به گزارش ایرنا، فرید نجفی روز پنجشنبه در نشست با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: در نگرش جدید به حوزه پژوهش و فناوری ادغام بخشهای حوزه آموزش با پژوهش و حوزه دانشجویی در سال آینده از جمله برنامههای این معاونت است.
وی با تاکید بر رتبهبندی دانشگاهها از لحاظ علمی نه فقط صرف تعداد مقاله، افزود: چاپ و تدوین مقاله امری مطلوب و قابل ستایش است اما هیچ فردی بدون پرداختن به پژوهش نمیتواند فناور موفقی شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به راهکارهایی برای حرکت سریعتر به سوی دانشگاه نسل سوم، گفت: داشتن اهداف دراز مدت و استراتژی مناسب، مدیریت حرفه ای و خلاقیت در عمل، جذب اعضای هیات فعال در آموزش و پژوهش، دعوت از صنعتگران به دانشگاه و حضور اعضا هیات علمی و دانشجویان در صنعت و رفع پیچیدگی های روابط تجاری کشور در تبدیل ایده به محصول، از جمله این راهکار های پیشنهادی است.
وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان شایستگی قرارگرفتن در رتبهبندی تیپ ۲ دانشگاهها را دارد و از سال آینده ارتقای این امر میسر خواهد شد.
نجفی افزود: تدوین نقشه پژوهشی برای ۱۰ بیماری مهم در سطح کشور که بیشترین بار بیماری را دارند، بسیار مهم است تا براساس بار بیماری، نقشه ملی ترسیم و ارزیابی آن به شبکههای تحقیقاتی سپرده شود.
وی با اشاره به ظرفیت بالای کردستان در حوزه گیاهان دارویی افزود: با بهرهجستن از توان فعالیتهای دانش بنیان، همکاری شرکتهای فناورانه حوزه داروهای گیاهی و تقویت این حوزه با توجه به پتانسیلهای استان گام مهمی در راستای اشتغالزایی و رشد این شرکتهاست و میتواند دانشگاه علوم پزشکی کردستان را به سوی دانشگاههای نسل سوم سوق دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم به مهمترین دستاوردهای دانشگاه در زمینه تحقیقات پژوهشی، کسب رتبههای برتر پژوهشی، فعالیتهای محققین و همکاران در مراکز تحقیقاتی و نقاط ضعف و قوت دانشگاه در زمینه پژوهش اشاره کرد و گفت: این دانشگاه در رتبهبندی تایمز عنوان برتر را کسب کرد.
فرزین رضاعی در ادامه با اشاره به مشکلات دانشگاه، کمبود سرانه فضای آموزشی، ورزشی و مکانهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: ارتقای حوزه آموزشی، افزایش مراکز تحقیقاتی و افزایش راهاندازی رشتههای جدید دانشگاهی از جمله مطالبات ما از وزارت متبوع است چرا که در این زمینه وضعیت دانشگاه علوم پزشکی کردستان نسبت به دانشگاههای علوم پزشکی استانهای همجوار قابل قیاس نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه ارتقای سطح آموزش منجر به گسترش و توسعه پژوهش خواهد شد تحقق این امر را مستلزم ایجاد زیرساختهای آموزشی اعلام کرد.