همدان- ایرنا- مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹۵۱.۷ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان با هفت میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومان تسهیلات به سیستم آبیاری نوین مجهز شد.

به گزارش ایرنا، سیدمهدی میرباقری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس سند سه ساله راهبردی توسعه ملایر، اجرای ۹۵۰ هکتار سیستم آبیاری نوین امسال در تعهد این شهرستان بود که بیشتر از این میزان اجرایی شده است.

وی افزود: از این میزان ۱۸۸.۷۸ هکتار آبیاری بارانی با  ۲ میلیارد تومان تسهیلات، حدود ۸۴ هکتار آبیاری قطره‌ای با رقم تسهیلاتی بیش از یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون تومان و ۶۷۹ هکتار آبیاری کم فشار با چهار میلیارد و ۵۳۲ میلیون تومان اعتبار در اراضی کشاورزی این شهرستان اجرا شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: در حال حاضر ۴۴ طرح آبیاری نوین با ۹۴۰ هکتار در این شهرستان آماده بهره‌برداری است که تعدادی از این طرح‌ها در ایام دهه فجر و تعدادی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

میرباقری بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین تاکنون، ۹ هزار و ۱۵ هکتار از اراضی این شهرستان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است که از این میزان ۴۱۷ هکتار آبیاری قطره‌ای، پنج هزار و ۶۶۷ هکتار آبیاری بارانی و ۲ هزار و ۹۳۱ هکتار آبیاری کم‌فشار است.

وی همچنین احیا و مرمت قنوات در کنار اجرای سیستم آبیاری نوین به منظور حفظ منابع آب زیرزمینی، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش کمی و کیفی محصولات را اولویت مهم دیگر در حوزه کشاورزی دانست و افزود: تاکنون ۱۸۰ رشته قنات از ۶۲۱ رشته قنات در این شهرستان احیا و مرمت شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: امسال نیز از محل اعتبارات ملی و خسارت سیل ۹۸، تعداد ۲۶ رشته قنات به طول ۹.۴ کیلومتر با اعتباری بیش از سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان احیا و مرمت شد.

میرباقری گفت: در دیگر بخش‌های فنی و زیربنایی نیز تعهد این شهرستان امسال در احداث و بهبود کانال‌های عمومی آبیاری ۳.۷۶ کیلومتر بود که از محل خسارت سیل ۹۸ به میزان ۲.۴۴ کیلومتر با اعتبار یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون تومان اجرا شده است.

وی یادآور شد: تعهد این شهرستان در اجرای جاده بین مزارع ۲۷.۸ کیلومتر و زهکشی ۱۵ هکتار بود که از محل خسارت سیل ۱۲.۱۵ کیلومتر جاده بین مزارع با اعتبار یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان و ۱۵ هکتار زهکشی با ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار اجرا شد.

تاکنون بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ملایر به سیتم آبیاری نوین تجهیز شده است.

سطح زراعی و باغی شهرستان ملایر ۱۵۲ هزار هکتار است.