مشهد- ایرنا- سخنگوی معاونت فنی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ۲۱ ایستگاه ویژه طرح دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر مشهد راه‌اندازی شده ‌است.

مجید بخت‌آزما روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال ۱۳۹۸ گروهی متشکل از شهرداری مشهد، هیات دوچرخه سواری خراسان رضوی و سازمانهای مردم‌نهاد فعال در این حوزه تجربیات کشورهای پیشرو در به کارگیری دوچرخه اشتراکی و مذاکره با چند سرمایه‌گذار را در دستور قرار دادند.
وی اضافه کرد: پس از بررسی‌های لازم، بنا شد تا طراحی دوچرخه‌های اشتراکی به طور ‌روزآمد مطابق با شرایط جوی و جغرافیایی مشهد پیاده‌سازی شود از این رو قرارداد ساخت دوچرخه دنده‌ای با کارخانه دوچرخه‌سازی برای ساخت ۴۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی با استفاده از بودجه شهرداری مشهد منعقد شد.
سخنگوی معاونت فنی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر در هر یک از ایستگاه‌های دایرشده در سطح شهر، پنج دستگاه دوچرخه مستقر شده و به صورت آزمایشی برای رفع نقایص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بخت‌آزما افزود: در مراحل بعدی تعداد ایستگاه‌ها به ۶۰ ایستگاه و تعداد دوچرخه ها نیز به ۴۵۰ عدد افزایش خواهد یافت.
دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند مجهز به سامانه ردیاب هستند و شهروندان می‌توانند از طریق نرم‌افزار اپلیکیشن از  تعداد موجودی آنها در هر ایستگاه مطلع شوندتا در کمترین زمان ممکن دوچرخه را تحویل گرفته و پس از آن نیز دوچرخه را در نزدیکترین نقطه به مقصد خود تحویل دهند. این دوچرخه‌ها از طریق مرکز کنترل قابل ردیابی هستند و برای آنها قفل هوشمند هم طراحی شده است.
سامانه حمل و نقل شهری دوچرخه اشتراکی از ۱۴ سال پیش تاکنون معرفی و به کارگیری آن به تدریج در سطح جهان گسترش یافته است. بر این اساس ساکنان شهرها می‌توانند از ایستگاههای مخصوص، دوچرخه کرایه کنند و از آنها برای مدت مشخصی در داخل شهر  استفاده کنند.