مشهد- ایرنا- هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع روز چهارشنبه به صورت مجازی در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

ریس انجمن صنایع ایران در این نشست مجازی گفت: امروز جهانیان باور دارند که قدرت در کسب علم و آگاهی است و توانایی محدود انسان به وسیله علم و آگاهی به ابزاری برای عملیاتی کردن قدرت تبدیل میشود.

دکتر مهدی فتح الله افزود: بر همین اساس علم داده که موضوع محوری این کنفرانس است مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌هایی می‌باشد که منابع داده و اطلاعات را عملیاتی می‌کند و این علم ارزش تبدیل به قدرت و ثروت را دارد.

وی با بیان اینکه علم مهندسی صنایع در میان سایر رشته‌های مهندسی به عنوان پیشرو معرفی شده است ادامه داد: در شرایط کنونی دنیا که موسوم به عصر فناوری و جهان هوشمند است، باید از علم داده بهره‌مند شد تا بتوان همگام با تحولات جهانی، مسیر پیشرفت کشور را پیمود.

رییس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: کشور نیاز به متخصصانی دارد که تصویر درستی از آینده ترسیم نمایند و این تصویر مبنایی برای گام برداشتن صنعت کشور خواهد بود.

دکتر حمیدرضا پوررضا افزود: در این گردهمایی قرار است آخرین دستاوردهای علم مهندسی صنایع با موضوع علم داده مورد برسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مهندسی صنایع نسبت به دیگر رشته‌های مهندسی، نگاهی جامع‌تر و کلی‌تر به فناوری دارد و بار سنگین پیش‌بینی آینده نیز بر عهده این رشته است.

دبیر علمی این همایش نیز گفت: در مجموع ۳۲۵ مقاله به دبیرخانه این همایش رسید که از این تعداد ۱۳۰ مقاله مورد تایید قرار گرفت و ۸۷ عنوان نیز با رفع اشکال و اصلاح مورد پذیرش واقع شد.  

دکتر محمد رنجبر افزود: هر کدام از مقالات دستکم برای ۲ نفر از داوران ارسال شد و اگر نظر داوران در تضاد با یکدیگر قرار می‌گرفت برای سایر داوران نیز ارسال می‌شد.

وی ادامه داد: افرادی که مقالات آنها مورد پذیرش قرار گرفته است فایل ویدئویی ارائه آنها در تالار گفت و گو به مدت ۱۲ دقیقه پخش می‌گردد و پس از ارائه پاسخگوی سوالات شرکت کنندگان خواهند بود.

مدیر گروه آموزشی مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: محورهای این کنفرانس شامل، علم داده، هوش مصنوعی سیستم های خبره، تحول دیجیتال، انقلاب صنعتی چهارم، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریت دانش، تئوری‌های بهینه‌سازی و توسعه روش‌های حل، لجستیک و مدیریت زنجیره تامین، مکان یابی و مسیریابی، برنامه‌ریزی تولید و کنترل موجودی، توالی عملیات و زمانبندی، مدیریت و مهندسی کیفیت، سیستم‌های ایمنی، نت و پایایی، مهندسی سیستم‌های سلامت، تفکر سیستمی، پویایی‌شناسی سیستم‌ها و مدیریت فرآیندها است.

دکتر فرزاد دهقانیان افزود: محورهای کاربردی این همایش در موضوعات، کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا، مدیریت نوآوری و فناوری، تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت ارتباط با مشتری، صنعت گردشگری و گردشگری سلامت، صنایع غذایی و صنایع دفاعی است.  

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع به مدت ۲ روز به میزبانی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد به صورت مجازی در حال برگزاری است. هدف از برگزاری این کنفرانس ارائه آخرین دستاورد های علمی و کاربردی، تبادل ایده ها و برقراری ارتباطات موثر علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مهندسی صنایع می باشد.