرین و مهمترین ویژگی، برنامه ریزی در راستای رسالت این جایزه و استفاده کاربردی از بانک داده‌های خشت طلایی است، گفت: بهره گیری از تجربه‌های موفق جهانی، بالغ بر هزار پروژه، گامی موثر جهت برون رفت از چالش‌های شهری و ارایه راه حل‌های نوین به مدیریت شهری تهران و سایر شهرستان‌ها است که از موثرترین دستاوردهای این جایزه است.

وی ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته رویدادهای بین‌المللی متفاوتی در حوزه شهرسازی با تاکید بر پروژه‌های اجرایی برگزار شده است که از آن جمله می‌توان به «جایزه جهانی گوانجو، جایزه بین ­المللی دبی، نمایشگاه جهانی شهر هوشمند، جایزه معماری آقا خان و جایزه شهر در دسترس»، اشاره کرد.

محمدی اضافه کرد: بر اساس مقایسه تطبیقی جایزه خشت طلایی تهران با رویدادهای موفق جهانی ابتدا باید تاکید کرد که در مقیاس جهانی، خشت طلایی تهران رویدادی جوان و نوپا است که توسعه چشم‌گیر آن طی پنج دوره برگزاری و استقبال جهانی از آن، آینده‌ای روشن را به تصویر می‌کشد.   

همچنین "میمونا شریف مدیر اجرایی UN - habitat" در مراسم اختتامیه جشنواره خشت طلایی در پیامی ویدیویی با اشاره به کرونا و تاثیرات آن در جامعه انسانی گفت: هر چند این پاندمی موجب سختی های بسیاری در جوامع انسانی شده است اما این شرایط فرصتی هم برای ارتقای چهره شهرها و نوآوری و ارائه راحل های مبارزه با این را پیش رو قرار داده است.

وی با بیان اینکه دولت ها باید به مدیران شهرها در مقابله با این بیماری کمک کنند، یادآور شد: این شرایط فرصت مناسبی برای ارتباط شهرداران باهم است تا به کمک هم بتوانند مشکل را حل کنند.

برندگان پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی در هفت محور معرفی شدند.

در بخش گردشگری برنده اول طرح محور تاریخی – فرهنگی از همدان، طرح دوم بازگشت باغ ها از مسکو روسیه و طرح سوم مجموعه فرهنگی رازی از تهران هستند. 

در بخش محیط زیست پروژه توسعه دوچرخه سواری از تهران اول و پروژه های پارک طبیعی ساند از کپنهاگ در دانمارک و پارک صد ساله چلالنگ کورن از بانکوک در تایلند دوم و سوم شدند. 

در بخش مربوط به سلامت طرح کاهش پسماند (کاپ) از تهران اول و پروژه های مسیر سلامت از اردبیل و باغ معلق سئولو از سئول در کره جنوبی دوم و سوم شدند. 

در  مشارکت شهروندان و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر، پروژه فروشگاه دست دوم فروشی از مونیخ در آلمان اول و پروژه های برنامه های فرهنگی برج میلاد در دوران پاندمی کرونا از تهران و خیابان متعلق به شماست از لیسبون در پرتغال دوم و سوم شدند.

در بخش نوآوری، فناوری و شهر هوشمند، شهر در دسترس از گدنیا در لهستان به عنوان پروژه اول جایزه را دریافت کرد و پروژه های مدیریت مکانیزه فضاهای پارک حاشیه ای از تهران و اپلیکیشن شهر من از مشهد دوم و سوم شدند.

در بخش اقتصاد شهری، سرمایه گذاری و کارآفرینی  پروژه احیای کهن پیشه ها از قزوین مقام اول را به دست آورد. پروژه های رونق تجارت ملی در دوران پاندمی کروما از گاوا در اسپانیا و نقشه تعاملی مشاغل محلی از ایسی له مولینو در فرانسه جوایز دوم و سوم را به دست آوردند.

در محور هفتم  نیز برنده اول پروژه شهرنشینی از بوینس آیرس در آرژانتین اعلام شد و برندگان دوم و سوم نیز شهر یادگیرنده از یزد و احیای محدوده تاریخی شهر تهران (منطقه ۱۲) از تهران هستند.

به گزارش ایرنا، آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران که با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت، پیروز حناچی شهردار تهران، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر، مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، سفرا و روسای دفاتر دیپلماتیک کشورهای خارجی در برج میلاد تهران برگزار شد.