سنندج - ایرنا - با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه عملیات اجرایی سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه آب سنندج و فعالیت واحد ازن‌زنی تصفیه خانه آب شماره یک این شهر آغاز شد.

به گزارش ایرنا، سد قشلاق سنندج( منبع تامین آب آشامیدنی) به دلیل فعل و انفعالات در فصل گرما دچار تغییر طعم و بو می‌شود که برای تامین آب شرب پایدار و بدون طعم و رفع این مشکل، طرح انتقال آب از سد آزاد روز چهارشنبه با حضور محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه آغاز شد.

سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج با هدف تامین نیاز آب شهری سنندج و روستاهای حاشیه مسیر خط انتقال اجرا می‌شود که آب مورد نیاز طرح از ورودی تونل میانه سامانه انتقال آب آزاد برداشت خواهد ‌شد.

در طرح انتقال مستقیم آب از سامانه آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج با انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب در سال، امکان تامین نیاز آب شهری بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال تا افق ۱۴۰۵ به همراه نیاز روستاهای میانی مسیر انتقال میسر خواهد شد.

دلایل انتقال مستقیم آب سد آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج، کاهش کیفیت آب مصرفی در طول دوره های پاییز و زمستان، پدافند غیرعامل و دارا بودن ۲ مسیر برای تغذیه تصفیه‌خانه آب شهری، کاهش متوسط آورد سالانه رودخانه قشلاق در سال‌های اخیر، جلوگیری از برداشت آب در طول مسیر رهاسازی جریان، عبور جاده ترانزیت سنندج - دیواندره از مجاورت مخزن سد قشلاق و احتمال بروز مخاطرات برای این مخزن است. برآورد مبلغ تجهیزاتی و ساختمانی نیروگاه انتهای خط ۸۰۰ میلیارد ریال است.

امروز همچنین با حضور نوبخت واحد ازن زنی تصفیه‌خانه آب سنندج به بهره‌برداری رسید؛ این طرح شامل ۲ دستگاه ازن زنی به ظرفیت اسمی در مجموع ۹ کیلوگرم در ساعت و بخش پراکسید هیدروژن( استفاده همزمان از آنرا پراکسید هیدروژن) اکسیداسیون پیشرفته بوده که برای این طرح در مجموع ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

واحد ازن‌زنی تصفیه‌خانه آب شماره یک سنندج از آبان امسال آغاز شده و ۴۶۵ هزار نفر از جمعیت سنندج را تحت پوشش قرار می‌دهد و این طرح ظرفیت گندزدایی ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه آب را دارد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به کردستان پارک کوهستانی ۲۰ هکتاری "کوچکه ره‌ش" سنندج و پیاده راه فردوسی سنندج را افتتاح خواهد کرد ضمن اینکه مراسم پلاک‌کوبی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو با حضور وی برگزار می شود.

همچنین ۱۴۶ کیلومتر راه روستایی در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در کردستان به بهره‌برداری می‌رسد.

نشست با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، حضور در صداوسیمای مرکز کردستان، بازدید از مراحل ساخت سریال تاریخی سنجرخان، بازدید از پروژه در حال احداث راه آهن همدان – سنندج، بازدید از عملیات اجرایی احداث چهار هزار و ۳۰۰  هکتار باغات مثمر در پایاب سد آزاد از دیگر برنامه های سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در کردستان است.

این ششمین سفر محمد باقر نوبخت به کردستان است و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این سفر ۲ روز مهمان استان خواهد بود.