کابل - ایرنا - وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که نقشه ‌راه ساخت راه ‌آهن مزارشریف – کابل – پیشاور، بین نمایندگان افغانستان، ازبکستان و پاکستان امضاء شد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه افغانستان امروز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای نوشت که با راه اندازی این خط ‌آهن، گام مهمی در راستای اتصال و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای  برداشته شده و رویای مشترک «اتصال آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از طریق افغانستان» تحقق خواهد یافت.

در این اطلاعیه آمده است که محمد حنیف اتمر در رابطه با اهمیت این پروژه گفت که اتصال و برقراری این خط ارتباط ریلی، نه ‌تنها به معنی استفاده از امکانات برای گسترش تجارت، ترانزیت و سرمایه‌گذاری در جهت رشد اقتصادی و شکوفایی منطقه است، بلکه به معنی ارتقای ظرفیت‌ها و تقویت پایه‌های همکاری در راستای برقراری صلح، ثبات و تأمین امنیت در این منطقه نیز هست.

اتمر اظهار داشت که عملی‌شدن پروژه خط‌ آهن سه ‌کشور، جز جدایی ناپذیر دیدگاه اتصال منطقه‌ای افغانستان است.

وی خاطرنشان کرد که تطبیق قوانین سازمان تجارت جهانی در بخش اتصال منطقه‌ای و پیش‌بینی سیاست مورد نیاز می ‌تواند ما را در برابر چالش‌های احتمالی و رسیدگی به آن‌ها کمک کند.

سردار امورزاکوف، معاون نخست وزیر ازبکستان نیز ساخت خط‌ آهن مزارشریف– کابل – پیشاور را یک پروژه مهم و تاریخی در سده حاضر دانست و گفت که اجرای این پروژه چشم‌انداز پیشرفت اقتصادی در آسیای‌میانه را دگرگون خواهد کرد.

وی آمادگی همه ‌جانبه کشورش را برای اجرای موافقتنامه ساخت این پروژه اعلام کرد.

عبدالرزاق داوود مشاور ارشد امور اقتصادی نخست وزیر پاکستان هم در این مراسم گفته است که این پروژه راهگشای مرزها و افق های جدیدی در قبال گسترش تجارت و دستیابی به دیدگاه مشترک کشورهای ذینفع در این پروژه است.

وی گفت: زمان آن فرا رسیده تا از موقعیت راهبردی خود برای گسترش ارتباطات و اتصال منطقه استفاده کرده و مبادلات تجارتی و اقتصادی بین خود را آغاز کنیم.

در اطلاعیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که در این نشست، نمایندگان شماری از سازمان‌ها و مؤسسات مالی بین‌المللی حضور داشته و برای انجام همکاری های مالی برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کردند.