به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روزنامه گاردین چاپ لندن، براساس یک گزارش جدید، حوزههای فرهنگی و خلاق اروپا از جمله سینما، تلویزیون، رادیو، موسیقی، نشر، بازیهای ویدئویی و هنرهای نمایشی و تجسمی سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۱.۲ درصد کاهش درآمد داشتند و از حوزه گردشگری که ۲۷ درصد از درآمد خود را از دست داد نیز از کرونا بیشتر خسارت دیدند.
این گزارش که براساس نتایج یک پژوهش به سفارش سازمانهای فعال در حوزه حقوق مولفان و هنرمندان اروپا تالیف و به کمیسیون اروپا تقدیم شده، نشان میدهد در روزگار کرونا تنها صنعت هواپیمایی اروپا که در یک ساله گذشته به دلیل محدودیتهای مسافرتی ۳۱.۴ درصد کاهش درآمد داشت، از حوزه فرهنگ و هنر اروپا بیشتر متضرر شده است.
براساس این گزارش که توسط شرکت حسابرسی EY منتشر شده است، در سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از شیوع کرونا، بخش فرهنگ و هنر اروپا مثل یک نیروگاه در حال توسعه بود با بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیروی کار، یعنی بیش از دوبرابر مجموع نیروهای فعال در حوزه مخابرات و خودروسازی و ۷۰۰ هزار نفر بیشتر از نیروهای خود در سال ۲۰۱۳. گردش مالی ۶۴۳ میلیارد یورویی این حوزه در ۶ سال قبل (از سال ۲۰۱۳) هر ساله ۲.۶ درصد رشد داشت و حدود ۴.۴ درصد از درآمد ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل میداد و بیش از ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو سود نصیب اعضای این اتحادیه میکرد.
اما مارک لرمیت مولف ارشد این پژوهش میگوید: با شیوع کرونا شاهد عواقب سنگین و قابل توجه ناشی از تعطیلی هزاران مرکز فرهنگی و هنری بودیم. فرهنگ اولین بخشی بود که پس از آغاز این همهگیری فعالیتهای خود را به حال تعلیق درآورد و احتمالا آخرین بخشی خواهد شد که میتواند بدون محدودیت کار خود را از سرگیرد.
به گفته لرمیت، شوک ناشی از شیوع کرونا در سرتاسر قلمروی حوزه خلاق اروپا احساس شد؛ درآمد بخش هنرهای نمایشی و موسیقی به ترتیب ۹۰ و ۷۶ درصد کاهش یافت، حوزههایی چون هنرهای تجسمی، کتاب، مطبوعات، سینما و تلویزیون کاهش درآمدی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد را تجربه کردند و فقط بخش بازی های ویدئویی بود که با افزایش ۹ درصدی در گردش مالی، در برابر این موج ایستادگی کرد.
این محقق معتقد است استقبال مردم از پلتفرمهای دیجیتال نیز نتوانست کاهش درآمد حاصل از فروش و رویدادهای فیزیکی را جبران کند؛ به عنوان نمونه، فروش فیزیکی در صنعت موسیقی به دلیل شیوع کرونا ۳۵ درصد افت کرده بود اما درآمد حوزه دیجیتال تنها ۸ درصد بالا رفت. به همین روال سینماهای اروپا در سال گذشته حدود ۷۵ درصد از درآمد خود را از دست دادند و استقبال از سرویسهای استریم نیز این ضرر گسترده را جبران نکرد.
لرمیت میگوید تعطیلی زودهنگام سینماها، موزهها و سالنهای تئاتر و کنسرت و لغو جشنوارههای تابستانی که لازمه معرفی هنرمندان و استعدادهای جوان هستند، ضربه سنگینی به این صنعت زد که تاثیرش تا چند ساله آینده نیز حس خواهد شد.
در گزارش لرمیت و تیمش آمده است اگر تولید و توزیع فیزیکی و برگزاری رویدادهای زنده در اولین فرصت از سرگرفته نشود، خطر از بین رفتن سرمایههای به اشتراک گذاشته شده در پروژههای جدید و نوپا وجود دارد آن هم با توجه به این که چندی پیش یک نظرسنجی در این باره برگزار شد و به ترتیب ۴۶ و ۲۱ درصد از شرکتکنندگان اعلام کردند حتی در صورت بازگشایی سالنهای کنسرت ترجیح میدهند چند ماه و چند سال از حضور در این نوع تجمعات خودداری کنند.
در عین حال از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد فعالان در بخش فرهنگ و هنر اروپا نویسندگان و هنرمندان مستقل یا شرکتهای کوچک یا متوسط مستقل هستند، انتقال به فضای برخط میتواند با ایجاد یک رابطه نامتوازن با پلتفرمهای اینترنتی در جهان، آینده آنها را به خطر بیندازد.
به نقل از مولفان این گزارش هشداردهنده، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه باید منابع مالی لازم برای بازیابی و احیای صنعت فرهنگ و هنر اروپا را تامین کرده و سرمایهگذاران خصوصی را نیز به این کار تشویق کنند.
در پایان این گزارش آمده است: حوزه خلاق اروپا در گذشته هیچوقت با چنین انهدام اقتصادی روبهرو نشده بود و پیامدهای عمیق این بحران در دهههای آتی نیز احساس خواهد شد.
ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذاتالریه نام برده میشد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همهگیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۰۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از دو میلیون و صد هزار نفر جان باختهاند.
شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنوارهها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشیها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.