محسن حاجی میرزایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: در دوره ای که دانش آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا از حضور در مدرسه محروم هستند، آموزش و پرورش همه تلاش خود را برای ارائه آموزش با کیفیت به کار گرفته است.
وی ادامه داد: بی شک با وجود تمام تلاشها، ممکن است این آموزشها با کاستیهایی نیز روبه رو شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از هر فرصتی که امکان حضور دانش آموزان در مدارس را فراهم کند، استقبال می کنیم.
حاجی میرزایی یادآور شد: امید است شرایط مقابله با ویروس کرونا به شکل خوبی پیش رود تا اجازه داشته باشیم کلاس های درس را در مدارس دایر کنیم.
وی همچنین درباره آمار حضور دانشآموزان کلاس اول و دومی در مدارس گفت: اطلاعات حضور و استقبال دانش آموزان در حال جمع آوری است که آخر هفته اعلام می شود.
به گزارش ایرنا، به گزارش ایرنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز سی ام دی ماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آموزش پایه های اول و دوم ابتدایی، دروس کارگاهی هنرستان ها و مدارس دارای جمعیت کمتر از ۵۰ دانش آموز از ابتدای بهمن ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شود.
وی همچنین یک روز پس از بازگشایی مدارس به ایرنا گفته بود: آموزش و پرورش موظف است امکان آموزش را برای همه دانش آموزان فراهم کند. مدارس در سراسر کشور پذیرای دانش آموزان هستند، اما الزامی برای حضور آنان نیست.
وزیر آموزش و پرورش افزود: البته بدیهی است که خانواده ها باید از وضعیت بهداشتی مدارس اطمینان پیدا کنند و با مراجعه به مدرسه از رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مدارس اطمینان یابند.
حاجی میرزایی ادامه داد: آموزش حضوری را بسیار ضروری می دانیم به خصوص برای پایه های اول و دوم ابتدایی و هنرستان ها که از طریق فضای مجازی به خوبی آموزش ها انجام گرفته است.
وی بیان کرد: به دغدغه های ستاد ملی کرونا احترام می گذاریم؛ به همین دلیل حضور دانش آموزان را در مدارس اختیاری کرده ایم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای خانواده هایی که ترجیح می دهند آموزش دانش آموزان به صورت حضوری باشد امکانات لازم را در اختیار آن ها قرار می دهیم.
چگونگی برگزاری کلاسهای درس در اختیار شورای مدارس
همچنین رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار ایرنا درباره حضور دانش آموزان کلاس اول و دومی در مدارس از ابتدای بهمنماه گفت: دستورالعمل کلی آموزش حضوری دانشآموزان پایههای اول و دوم دبستان در مناطق زرد و آبی با توجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تهیه شده اما چگونگی اجرای این دستورالعمل در اختیار شورای مدارس است.
وی اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین مصوبات خود اجازه بازگشایی مدارس به صورت محدود برای دانش آموزان پایههای اول و دوم دبستان و دروس شایستگیهای فنی حرفهای و کاردانش را داده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: با توجه به بررسیهای انجام شده و ویژگیهای دانش آموزان در سنین پایههای اول و دوم دبستان و اهمیت یادگیریهای پایه که باعث موفقیتهای تحصیلی بعدی برای این دسته از دانش آموزان است، لزوم آموزش حضوری پایههای اول و دوم بیشتر از هر زمان دیگری احساس میشود.
حکیم زاده ادامه داد: دانش آموزان کلاسهای اول و دوم دبستان یادگیرندگان خودراهبر نیستند و همچنین یادگیری حروف الفبا و مهارتهای پایه سواد خواندن، نوشتن و حساب کردن در کودکان بدون ارتباط با معلم و بدون درک فضای مدرسه و کلاس بسیار دشوار است و در واقع امکان پذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: همچنین دانش آموزانی وجود دارند که امکان برخورداری از حمایت پدر و مادر برای کمک تحصیلی در خانوادههای کمتر برخوردار را ندارند، از این رو این دانش آموزان را می توان قربانیان اصلی آموزش غیرحضوری دانست.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به موارد گفته شده ستاد ملی مقابله با کرونا موافقت کرده تا دانش آموزان پایه های اول و دوم دبستان در مناطق زرد و آبی در گروههای کوچک با رعایت پروتکلهای بهداشتی و توجه به شیوهنامههای تعیین شده برای مدارس، بتوانند از آموزش حضوری برخوردار شوند.
حکیم زاده همچنین یادآور شد: آموزش حضوری باعث میشود تا عقبماندگیهای تحصیلی دانشآموزان در آموزش مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا جبران شود.
وی افزود: با توجه به اینکه یادگیریهای موثر برای دانش آموزان اول و دوم ابتدایی، پایهای برای موفقیتهای بعدی است، میزان تسلط بر این پایه، خیلی مورد تاکید است. در شرایط فعلی، علاوه بر ایران سایر کشورها هم اولویت آموزش حضوری را به پایههای اول و دوم ابتدایی گذاشتهاند.
آموزش حضوری مهارتی برای هنرستانیها ضروری است
مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود: برگزاری کلاسهای حضوری دروس کارگاهی و عملی هنرستان با توجه به ماهیت مهارتی آنها یک ضرورت است، چرا که بدست آوردن شغل به آموزش عملی و مهارتی نیاز دارد.
وی اظهار داشت: آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی های فنی در حوزه فنی حرفه ای و استاندارد آموزش مهارت در شاخه کاردانش کارآموزی و کاروزی، براساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش، در شرایط عادی به صورت تراکمی و حضوری است.
وی افزود: در حال حاضر هم ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور اجازه برگزاری حضوری دروس با ماهیت کارگاهی و عملی هنرستان ها را داده است، بنابراین با توجه به قانون و مصوبه شورای عالی و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای بهمن ماه این دروس به صورت حضوری تدریس می شود.
مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش ادامه داد: برگزاری حضوری دروس کارگاهی و عملی هنرستان پس از کاهش شیوع ویروس کرونا و بازگشایی اصناف، یکی از مطالبه های جدی خانواده ها بود، چراکه یادگیری و ارزشیابی بسیاری از این آموزش ها در فضای مجازی وجود ندارد.
آذرکیش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش پس مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی کلاس های کارگاهی هنرستان ها به استان ها اعلام کرد که آموزش این دروس براساس شیوه نامه و رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گیرد.
وی افزود: براساس گزارشات بدست آمده، خانواده ها از ابتدای بهمن ماه تا کنون از بازگشایی کارگاه های هنرستان ها استقبال خوبی داشته اند، چرا که دانش آموزان برای گذر از این مقطع باید این دروس را بیاموزند.