این کتاب ۱۴۲ صفحه ای با شمارگان ۳۰۰ جلد و قیمت ۱۰۰ هزار ریال در سال ۹۵ از سوی انتشارات آوای هدهد به جاپ رسیده است.
کتاب فانوس به دستان فردا، تشنگان انگیزه در ۷ فصل با عنوان های دریچه ای به گذشته، دریچه ای رو به آینده و پیشرفت، دیدگاه استاد مطهری در باب تعلیم و تربیت، نقش والدین در ایجاد انگیزه فانوس به دستان، ایجاد انگیزه در مدیران، ایجاد انگیزه در معلمان و ایجاد انگیزه در دانش آموزان نوشته شده است.
نویسندگان کتاب، هدف از گردآوری آن را ایجاد انگیزه در دانش آموزان در زمینه های مختلف از قبیل علم و تکنولوژی، روحانیت، معنویت تحت قالب دین گرایی بیان کرده اند تا همچنان نام ایران و ایرانی، غرور آفرین نه تنها خاورمیانه بلکه قاره آسیا و فراتر از آن نیز باشد و تمام کشورها و ملت هایی که خود را دست کم گرفته اند، از خودباختگی بیرون آمده و مثل ایران و جوانان آن به خودباوری برسند.
در قالب وحدانیت، وجدان، دین و مذهب نیز می توان اقتصادی پویا و شکوفا داشت و برعکس غرب که در گرداب نابودی به خاطر اهمیت دادن به یک بعد انسان و یکه تازی در تک بعدی نگری به انسان در ورطه مشکلات جنسی و فساد اخلاقی دست و پا می زنند، گرفتار نشد.
همواره طبق اصول روحانی که خداوند توسط منجیان بشریت، انبیا در اختیار انسان قرار داده است زندگی کنند، یک زندگی آرام از نظر روحی و وجدانی و رساندن انسان به جایگاه حقیقی خویش یعنی انسانیت است.
قسمت هایی از کتاب
هم دوره ای های شهید مطهری معترف اند که روش تدریس استاد فوق العاده جذاب بود و شاگردان را با علاقه در مدت تدریس، سر کلاس می نشاند.
استاد، درس ها را کلاسه شده و بسیار منظم تدریس می کرد. قبل از ورود به بحث ابتدا مفاهیم و تعریف ها را بیان می کرد. نکاتی که می توانست باعث خلط مبحث شود، توضیح می داد، زبان استاد، تن صدا و زیر و بم شدت کلمات حالت یکنواختی را از شاگردان می گرفت و موجب توجه بیشتر می شد.
به ویژه ایشان با همه وجود تدریس می کرد، گویی علاوه بر ارضا عقل، احساس را هم اشباع می کرد.
کلام گرم وی همراه با حرارتی که در بیان مباحث از خویش ساطع می کرد، کلاس را رونق می بخشید.
استاد به سیر تاریخی بحث، اهمیت می دادند و شاگردان با شنیدن تاریخچه بحث کاملا آماده می شدند تا محل نزاع را در متن درس دریابند.
در بخش دیگری از کتاب آمده است: در چارچوب کلاس درس، انگیزش به خصوصیات رفتاری مانند علاقه، هوشیاری، توجه، تمرکز و پشتکار اطلاق می شود.
این جنبه های انگیزش جنبه هایی هستند که معلم مستقیما در کلاس درس با آن ها سروکار دارد و اگر دانش آموزی به درس توجه نکند، به گفته ها و راهنمایی های معلم گوش فرا ندهد و تکالیف خود را انجام ندهد، بالطبع یاد دادن مطالب به او بسیار دشوار خواهد بود.
همچنین مربیان آموزشی با خصوصیات انگیزشی دراز مدت نیز سروکار دارند.
برای مثال، معلم دبستان نه تنها می خواهد کودکان به درس کلاس توجه کنند، بلکه مایل است به آن ها بیاموزد که در زندگی آینده خود نیز از خواندن لذت ببرند، همچنین معلم تاریخ نه تنها علاقمند است که شاگردان درس ها را بیاموزند، بلکه امیدوار است که این شاگردان در آینده نیز رویدادهای اجتماعی و تاریخی را دنبال کنند.