به گزارش روز چهارشنبه شهرداری تهران، سید مناف هاشمی گسترش حمل ونقل پاک بویژه دوچرخه و مترو را راهبرد اصلی مدیریت شهری خواند و افزود: برای رسیدن به دو هدف مهم کاهش ترافیک و آلودگی هوا، نیازمند ادامه دو رویکرد توسعه سامانههای حمل و نقل پاک و اولویت دادن به پیادهمحوری و پرهیز از خودرومحوری هستیم.
وی با ابراز خوشحالی از اینکه برنامههای توسعه دوچرخهسواری در شهر تهران مورد توجه هیات داوران جایزه بینالمللی خشت طلایی نیز قرار گرفته، تصریح کرد: گسترش دوچرخهسواری در شهر تهران یکی از راهکارهای اساسی است که با ترویج استفاده از آن بعنوان یک مد حمل و نقلی پاک میتوان بر کاهش مشکلاتی مثل مصرف سوختهای فسیلی، انتشار گازهای گلخانهای، ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و آلودگیهای صوتی و بصری و تضمین سلامت شهروندان اثرگذار بود.
معاون شهردار تهران یادآور شد: با توجه به سیاست کلان مدیریت شهری که دادن فضای بیشتر به انسانها و پیادهمحوری در شهر است، پیشبرد هماهنگ مدهای حمل و نقلی، گسترش حمل و نقل پاک، تکمیل مترو، خرید اتوبوس و موتورسیکلت برقی، جایگزینی و نوسازی ناوگان فرسوده و ترویج استفاده از سامانههای غیرموتوری بویژه در سفرهای با مسافت کوتاه از برنامههایی است که در معاونت حمل ونقل در حال اجراست.
هاشمی با قدردانی از حمایتهای شهردار تهران از توسعه دوچرخهسواری افزود: هدف نهایی ما افزایش تعداد دوچرخهسواران و حجم سفر با دوچرخه در شهر است و میخواهیم با تشویق به سفر با دوچرخه، در شهروندان تغییر رفتار ترافیکی ایجاد کنیم، امروز در تهران حدود ۲۵۰کیلومتر مسیر دوچرخهسواری ایجاد شده و شاهد برگزاری همایشها، کمپینهای مختلف در حوزه دوچرخهسواری هستیم، اکنون سهم سفر با دوچرخه به یکدرصد نزدیک شده و با اجرای دقیق برنامهها طبق سند توسعه دوچرخهسواری و قصد داریم این میزان را به ۱.۵درصد در سال ۱۴۰۱برسانیم.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به کسب مقام دوم پروژه مطالعات تعیین معابر مستعد برای اجرای طرح پارک حاشیهای در پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی اشاره کرد و ادامه داد: مدیریت پارک حاشیهای در شهر تهران با دو هدف توزیع عادلانه پارک خودرو بین شهروندان و کاهش تقاضای سفر درونشهری اجرایی میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اهمیت ساماندهی پارکینگهای حاشیه خیابانها گفت: «با اجرای کامل طرح پارک حاشیهای در تهران، حاشیه خیابانها با قوانین و مقررات صحیح و عادلانه مورداستفاده شهروندان قرار میگیرد؛ در حالی که پیش از این، گاهی یک جای پارک به مدت یک روز اشغال میشد.
هاشمی با بیان اینکه اجرای طرح پارک حاشیهای در مناطق مرکزی تهران در حال انجام است، افزود: برای هوشمندسازی فضاهای پارک خودرو سه شرط را مد نظر قرار میدهیم؛ یعنی فضاهای جای پارکی هوشمندسازی میشوند که در بازههای زمانی متغیر، میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد و از طرفی کمتر از ۵۰ درصد فضای پارک، مسکونی باشد؛ یعنی اماکن غیرمسکونی در آن معبر بیشتر وجود داشته باشد و همچنین این طرح تنها در خیابانهای اصلی و جمعکننده و نه خیابانهای محلی اجرایی میشود.
براساس این گزارش، برندگان پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی دیروز عصر در هفت محور مشخص شدند که پروژه توسعه دوچرخهسواری سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در محور زیستپذیری شهری توانست بالاتر از پروژههای «پارک طبیعی ساند «از کپنهاگ دانمارک و «پارک صد ساله چلالنگ کورن» از بانکوک در تایلند در مقام نخست قرار بگیرد.
همچنین پروژه مدیریت مکانیزه فضاهای پارک حاشیهای نیز در بخش نوآوری، فناوری و شهر هوشمند، پس از پروژه «شهر در دسترس» از گدنیا در لهستان، توانست نظر هیات داوران این جایزه بینالمللی را جلب کرده و به مقام دوم دست یابد. در پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی، ۵۴۱ اثر شامل؛ ۲۴۵ اثر داخلی و ۲۹۶ اثر خارجی از ۱۹۴ شهر و ۵۸ کشور حضور داشتند که سازمان حمل و نقل و ترافیک توانست دو جایزه از هفت محور این جایزه را از آن خود کند.