تهران-ایرنا- رییس موزه ملی علوم و فناوری با بیان اینکه موزه های دانشگاهی هیچ متولی خاصی ندارند، گفت: موزه ها برای ادامه فعالیت علمی در دانشگاه باید متولی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، ششمین نشست تخصصی موزه های دانشگاهی کشور با موضوع موزه های دانشگاهی در زمان کووید ۱۹ به صورت مجازی از سوی شورای موزه های دانشگاهی کشور برگزار شد.

در این نشست، سیف الله جلیلی با بیان اینکه موزه های دانشگاهی هیچ متولی خاصی ندارند، افزود: موزه ها برای ادامه فعالیت علمی در دانشگاه باید متولی داشته باشند. البته مجموعه تلاش ها در چند سال اخیر، نتایج بودجه ای هم برای موزه ها به دنبال داشت و به دانشگاه ها این فرصت داده شد بخشی از بودجه های فعالیت های فرهنگی را به موزه های دانشگاهی تخصیص دهند.

وی افزود: این بودجه در برنامه ابلاغ شده توسط سازمان برنامه و بودجه، عنوان موزه های دانشگاهی داشت. شورای موزه های دانشگاهی کشور همچنین به دنبال راه اندازی مرکزی در تهران به منظور رساندن صدای موزه های دانشگاهی به مسوولان و تاکید بر حضور و وجود این موزه ها است.

رییس موزه ملی علوم و فناوری، گفت: وجود موزه های دانشگاهی در کنار فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها باید نقش اساسی و مهمی در فرایند آموزش دانشجویان حتی قشرهای جامعه ایفا کند.

 وجود موزه های دانشگاهی در کنار فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها باید نقش اساسی و مهمی در فرایند آموزش دانشجویان حتی قشرهای جامعه ایفا کند.

جلیلی با تاکید بر اینکه مسوولان موزه ها در ایام کرونا راهکارهایی برای مختل نشدن فعالیت موزه ها در نظر گیرند، اظهار داشت: نقش موزه های علم و فناوری و موزه های تشکیل شده در دانشگاه ها بعد از همه گیری کرونا پررنگ تر می شود. به همین خاطر، موزه ها را باید به مسوولان بشناسانیم تا در آینده به نحو بهتری از این موزه ها استفاده شود.

وی یادآور شد: با وجود تلاش های خیلی زیاد که مدعی ترویج علم هستند، اثر ملموسی از آن در جامعه دیده نمی شود که نشان دهنده مشکلی است و باید دنبال راهکار باشیم.

موزه های دانشگاهی؛ برنامه های درسی هستند

در ادامه این نشست، احمد محیط طباطبایی، رییس ملی موزه ها-ایکوم ایران، گفت: بحران کرونا در موزه ها باعث شد به زیرساخت های مرتبط با هوش مصنوعی، ارتباط مجازی، توسعه شبکه اینترنتی و فضای دیجیتال پی ببریم.

طباطبایی تاکید کرد: امری که در سال های قبل به صورت یک امر مستحب تلقی می شد، امروز به یک امر واجب تبدیل شده است. نقش دانشگاه ها در ایجاد موزه بدیهی است هر چند دانشگاه ها در مدتی، موزه ها را یک امر واجب تلقی نمی کردند؛ در حالی که موزه پیشرفته ترین فعالیت فرهنگی است.

رییس ملی موزه ها-ایکوم ایران در ادامه خاطرنشان کرد: موزه های دانشگاهی را می توان در سه بخش تاریخ دانشگاه، موزه هایی که به موضوع مورد بحث دانشگاه می پردازد و موزه های شامل مجموعه های اهدایی استادان و دوستداران دانشگاه مورد دقت قرار داد.

وی افزود: در کنار موزه های علم و فناوری، شبکه ای از موزه های دانشگاهی ایجاد شده است که رسالت مهم آموزش را بر عهده دارد. شعار شورای بین المللی موزه ها در سال ۲۰۲۱ بازیابی و باز تصور مجدد انتخاب شده است؛ چرا که این شورا از همه فعالان می خواهد در هر موزه ای به یک بازیابی و بازشناسی دوباره دست بزنند تا در دنیای آینده تصوری که باید از موزه داشته باشند در ذهن خود آورند.

طباطبایی با بیان اینکه آموزشی که موزه ها انجام می دهند، تکامل بخش آموزشی است که در دانشگاه شاهد آن هستیم، تاکید کرد: موزه ها در دانشگاه به عنوان یک برند برای دانشگاه نیستند بلکه باید برنامه درسی دانشگاه باشد. جایگاه موزه های دانشگاهی در نظام آموزشی کشور به عنوان مکمل و جایی است که دانشگاه را با جامعه مرتبط می کند.