به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گزارش عملکرد ۶ ماهه نخست امسال خود به جزئیاتی پرداخته که منجر به افزایش ارزش معاملات تجارت الکترونیکی شده است. تجارتی که این روزها به دلیل شیوع کرونا بیش از گذشته جان گرفته و توانسته رشد بیش از ۲۸۰ درصدی را تجربه کند.
«علی رهبری» مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در نشستی که امروز (چهارشنبه) برای تشریح این گزارش برگزار شد، گفت: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی تقریبا چهار برابر، تعداد نمادها در ۶ ماه نخست سه برابر و صدور گواهی امضای الکترونیکی ۲ برابر شده است.
وی درباره مجموعه مبالغ تراکنشهای خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی از ابتدای سال ۹۹ تا انتهای شهریور بر اساس گزارش شاپرک، اظهار داشت: مجموع مبالغ تراکنشهای خرید از طریق درگاه پرداخت به چهار هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان و مجموع مبالغ پرداخت در محل و سایر روشها نیز یکهزار و ۹۱۸ میلیارد تومان است. اکنون ارزش کل گردش مالی تجارت الکترونیکی نیز به ۶ هزار و ۳۹۳ میلیارد تومان رسیده است.
رهبری بیانداشت: ویروس کرونا از عوامل اصلی بود که مردم را به سوی کسبوکارهای الکترونیکی سوق داد، بسیاری از کسب وکارها آگهی استخدام چند هزار نفری زدند که این جای تشکر دارد، همچنین مرکز تجارت الکترونیکی مدت زمان دریافت نماد را از پنج روز به یک روز کاهش داد تا راهاندازی کسب و کار اینترنتی برای متقاضیان تسهیل شود.
در ادامه «سمیه شعبانی» کارشناس مسوول مرکز توسعه تجارت الکترونیک، افزود: بررسیهای انجام شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان میدهد ۲۳ درصد واحدهای فعال در حوزه تجارت الکترونیکی، دارای اینماد هستند که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته اند.
وی افزود: بیشترین دارندگان اینماد در حوزه فروش کالا فعالیت میکنند و پس از آن فعالان در دسته آموزش، برنامهنویسی و رایانه و تبلیغات و بازاریابی بیشتر نماد اعتماد الکترونیکی را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دریافت کردهاند.
شعبانی خاطرنشانکرد: سابقه فعالیت دارندگان نماد اعتماد الترونیکی نشان میدهد ۳۳ درصد کمتر از یک سال است که فعالیت میکنند و ۴۵ درصدشان بین یک تا چهار سال است که از عمر فعالیتشان میگذرد.
وی گفت: ۷۵ درصد فعالان تجارت الکترونیکی که کسب و کارشان اینماد دریافت کردهاند شخصیت حقیقی هستند و فقط ۲۵ درصد از این کسب و کار با نام شخصیت حقوقیشان فعالیت میکنند.
در ابتدای این گزارش به اهمیت زیرساختی که برای توسعه تجارت الکترونیکی لازم است پرداخته شده و بنا بر آن، ضریب نفوذ ۱۰۲ درصدی اینترنت، ضریب نفوذ ۶۵ درصدی تلفن همراه هوشمند، صدور حدود ۱۸۵ هزار گواهی امضاء الکترونیکی و مسائلی از این دست باعث این رشد چشمگیر شده است.
بنا بر گزارشی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک منتشر شده و ۶ ماه نخست امسال را در بر میگیرد، مبلغ هر خرید الکترونیکی بهطور میانگین ۴۱۷ هزار تومان برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۵۳ درصد رشد داشته است.
همچنین تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نزدیک به ۱.۵ میلیارد فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد رشد داشته است. تعداد معاملات الکترونیکی دولتی حدود ۱۵۱ هزار فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۴ درصد رشد داشته است.
در نیمه نخست سال ۹۹ تعداد اینماد سه برابر شده است و این رشد بیشتر در ماههای نخست سال اتفاق افتاده است. پراکندگی جغرافیایی این نماد متعلق به تهران، اصفهان، خراسان رضوی و فارس است. ۴۶ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی صاحبان بین ۳۰-۴۰ سال دارند و ۲۳ درصد۲۰ تا ۳۰ ساله هستند که میتوان نتیجه گرفت قشر جوان بیشترین میزان مشارکت را دارند.