ابوالقاسم احدیان روز جمعه درباره داستان این نمایش و استرسهای اجرا در جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: نمایش «گودو» چهار بازیگر شامل سه آقا و یک خانوم دارد. دو سرباز که در حال جنگ هستند هر کدام بر سر حق و باطل بودن خود در جدال و مبارزه هستند تا به دیگری ثابت کنند که کدام حق و کدام باطل است.
وی ادامه داد: در این میان فشنگی که به سمت یک کودک رها شده باعث ایجاد کشمکشی میان این دو سرباز میشود، کشمکش بر سر آنکه این فشنگ به این کودک برخورد نکند.. در این میان شاهد حضور بازیگر زنی هستیم که بازتابی از خاطره این سربازهاست.
سطح اختلاف میان هنرمندان پایتخت و دیگر استانها از بین رفته است
این کارگردان تئاتر که از شهر میناب در این دوره از جشنواره حضور دارد با اشاره به آنگه برگزاری جشنواره تئاتر فجر سطح اجراها در کل کشور را به هم نزدیک میکند، عنوان کرد: جشنواره تئاتر فجر، رویدادی فشرده و معتبر در کشور ما محسوب می شود که باعث رونق و پیشرفت و از همه مهمتر ارتقای سطح تئاتر کشور میشود.
وی ادامه داد: همین که هنرمندان استانی میتوانیم برای چند روز در تهران حاضر شویم و سطح کارهای خود را با گروههای تئاتری در تهران مقایسه کنیم، امتیاز و اتفاقی مثبت است. واقعا برخی نمایش ها در بین اجراهای استانی به لحاظ تکنیکی و فنی سطح خیلی بالایی دارند و دیگر شاهد اختلاف خاصی بین بچهها استانی و تهران نیستیم.
رعایت شیوهنامههای بهداشتی ضامن بقای اجرای تئاتر در روزهای کرونایی است
احدیان اظهار کرد: تعطیلی سالنها در چند ماه گذشته ضربه بزرگی به تمام گروههای تئاتر وارد کرده است زیرا چندین اجرای ما در شهرهای مختلف لغو شد. دوستانی که به صورت حرفهای در تئاتر فعالیت می کنند میدانند که یک نمایش چندین ماه تمرین و پیش تولید دارد و تنها چند روز اجرا و تعطیلی یکباره همه چیز چقدر در روحیه گروه تاثیر مخربی دارد.
وی با بیان آنکه اجرا در جشنواره فجر با استرس نیز همراه است، افزود: به هر حال آماده کردن سریع صحنه و مسائل فنی در سالن به عهده کارگردان است و همین موضوع استرس را مخصوصا در جشنواره فجر بالا می برد. وقتی شما در کار همزمان بازی هم کنید دیگر استرس چندین برابر می شود و احتمال دارد که روی کار شما تاثیر بگذارد.
کارگردان نمایش «گودو» در پایان بیان کرد: به نظرم با رعایت شیوهنامههای بهداشتی می شود چراغ سالنهای تئاتر را روشن نگاه داشت. حتی می شود با گذاشتن کاورهای یکبارمصرف بر روی صندلی های سالن و نصف کردن ظرفیت تماشاگران حداکثر موارد بهداشتی را اجرا کرد.
به گزارش ایرنا، جشنواره تئاتر فجر بهعنوان مهمترین رویداد رقابتی و جشنوارهای در عرصه هنر تئاتر و بازتابدهنده آینه تمامنمای هنر انقلاب در ایام یومالله دهه فجر امسال (۱۳۹۹) در شرایط سیونهمین دوره خود را با دبیری حسین مسافرآستانه پشت سر میگذارد که شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور مختصات برگزاری جشنوارهها و فعالیتهای هنری بهویژه در عرصه تئاتر را با شرایط بسیار ویژهای مواجه کرده است.
تعطیلی فعالیتهای نمایشی بهویژه تماشاخانهها و سالنهای میزبان آثار نمایشی از یکسو و ازسوی دیگر برگزاری بخش اعظم این رویداد بهعنوان مهمترین رویداد عرصه تئاتر کشور در بستر فضای مجازی، ویژگیهای این دوره جشنواره را متمایزتر از ادوار دیگر ساخته است.
همچنین دو محور «رادیوتئاتر» و «فیلمتئاتر» بهعنوان دو بستر متفاوت تولید آثار نمایشی و ارائه آن به مخاطبان برای نخستینبار بهعنوان بخشهای اصلی و استوانه این جشنواره تعریف شده است.
همچنین با اعلام دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشایی مجدد تالارهای نمایشی از ابتدای بهمنماه با رعایت شیوهنامههای بهداشتی و استفاده از ظرفیت محدود و حداکثر ۵۰ درصدی نمایشها، سیونهمین جشنواره تئاتر فجر را به یکی از معدود رویداد عرصه هنری کشور در قالب جشنوارههای هنری فجر بدل ساخته که به شکل محدود میزبان مخاطبان خواهد بود.
در کنار دو بخش یادشده (رادیوتئاتر و فیلمتئاتر) بهعنوان دو ستون اصلی جشنواره تئاتر فجر در گام سیونهم؛ اختصاص بخش «سرباز انقلاب» به مناسبت نخستین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخریزاده باعث شدهاست که این رویداد بعد از مدتها یکی از اصلیترین ویژگیهای محتوایی خود را بر حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس بهعنوان یکی از اصلیترین بنمایههای گفتمان فرهنگی انقلاب قرار دهد.
از دیگر بخشهای این دوره از جشنواره میتوان به بخش «نمایشهای میدانی و خیابانی»، «بخش دیگر گونههای اجرا»، «بخش رقابتی آثار صحنهای»، «بخش رقابتی برگزیدگان جشنوارههای استانی» و «بخش رقابتی نمایشنامهنویسی» اشاره کرد.