بندرعباس - ایرنا- عضو هیات علمی بخش گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: مهم‌ترین راهکار پیشگیری و یا مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی استفاده از دستگاه‌های مه ساز و دود و هدایت آن روی مزارع (در مناطق غیرمسکونی) است.

سید سعید مدرس  روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: آبیاری بارانی، غرقابی یا قطره‌ای، استفاده از ماشین‌های ایجاد باد در مزارع، عایق‌سازی مزارع به وسیله پلاستیک یا پوشش‌های مختلف، استفاده از ضدیخ طبیعی «کراپ اید» (جدیدترین روش ارائه شده)برای مقابه با سرما زدگی در مزارع است.

وی ادامه داد:دستگاه مه ساز نیز باعث کاهش از دست رفتن گرما از سطح خاک و گیاه می‌شود و ایجاد مه مصنوعی به‌عنوان سدی در برابر هدررفتن گرما از سطح خاک و گیاه می‌شود. مه می‌تواند تا چهار درجه سانتیگراد گرما تامین کند.

این محقق بخش گیاه پزشکی در هرمزگان اظهار داشت: همچنین دستگاه مولد باد شامل یک برج فولادی بلند و یک پروانه گردان بزرگ هستند و هنگامی که پروانه ماشین باد می‌چرخد، هوا را از بالا به پایین کشیده و باعث پایین آوردن هوای گرم بالای سطح می‌شود.

 مدرس تصریح کرد:استفاده از دود در شب‌هایی که وارونگی حرارتی ایجاد شده است، گرمایی که به صورت طول موج بلند از زمین خارج می‌شود را از خود عبور داده و در روز نور خورشید را که به صورت طول موج کوتاه است، ازخود عبور نمی‌دهد؛ ایجاد دود از نظر محیط زیست زیان‌آور است که  استفاده از آن در مناطق غیرمسکونی توصیه می‌شود.

وی در این راستا با اشاره به اینکه براساس آمارهای ارائه‌شده، تنها حدود ۱۰ درصد از کل زمین‌های قابل کشت دنیا ممکن است بدون تنش سرمازدگی باشند، گفت: سرمازدگی از جمله تنش‌های غیرزیستی است که گیاه در نتیجه بروز درجه حرارت‌های بین صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد خسارت می‌بیند.

وی یاد آور شد: آثار اولیه این تنش موجب کاهش رشد عمومی، تغییر رنگ، کلروز، تخریب بافت‌های سلولی، جوانه نزدن بذر، انتقال نیافتن مواد فتوسنتزی، جذب نشدن عناصرغذایی و غیره می‌شود که برخی از آثار این تنش برگشت‌پذیر و برخی دیگر نیز مانند فتوسنتز در اثر تخریب کلروپلاست‌ها و پیری زودرس گیاه، غیرقابل برگشت هستند.

عضو هیات علمی بخش گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان بیان داشت: جهت جلوگیری یا کاهش خسارت سرمازدگی  از راهکارهای فنی مختلف می‌توان بهره برد که کشاورز و منطقه، بسته به شرایط و توانایی، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

خسارت ۶۸۰میلیارد ریالی سرما به کشاورزی هرمزگان

طبق آخرین برآورد صورت گرفته از سوی مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، سرما تاکنون به یکهزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و یا بیشتر آسیب زده است و خسارت مالی به کشاورزان بیش از ۶۸۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

در این رابطه رییس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه ارزیابی برای پرداخت غرامت به کشاورزانی که محصولاتشان بیمه هستند، آغاز شده است، گفت: سرمای شدید دچار آسیب و از بین رفتن محصولات سبزی و صیفی همچون گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، فلفل دلمه‌ای، خیار سبز، سیب زمینی، کدو، پیاز و لوبیا سبز شده است.

روح الله رمضان پور افزود: همچنین افت شدید دمای هوا سبب سرمازدگی محصولاتی نظیر لیموترش، پرتقال، نارنگی و انبه  در استان هرمزگان شده است.

وی یادآورشد: بیشترین خسارت‌ و زیان ناشی از سرمازدگی به محصولات کشاورزی را مناطقی همچون هشتبندی و سندرک میناب، رودان، بندرعباس، حاجی آباد و پارسیان متحمل شده‌اند.

سرمازدگی درواقع پدیده‌ای است که در درجه حرارت‌ پایین سبب ایجاد خسارت و یا از بین رفتن اندام‌های گیاهی می‌شود؛ این عارضه در محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل در روزهای سرد پاییز و زمستان و در درختان میوه در فصل زمستان و یا اوایل بهار حادث می‌شود و هر ساله خسارت‌های زیادی برجای می گذارد.