تهران – ایرنا – سازمان نظارت بر امور گمرک و مهاجرت آمریکا به خاطر طرح اتهام‌های جدید در مورد حمله به پناهجویان و اخراج مهاجران آفریقایی و کارائیبی برخلاف دستورهای صادر شده از طرف دولت جو بایدن به‌ عنوان نهادی سرکش محکوم شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، بایدن روز سه شنبه از برنامه مهاجرتی خود رونمایی کرد و «آلخاندرو مایورکاس» به عنوان وزیر امنیت داخلی دولت بایدن از سد سنا گذشت، اما اخراج های ادامه دار مهاجران از ایالات متحده نشان می دهد که دولت بایدن هنوز بر سازمان نظارت بر امور گمرک و مهاجرت کنترل کامل ندارد، سازمانی که با چند مورد اتهام نقض حقوق بشر و هدف قراردادن نامناسب مهاجران سیاهپوست مواجه است.

ائتلافی از گروه های مدافع حقوق مهاجران استشهادی را از سوی پناهجویان کامرونی منتشر کرده اند. این افراد گفته اند که برای قبول اخراج شان تحت شکنجه قرار گرفته اند. پناهجویان اعلام کردند که برای امضای اوراق اخراج خود با زور روی زمین قرار گرفتند و انگشتانشان برای امضا به مرکب آغشته شده است.

به رغم فرمان دولت بایدن مبنی بر تعلیق ۱۰۰ روزه پروازهای حامل مهاجران اخراجی، قرار است هواپیمای سازمان نظارت بر امور گمرک و مهاجرت ایالات متحده روز چهارشنبه مهاجران کامرونی، آنگولایی، کنگویی و دیگر کشورهای آفریقایی را از لوئیزیانا خارج کند.

یک قاضی منتصب دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا هفته گذشته اجرای مهلت قانونی بایدن را مسدود کرد. این قاضی در عین حال، مانع اجرای دستورالعمل های تعیین شده از سوی «دیوید پکوسکی» سرپرست وزارت امنیت داخلی وقت آمریکا شد که روز دوشنبه به اجرا گذاشته شده بود. این دستورالعمل ها به طور مشروط تاکید دارد که اخراجی ها باید به تروریست های مظنون، جنایتکاران محکوم شده و مهاجرانی که پس از ۱ نوامبر سال گذشته (۱۱ آبان) وارد آمریکا شده اند، محدود شود.

با این حال، سازمان نظارت بر امور گمرک و مهاجرت آمریکا روز سه شنبه با یک هواپیما، مهاجرانی که هیچیک از این معیارها را نداشتند، از آمریکا راهی هائیتی کرد.

به گفته «بوچیت ادموند» سفیر هائیتی در واشنگتن، یکی از این مهاجران «پل پیریلوس» مشاور مالی از ایالت نیویورک بود که هیچ گاه در هائیتی نبوده است و شهروند هائیتی محسوب نمی شود.

در همین حال، ائتلافی از گروه های مدافع حقوق مهاجران اتهام های تازه ای را علیه وزارت امنیت داخلی آمریکا مطرح و این نهاد را به شکنجه پناهجویان کامرونی متهم کردند.

اکثر کامرونی هایی که قرار است از آمریکا اخراج شوند، انگلیسی زبان هایی از غرب و جنوب کامرون هستند که بیم دارند پس از بازگشت به کشورشان در میانه درگیری های خونبار داخلی بین دولت و جدایی طلبان، با زندان، شکنجه یا مرگ مواجه شوند.