رضوان حکیم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیش دبستانی به صورت اختیاری انجام می شود، گفت: هر چند که آموزش و پرورش به خانواده ها توصیه اکید دارد که از این دوره استقبال کنند اما دوره پیش دبستانی در فراهم کردن فرصت های یادگیری به ویژه در مناطق ۲ زبانه و کودکان در مناطق کمتر برخوردار اهمیت بسیاری دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در حال حاضر تصمیمی برای اجباری بودن دوره پیش دبستانی گرفته نشده است اما به طور قطعی با توجه به رویکردی که تاکنون دولت داشته است، این دوره در مناطق کمتر برخوردار و برای خانواده های نیازمند حمایت، مورد توجه بیشتری قرار می گیرد.حکیم زاده ادامه داد:
وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که خانواده ها با درک اهمیت دوره پیش دبستانی استقبال بیشتری از این دوره داشته باشند و این فرصت را به کودکان در مناطق محروم و ۲ زبانه بدهند که از آموزش های پیش از مدرسه برخوردار شوند تا آمادگی لازم را برای ورود به دنیای مدرسه و کسب موفقیت های بعدی به دست آورند.
دستورالعمل های تعلیم و تربیت کودکان، پس از تصویب لازم الاجراست
حکیم زاده درباره جزییات واگذاری مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بر اساس اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده که تمام مهدهای کودک و مراکز تعلیم و تربیت کودکان تحت هر عنوانی، خود را با مقررات و دستورالعمل های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تطبیق و بر اساس این دستورالعمل ها به فعالیت خود ادامه دهند.
وی افزود: دستورالعمل های جدید تعلیم و تربیت کودکان پس از تصویب در هیات امنای سازمان برای کلیه سازمان و واحدهای تعلیم و تربیت کودکان لازم الاجرا خواهد بود.
حکیم زاده گفت: مصوبه تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد و بر این اساس وزارت آموزش و پرورش یک فرصت سه ماهه پیدا کرد تا بتواند این سازمان را تشکیل دهد و مقررات و دستورالعمل های جدید را تدوین کند که پس از تصویب در هیات امنا لازم الاجرا شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مطابق این اساسنامه، پس از استقرار سازمان تعلیم و تربیت کودکان کلیه فعالیت ها مانند هدایت، نظارت، صدور مجوز و پیگیری امور مهدهای کودک در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودکان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی و با حضور روسای قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی از موافقت اعضای این شورا با تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای گروه سنی سه تا ۶ سال خبر داد.
در این جلسه بر اهمیت تمرکز بر تعلیم و تربیت در دوره کودکی و برنامه ریزی منسجم برای گروه سنی سه تا ۶ سالگی از طریق تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید شد.
عاملی اظهار امیدواری کرد که با تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مسیری جدید در توجه به دوره اوان کودکی صورت گیرد.
تدوین برنامه تعلیم و تربیت کودکان پیش از دبستان
حکیم زاده در ادامه درباره تدوین محتوای آموزشی کودکان اظهار داشت: چهارچوب برنامه درسی برای دوره پیش دبستانی از پیش وجود داشت که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بود.
وی افزود: محتوای مواد درسی پیش دبستان بر اساس اهداف یازده گانه که همه ابعاد رشد اجتماعی، عاطفی، معنوی و برنامه های جسمی-حرکتی کودکان را دربرمی گرفت، تبیین شده بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای کودکان در مهدهای کودک هم برنامه مشخصی درحال تدوین است که متناسب با سن آنها و اهداف مشخص شده در اساسنامه یعنی تکوین هویت اسلامی و ملی و رشد همه جانبه در ابعاد اجتماعی، عاطفی، زیستی و اخلاقی و ذهنی برنامه های مناسب برای مهدهای کودک و پیش دبستانی ها به صورت یکپارچه تدوین می شود.
حکیم زاده عنوان کرد که محتوای آموزشی دانش آموزان پیش دبستانی و مهدهای کودک در مجموع برنامه تعلیم و تربیت کودکان پیش از دبستان قرار می گیرد.
دوره پیش دبستانی ۲ ساله است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره دستورالعمل های جدید برای دوره پیش دبستانی کودکان گفت: در اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده است که کودکان زیر ۶ سال تمام مشمول دوره کودکی می شوند و قوانین، مقررات و دستورالعمل های تدوین شده در این اساسنامه بر تعلیم و تربیت آنها دلالت دارد.
حکیم زاده با بیان اینکه مطابق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده که دوره کودکی به ۲ دوره اول و دوم تقسیم بندی شود، افزود: دوره اول کودکی از بدو تولد تا سه سالگی کودکان و دوره دیگر از ابتدای چهار تا ۶ سال تمام است که دوره سه سال دوم در واقع دوره پیش دبستانی محسوب می شود.
وی همچنین توضیح داد: دوره پیش دبستانی درحال حاضر ۲ ساله است یعنی برای کودکان چهار تا ۶ سال در نظر گرفته شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در اساسنامه جدید پیش بینی شده که در پایان سه سالگی و از شروع چهار سالگی بتوانیم دوره دوم کودکی را داشته باشیم و اگر قرار است که مراکزی به ارائه خدمات آموزشی و تربیتی برای کودکان بپردازند، این امکان برای خانواده ها میسر شود که کودکان را از ابتدای چهار سالگی به آن مراکز ببرند.
حکیم زاده بیان کرد: در دوره اول کودکی تاکید بر حضور کودکان در بستر خانواده و توانمندسازی خانواده ها است تا نقش تربیتی خود را برای فرزندان ایفا کنند.