تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکلات و چالش‌ها با همفکری و توجه به نظرات استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها قابل حل هستند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، بیست و هشتمین آیین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشور امروز سه شنبه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این وزارتخانه برگزار شد.

منصور غلامی در این آیین افزود: در برهه ای تاریخی از نظر تحولات علمی قرار داریم و نمونه ای از اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ داد، اتفاقی که به دلیل شیوع بیماری کرونا ایجاد شد، به ما نشان داد باید برای هر نوع پرش، جهش یا تصمیم گیری خیلی جدی آمادگی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: کاستی هایی که در شرایط حاضر قابل توجیه است، دستاوردهای گرانقدری به دنبال داشت. استادان و دانشجویان ما در یک سال گذشته بخش قابل توجهی از آموزش مجازی را پیش بردند و توجه به فناوری با وجود آمادگی نداشتن باعث شد این حرکت که نوعی از جاکندگی بود در موقع خود رخ دهد و باعث شد خود را بیش از پیش آماده تحولات جدی تر در آینده دنیا کنیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ظرفیت های مادی در کنار ظرفیت فکری و اندیشه استادان مورد نیاز است و امیدواریم در هر زمان و مرحله ای وظیفه ای را که بر عهده داریم به خوبی انجام دهیم و شریک حرکت ها و تلاش های تاثیرگذار همکاران اندیشمند خودمان باشیم.

وزیر علوم اظهار داشت: جامعه ای که بزرگان و دانشمندان خود را ارج می نهد و آنها را بر صدر می نشاند، جامعه ای سربلند و بالنده است. جامعه ایرانی جامعه ای دانش دوست محسوب می شود به طوری که تاریخ نشان می دهد اولین دانشگاه دنیا در کشور ایران شکل گرفت.

وی افزود: بیش از هزار و ۷۵۰ سال قبل دانشگاه جندی شاپور در ایران تاسیس و در همین سال های اخیر توسط یونسکو به رسمیت شناخته شد؛ بنابراین کشور ما دارنده امتیاز اولین دانشگاه دنیا است. 

غلامی با بیان اینکه امروزه مراکز علمی خوبی داریم، ادامه داد: دانشمندان و صاحب نظران معاصر را اگر به نسل حاضر وصل کنیم سرمایه بزرگ علمی و دانشی در کشورمان داریم که باید قدر بشناسیم.

وزیر علوم تاکید کرد: مراکز پژوهشی ما وظایف ویژه در حوزه های تخصصی خاصی بر عهده دارند و درون این مجموعه ها هم حرکت های علمی خوبی از نظر تاثیراتی که از بیرون می پذیرند، داریم.

غلامی اظهار داشت: مراکز علمی را باید متناسب با توانمندی شان ارزیابی کنیم؛ اینکه در بروندادهای علمی در سطح دنیا حرف برای گفتن داریم نشان از حضور استادان گرانقدری است که در این مراکز با دل و جان زحمت می کشند، بدون توقع و انتظار اند و شاهد حضور مستمر آنان در این فضاها هستیم. 

وزیر علوم با اشاره به شاگردپروری در استادان، خاطرنشان کرد: شاگردپروری از جمله مواردی است که از قدیم مورد توجه بود، امروز شاید نگاه متوقعانه داشته باشیم و بگوییم شاگرد پروری کمرنگ است اما بسیاری از استادان جوان را می بینم که در کنار استادان پیشکسوت همان توانمندی و نگاه ژرف اندیشی را دارند و خود را با ظرفیت و توانمندی علمی و علوم جدید آراسته می کنند.

به گفته وی، بخش قالب مجامع دانشگاهی ما در واقع تحت تاثیر ساختارهای اداری و درگیر با این چالش ها است، در مراکز دانشگاهی چالش هایی داریم که گاهی از بیرون بر ما و دانشگاهیان تحمیل می شود و گاهی به دلیل کم توجهی از درون اتفاق می افتد.