به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از مجله دیجیدی (Digiday)، حراجی ساتبیز پنجشنبه (۹ بهمن) تابلوی مرد جوانِ قابِ مدور به دست (Young Man Holding a Roundel) از ساندرو بوتیچلی را در یک مزایده به قیمت ۹۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروخت. یکی از نکات جالب توجه درباره این حراج هنری منحصربهفرد، این بود که قبل از مزایده به همه علاقهمندان این شانس داده شد تا تابلوی مذکور را به طور مجازی روی دیوار خانهشان آویزان کنند.
به لطف فیلتر اینستاگرامی ساتبیز که توسط پلتفرم تجربه سهبعدی و واقعیت افزوده استودیو پوپلار طراحی شده بود، کاربران میتوانستند ببینند شاهکار این نقاش معروف ایتالیایی روی دیوارشان چه نمایی دارد. این فیلتر که یک میلیون و ۳۰۰ دنبالکننده صفحه ساتبیز در اینستاگرام به آن دسترسی داشتند، تا پنجشنبه عصر ۱۴۵ هزار بار مورداستفاده قرار گرفت و ۴ هزار و ۳۰۰ عکس و ویدئو با آن گرفته شد.
ساتبیز با انتشار بیانیهای در این باره تصریح کرد: این تابلو ارزشمندترین تابلوی کلاسیکی است که توسط ساتبیز به مزایده گذاشته میشود. چیزی که چنین فیلتری را جذاب میکند، این است که ضمن حفظ جاذبه اثر، هنردوستان میتوانند تا جایی که میخواهند به آن نزدیک شوند.
فناوری واقعیت افزوده این روزها برای حراجی ساتبیز به یک ابزار مناسب برای بازاریابی تبدیل شده است. درک پارسونز (said Derek Parsons) سخنگوی این حراجخانه معروف هنری میگوید: حالا که مردم نمیتوانند مثل همیشه از گالریهای ما بازدید کنند، میخواهیم تجربه ساتبیز را به خانههایشان بیاوریم.
با این حال، این اولین بار نیست که ساتبیز از فناوری واقعیت افزوده استفاده میکند. این حراجخانه سال گذشته برای جان بخشیدن به یک اثر قرن پانزدهمی از آلبرشت دورر نقاش آلمانی با آنتونی روبینستاین از شرکت AR Visual همکاری کرد و در نرمافزار همراه خود نیز ظرفیتهای واقعیت افزوده را به کار گرفته است.
واقعیت افزوده (Augmented Reality) یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است که عناصری را به دنیای واقعی پیرامون فرد اضافه میکند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا دادههای GPS میباشد، ایجاد میشوند.
فیلتر واقعیت افزوده ساتبیز تنها بخشی از بهرهبرداری گسترده دنیای هنر از این فناوری نوین است که با خانه نشین شدن خریداران در روزهای شیوع کرونا به ابزاری کاربردی تبدیل شد.
همانطور که وینس ککس (Vince Cacace) رئیس شرکت Vertebrae فعال در حوزه ارائه راهکارهای تجاری سه بعدی و واقعیت افزوده میگوید: چه کرونا در کار باشد چه نباشد، مصرفکنندگان طرفدار واقعیت افزوده هستند چون به سوالات مرسوم در قیف خرید (shopping funnel) پاسخ اساسی میدهد. سوالاتی مثل این که اندازه و ابعاد محصول چقدر است؟ در خانهام چه نمایی خواهد داشت و جزئیات آن چیست؟
گالری ساعتچی در لندن و وبسایت معروف اتسی (Etsy) نیز به امید بالابردن فروش، هرکدام به ترتیب از سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ گزینه بازدید واقعیت افزوده از آثار هنری را به نرمافزار خود اضافه کردند و امسال با افزایش قابل توجه علاقه مصرفکنندگان به حوزههای هنری، تجربه کاربری این نرمافزارها را ارتقا دادند.
گواه بر تاثیر استثنایی فناوری واقعیت افزوده در رونق بازار این شرکتها همین بس که جین اندرسون، مدیر کل ساعتچی آرت، میگوید در خریدارانی که از ابزار مبتنی بر واقعیت افزوده ساعتچی استفاده میکنند احتمال خرید تا چهار برابر بیشتر است.
وبسایت اتسی نیز به طور مشابه، از مارس تا دسامبر سال ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸ تا دی ۹۹) از افزایش ۹۵ درصدی جستوجوی آثار هنری دیوارآویز در بین محصولات خود خبر داد. جستوجو برای تابلوهای نقاشی و آثار چاپی و تصویرگریها نیز در این بازه زمانی در مقایسه با سال ۲۰۱۹، به ترتیب ۶۳ و ۵۴ درصد افزایش یافت. در سایت اتسی، امکان بازدید از بیش از ۵ میلیون اثر چاپی، تابلوی نقاشی و عکس با استفاده از فناوری واقعیت افزوده وجود دارد.
شیوع ویروس مرگبار کرونا که تاکنون ۱۰۳ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و جان بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را گرفته است، از سال گذشته تاکنون بسیاری از فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنوارهها، نمایشگاهها را لغو کرده، سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت، موزهها، نگارخانهها و کتابفروشیها را به تعطیلی کشانده و تأثیرات منفی زیادی را بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون به ویژه فرهنگ و هنر تحمیل کرده است.