تهران- ایرنا- کرونا با آمدنش حتی شکل نگرانی‌ها را هم عوض کرد، عروس و دامادهایی که تا پیش از این نگرانی‌شان بهم ریختن وضعیت آب و هوا یا عقب ماندن از برنامه‌ها بود، حالا نگرانی‌شان ابتلای دوستان و عزیزانشان به کرونا و حتی مرگ آنها در مراسم ازدواجشان هستند.

شیوع ویروس کرونا تمامی مراسمات را تحت شعاع قرار داد و بسیاری از عروس و دامادها بیش از ۱۰ ماه منتظر برگزاری مراسمات عروسی شدند.

عده ای می گویند درست است که نگران سلامت خود و میهمانان هستیم اما باید مراسم عروسی برگزار شود و یکی از شروط آغاز زندگی برگزاری مراسم عروسی است و ... .

در حاشیه بزرگراه آزادگان و در منطقه احمدآباد مستوفی در جنوب غربی تهران راهی یک مراسم عروسی شدم؛ در جای جای این منطقه، باغ تالارهای بسیاری وجود دارد که به دلیل نگرفتن جشن ها و عروسی‌ها، بی رمق تر از همیشه به نظر می رسند.

با اینکه همچنان صدای موزیک و رقص نور به وضوح در جریان است اما دیگر پارگینگ های این تالارها مملو از ماشین های شرکت کننده در این مراسم نیست؛ عروسی‌ها تفاوت های زیادی پیدا کرده و حداقل اینکه عروسی ها با فاصله گذاری اجتماعی و با تعداد محدودی از شرکت کنندگان برگزار می شود.

فردی که سابقه ۲۰ سال فعالیت را در یکی از باغ تالارهای منطقه احمد آباد مستوفی دارد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این باغ تالار که روزگاری برای نوبت گرفتنش دعوا بود و مردم برای رزرو این مجموعه مدت ها باید در صف انتظار بودند، بیش از ۱۰ ماه تعطیل بود و بسیاری از کارگران این محل بیکار شدند و بسیاری از باغ داران نیز از شغل خود خداحافظی کردند.

این فرد ادامه داد: هم اینک نیز این تالار پذیرای حداکثر با ظرفیت ۲۰۰ نفر در حال فعالیت است و مدیران باغ تالارها نیز با این ظرفیت مجبورند تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد از نیروهای قبلی خود را بکار بگیرند.

این کارمند اجرایی باغ تالار اضافه کرد: این تالار ظرفیت ۸۰۰ تا یک هزار نفر مهمان را دارد و روزگاری حدود ۱۰۰ نفر از این باغ تالار امرار و معاش می کردند ولی بر اساس بخشنامه های جدید ستاد مقابله با کرونا حداکثر باید با ظرفیت ۲۰۰ نفر کار و بر اساس نیاز خود افراد را بکارگیری کند.

وی اظهار داشت: برگزاری مراسم‌های عروسی این روزها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود، میزهای ۶ تا هشت نفر به سه تا چهار نفره تبدیل و فاصله میزها نیز بیشتر شده است و همچنین ساعات برگزاری آیین‌ها نیز بدلیل محدودیت های تردد شبانه عوض شده است.

وقتی که وارد این مراسم شدم مشاهده کردم که سالن نسبتا خالی است و میهمانان با رعایت فاصله و با داشتن ماسک در این جشن شرکت کرده اند؛ ترس از کرونا نحوه برگزاری مراسم عروسی را تغییر داده و میهمان‌ها برای فرار از این ویروس مجبور هستند بیشتر ساعات را با ماسک نظاره گر آیین‌ها باشند.

یکی از میهمانان این عروسی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: من عموی داماد هستم و مجبور بودم در این عروسی شرکت کنم، اما با این حال با ترس و لرز در این مراسم حضور پیدا کردم.

وی درباره رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این مراسم عروسی نیز افزود: فاصله گذاری در این مجموعه به خوبی رعایت و میزها با فاصله ۲ متری از یکدیگر چیده شده و همچنین وسایل پذیرایی نیز بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده نیز وجود دارد.

این شهروند تهرانی اظهار داشت: بعضی از عروس و دامادها مجبور هستند در چنین شرایطی مراسم عروسی را برگزار کنند و گرچه شور و شوق آیین‌های گذشته را ندارد اما بالاخره مجبور هستند فامیل ها را در یک مراسم دسته جمعی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این مراسم حدود ۱۶۰ نفر از اقوام درجه اول دعوت هستند و برای فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت ظرفیت، این مراسم با اقوام نزدیک در حال برگزاری است.

در ادامه با پدر داماد این مراسم عروسی همکلام شدم که در این باره به خبرنگار ایرنا گفتند: این مراسم عروسی قرار بود در روز ۳۰ فروردین ماه امسال برگزار شود که بدلیل شیوع ویروس کرونا مجبور شدیم این مراسم را با تاخیر ۱۰ ماهه برگزار کنیم.

آنها اظهار داشتند: به یاد داریم که در روز ۲۰ دی ماه سال گذشته برای رزرو به این باغ تالار آمدیم و ظرفیت میهمانان آن موقع حدود ۷۰۰ نفر بود اما الان این مراسم عروسی با زیر ۲۰۰ نفر مهمان برگزار شد.

این شهروندان تهرانی ادامه دادند: ساعت مراسم نیز تغییر کرده و این مراسم از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار می شود و مدیران باغ تالار اعلام کردند که ساعت هشت باید میهمانان این مجموعه را ترک کنند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه های این باغ تالار قبل از کرونا و الان کلی فرق کرده و قیمت پایه این مجموعه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته که یکی از عوامل افزایش قیمت مربوط به کاهش میهمانان است.

کرونا تالارهای پایتخت را فلج کرده

همچنین یکی دیگر از مسئولان تالارهای پذیرایی در منطقه مرادآباد غرب تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ویروس کرونان ۱۰ ماه تالارهای پذیرایی پایتخت را فلج کرده است و فکرش را نمی کردیم که این مجموعه حدود یک سال تعطیل باشد.

وی اظهار داشت: به غیر ایام فاطمیه، محرم و صفر اکثر شب ها این تالار رزرو بود و حتی در ماه رمضان به غیر از سه شب احیا بیشتر شب ها مراسم داشتیم.

این مدیر تالار پذیرایی در تهران اضافه کرد: این شب ها مراسم‌های عروسی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شده و برای ضدعفونی کردن وسایل پذیرایی و سالن مجبور هستیم هزینه هایی متقبل شویم.

وی درباره افزایش نرخ مراسم پذیرایی در ایام کرونا گفت: بسیاری از برگزار کنندگان آیین‌های امسال، سال گذشته قرارداد داشتند که طبیعی است پس از گذشت یک سال هزینه هایی همچون مواد غذایی افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در آن سو مراسم‌ها با محدودیت برگزار می شود و به همین منظور ما فقط درصد سالیانه و همچنین برخی هزینه های جاری را به قرارداد اضافه کردیم.

این مدیر تالارهای پذیرایی ادامه داد: در این شرایط نیز برای اینکه بیشتر از این ضرر ندهیم مراسم‌ها را با سود حداقلی برگزار می کنیم.

وی افزود: ظرفیت این مجموعه ۵۰۰ نفر است و ما مجبور هستیم مراسم‌ها را حداکثر با ظرفیت ۱۵۰ نفر برگزار کنیم که برگزاری این تعداد میهمان برایمان سودآوری آنچنانی ندارد و همچنین مجبور شدیم بیش از ۵۰ درصد کادر این مجموعه را تعدیل کنیم.

رییس اتاق اصناف: کرونا به ۶۰۰ تالار پذیرایی تهران زیان زده‌است

در این باره رییس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه زمان فعالیت تالارهای پذیرایی تا قبل از ساعت ۲۱ اعلام شده است، گفت: در بیش از ۱۰ ماه گذشته ۶۰۰ تالار پذیرایی در تهران بدلیل شیوع کرونا تعطیل بوده و دچار ضرر و زیان شده‌است.

قاسم نوده فراهانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با این حال با هر تالاری که شیوه نامه های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا را رعایت نکند برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بارها مدیران این تالارها درخواست بازگشایی این مجموعه ها را داشتند که در روزهای گذشته ستاد مقابله با کرونا با بازگشایی آنها در صورت پذیرش با یک سوم ظرفیت موافقت کرد.

رییس اتاق اصناف تهران ادامه داد: بدلیل اجرای طرح تردد شبانه از مدیران تالارها درخواست داشتیم که زمان برنامه تالارها تا ساعت ۱۷ و نهایت تا قبل از ساعت ۲۱ تمام شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه های تالارهای پذیرایی با رعایت پروتکل های بهداشتی تعیین شده در حال انجام است و در این زمینه نیز تاکنون مشکلی نداشته ایم.

رییس اتاق اصناف تهران یادآور شد: بازرسی‌های مستمر اتاق اصناف و اتحادیه‌ها نشان می‌دهد که تمام واحدهای صنفی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصمم هستند، به طوری که هم اکنون افراد بدون ماسک نمی‌توانند وارد واحدهای صنفی در سطح شهر تهران شوند.

به گفته وی، اتحادیه تالارهای پذیرایی و رستوران داران نظارت دقیقی از این واحدها انجام می دهند و تاکنون نیز مشکلی گزارش نشده است و از شهروندان می خواهیم در این زمینه با مدیران تالارهای پذیرایی همکاری لازم را داشته باشند.

نیمه نخست امسال نیز نایب رییس اتاق اصناف تهران خسارت ماهانه تالارهای پذیرایی را بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزیابی و اضافه کرده بود: واحدهای صنفی در طول ۶ ماه نخست امسال رقمی حدود ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند که شامل مواردی همچون اجاره، وسایل و تعهدات پرداخت شده به مردم می‌شود.

فرماندار تهران با مصوبه زیست شبانه مخالفت کرد

همچنین فرماندار تهران نیز با هر گونه تجمعات شبانه بعد از ساعت ۲۱ مخالفت کرد.

عیسی فرهادی در واکنش به تصویب طرح زیست شبانه از سوی شهر تهران به خبرنگار ایرنا گفت: مصوبه شورای شهر مبنی بر زیست شبانه در این شرایط اصلا معنایی ندارد و قابل اجرا نخواهد بود.

وی اظهار داشت: هفته گذشته لایحه ای با عنوان تهران بیدار یا همان زیست شبانه در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسید و برای گرفتن مجوز اجرا، این طرح به فرمانداری ارسال شد.

فرهادی افزود: در حالی که ویروس کرونا در کلانشهر تهران غیرقابل پیش بینی و همچنان خطرناک است این طرح در شرایط کنونی اصلا قابل اجرا نخواهد بود.

فرماندار تهران ادامه داد: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا هر گونه تجمع در کلانشهر تهران ممنوع است بنابراین این طرح قابل اجرا نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هر گونه ساده انگاری در این شرایط بسیار خطرناک است و تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد با هرگونه تجمع مخالفت می کنیم.

فرهادی یادآور شد: ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم و هر موقع  مجوز برگزاری تجمعات داده شد، این طرح نیز برای اجرا در دستور کار قرار خواهد گرفت.

متخصصان معتقدند که عروسی‌ها می‌توانند منبع جدی پخش ویروس باشند چرا که شرکت در آیین عروسی با رفتن به فروشگاه یا ۴۵ دقیقه نشستن در رستوران بسیار متفاوت است و این پذیرایی‌ها سه تا چهار ساعت طول می‌کشد و همه در یک فضای سرپوشیده هستند و کنترل رفتار مهمانان در یک مهمانی خصوصی غیر ممکن است و هیچکس را نمی‌توان مجبور کرد که در یک مراسم عروسی به صورت مداوم ماسک داشته باشد.

بهرحال در این شب ها که مراسمات عروسی با حداکثر سه ساعت برگزار می شود ضروری است که میهمانان تا ۲ هفته خود را قرنطینه کنند تا شاهد افزایش شیوع ویروس کرونا نباشیم.

یادمان باشد که این ویروس بسیار خطرناک و غیرقابل پیش بینی است و ضروری است که مردم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نرفتن به مراسم‌های پر تجمع از شیوع این ویروس جلوگیری کنند.