تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مجلس دانش آموزی مسیری برای تربیت مدیران آینده ساز و پیشرانان تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به شمار می رود؛ از این رو، یکی از مهمترین کارکردهای این مجلس، کارکرد تربیتی آن است. 

علیرضا کاظمی روز چهارشنبه در مراسم گشایش دهمین دوره مجلس دانش آموزی اظهار داشت: با توجه به اینکه مجلس دانش آموزی یک نهاد صنفی و تربیتی است، دانش آموزان می توانند در حوزه تربیتی، پرورشی، آموزشی و فرهنگی در چهارچوب قانون در این مجلس حضور فعال داشته باشند تا از نقطه نظرات و ایده‌های آنها در راستای ارتقای امور استفاده شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خطاب به مدیران و دانش آموزان در مجلس دانش آموزی خاطر نشان کرد: قدر، منزلت و جایگاه مجلس دانش آموزان را بدانید و زمینه همکاری مشترک در نظام تعلیم و تربیت را فراهم کنید.

کاظمی گفت: این روزها شاهد میدان داری جوانان در قالب مجلس شورای دانش آموزی در عرصه تعلیم و تربیت هستیم و جلوه‌های ناب همبستگی، انسجام ملی، هویت، غرور ملی و حضور جوانان در عرصه‌های تصمیم‌سازی در عرصه تعلیم و تربیت دیده می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نمایندگانی از برخی نقاط جمهوری اسلامی ایران در کنار اقلیت‌های دینی و دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه به نمایندگی از ۱۵ میلیون دانش‌آموز در این مجلس گردهم آمده‌اند تا از دغدغه‌های تعلیم و تربیت سخن بگویند و با هم اندیشی به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کمک کنند. بالاتر از این خود نیز تمرین تربیت، تعامل، گفتگو، مشارکت، دوستی، مهربانی، صلح و صفا، پرسشگری، نقدپذیری، تحمل، مدارا و مسئولیت‌پذیری را خواهند داشت.

کاظمی بیان کرد: آگاهی دانش آموزان به اسناد بالادستی، سیاست‌های مهم نظام تعلیم و تربیت، افزایش بصیرت و آگاهی از حوزه‌های مختلف تعلیم و تربیت، تجربه گردانی، کسب فیض از محضر اساتید و معلمان برجسته و حضور در کارگاه‌های آموزشی بخشی از این تمرین تربیتی است. در نهایت شنیدن صدا و نیاز دانش آموزان از زبان خود آن‌ها؛ تفکر، تأمل و ارائه راه حل و پیشنهاد توسط خود دانش آموزان مثل تهیه اسناد دوازده‌گانه سازمان دانش آموزی اقدامی است که می‌تواند فرآیند تصمیم‌سازی و مشارکت دانش آموزان را در سیاست‌گذاری‌ها و اجرا تسهیل و میسر کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز مجلس دانش آموزی می‌تواند در راستای بیانیه گام دوم انقلاب مصداق بارز از توجه مسوولان به جوانان و اعتماد به جوانان در جای جای کشور باشد. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خطاب به دانش آموزان مجلس شورای دانش آموزشی گفت: با توجه به اینکه مجلس یک نهاد صنفی و مشورتی است، حضور فعال در عرصه‌های مختلف تعلیم و تربیت به ویژه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجتماعی در چهارچوب قانون و ضوابط و مقررات مجلس و استفاده از خرد جمعی برای ارائه و تدوین پیشنهادات سازنده و نقش‌پذیری در ایفای خوب و شایسته نمایندگی دانش آموزان در سطح کشور ضروری است.

به گزارش ایرنا، مجلس دانش‌آموزی دارای ۱۵۰ نماینده دختر و پسر (۷۵ دختر و ۷۵ پسر) از دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم است که در بین نمایندگان، چهار نماینده اقلیت‌های دینی، ۲ نماینده از بین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ۲ نماینده از مدارس ایرانی خارج از کشور عضویت دارند.

مجلس دانش‌آموزی یکی از معدود مجالس دانش‌آموزی و جوانان فعال در بین کشورهای مختلف است که با تبیین سازوکارهای ارتباطی مختلف در بستر فضای مجازی در زمان شیوع کرونا فعالیت آن تعطیل نشده و فعالانه و پویا به فعالیت‌های مؤثر خود ادامه می‌دهد.