زنجان - ایرنا - کارشناس پیش بینی هوای اداره کل هواشناسی استان زنجان، گفت: بارش برف، باران، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و وقوع کولاک برف نقاط مختلف این استان را فرا می‌گیرد.

حسین سلطانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از بعدازظهر امروز/ ۹ بهمن ماه جاری/ با ورود سامانه بارشی جدید به منطقه، بارش پراکنده برف و باران و وزش باد در برخی نقاط زنجان آغاز شده و تا اواخر وقت نیز ادامه خواهد داشت و مجدد از جمعه شب تا بعدازظهر شنبه /۱۱ بهمن ماه/ با ریزش قابل توجه برف و باران مواجه شده و همچنین به دلیل وزش باد در ارتفاعات و مناطق کوهستانی و برفگیر وقوع کولاک را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه احتیاط در تردد از مسیرهای کوهستانی، خودداری از صعودهای ورزشی و عملیات عمرانی و صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی، ضروری است، به توصیه های کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: محافظت از تاسیسات کشاورزی به ویژه گلخانه ها، انتقال دام از واحدهای غیرایمن به مکان های امن، تهویه و تنظیم دمای واحدهای دامداری و مرغداری، عایق بندی و محافظت از کندوها و تغذیه کمکی کلنی ها، خودداری از استقرار کندوها در ارتفاعات و کنار جاده های ارتباطی و پرهیز عشایر و دامداران از عبور در ارتفاعات، باید در طی مدت یاد شده جدی گرفته شود.

سلطانی، این سامانه بارشی از اواخر وقت شنبه از منطقه خارج خواهد شد، تصریح کرد: با خروج این سامانه بارشی از منطقه، دمای هوای این استان تبا کاهش مواجه شده و این روند تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.  

وی دمای فعلی شهر زنجان را یک درجه سانتیگراد بالای صفر اعلام کرد و با بیان اینکه این میزان دما در مقایسه با روز گذشته در همین ساعت ۹ درجه سانتیگراد افزایش دارد، افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته چورزق در شهرستان طارم با دمای ۱۸+ درجه و حلب از توابع شهرستان ایجرود با ۶- درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و سردترین نقطه این استان گزارش شد.

در حال حاضر استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و چهار ایستگاه دیگر نیز بطور ۱۲ ساعته، کارشناسان حرفه‌ای مستقرند و داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.