محسن حاجی میرزایی روز چهارشنبه در افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش آموزی اظهار داشت: نمایندگان مجلس دانش آموزی باید از یک سو با جمعیت دانش آموزان ارتباط برقرار کنند تا بتوانند افکار، اندیشه و ایده ها را نمایندگی کنند و از سوی دیگر باید برای پیگیری امور، با مسوولان آموزش و پرورش و مقامات محلی تعامل سازنده داشته باشند تا مسوولیت های خود را به نحو شایسته انجام دهند.
وی افزود: یادگیری، تغذیه روح و پرورش جان را بر عهده دارد و عرصه یادگیری باید به درستی اتفاق افتد؛ بنابراین نمایندگان مجلس دانش آموزی در معرض یادگیری عمیق قرار گرفته اند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مجلس دانش آموزی فرصتی برای افزایش توانمندی ها و توسعه درک اجتماعی است.
وی با بیان اینکه نمایندگی مجلس دانش آموزی فرصتی برای تمرین دموکراسی است، افزود: همچنین مجلس برای دانش آموزان فرصت تمرین مدارا، پذیرش دیگران، تمرین گفتوگوی سازنده، نقد و نقدپذیری، کارگروهی و مشارکت در امور ، مسئولیتپذیری در امور اجتماعی، صنفی و محیط زیستی، حساسیت نسبت به محیط پیرامون، پرسشگری و مطالبهگری عقلانی و پیگیری هوشمندانه مطالبات و کسب مهارت شنیدن مهیا می کند.
حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: مجلس دانشآموزی تنها برای ارائه نظرات نیست، هرچند که از نظرات نمایندگان در موضوعات مختلف حتی ساحت های سند تحول بهره مند شدیم، اما مجلس دانشآموزی یک موقعیت یادگیری تربیتی و به مجلس دانش آموزی به عنوان موقعیت کم نظیر برای یادگیری نگاه میکنیم. مجلس میدان عمل است و باید درک روشنی از فردا وجود داشته باشد تا بتوانیم ورود بهتری به آن داشته باشیم.
وی افزود: سندتحول بنیادین میثاق مشترک آموزش و پرورش و دانش آموزان است، از این رو نمایندگان هرچقدر میتوانند در شناخت و تبیین ساحتهای 6 گانه تربیتی سندتحول تلاش کنند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مجلس دانشآموزی میتواند از حقوق خودش دفاع کند و عنصری موثر در جامعه باشد که در تمام ساحتهای ترییتی رشد کرده است، چرا دانش آموز تک ساحتی در جامعه موثر نیست.
حاجی میرزایی گفت: : امروز شبکه مجلس دانشآموزی شبکهای به وسعت چندهزار نماینده دانشآموزی است که باید عرصه نقش آفرینی را برای آنها مهیا کنیم.