تهران - ایرنا - «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه (به وقت تهران) در اولین سخنرانی خود درباره سیاست خارجی واشنگتن، به موارد مختلفی اشاره کرد که یک مورد آن به جنگ یمن اختصاص داشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا در تشریح سیاست خارجی دولت خود در موضوع جنگ یمن مدعی شد که قصد دارد به این جنگ پایان دهد، ولی در عین حال با ادعای این که عربستان با حملاتی از جانب نیروهای تحت حمایت ایران (نیروهای انصارالله) در یمن مواجه است، به سعودی کمک خواهد کرد تا از «تمامیت ارضی» خود دفاع کند.

بایدن از جنگ یمن به عنوان «فاجعه راهبردی» یاد و ادعا کرد که «به حمایت آمریکا از عملیات‌ تهاجمی (ائتلاف عربی _ آمریکایی) در یمن از جمله فروش تسلیحات خاتمه خواهد داد».

ادعای بایدن درباره توقف جنگ یمن در حالی مطرح شده که ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین ۱۳۹۴ و زمانی که او معاون رئیس ‌جمهوری آمریکا (باراک اوباما) بود، حملات ضدانسانی خود علیه مردم مظلوم یمن را آغاز کرد.

این حملات که حدود شش سال از آن می‌گذرد، تاکنون به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری، گسترش بیماری‌های واگیردار و قحطی در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند؛ در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت ۲۹ میلیونی یمن نیازمند کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند و از این میان میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

شرایط این روزهای مردم یمن آنقدر وخیم شده که «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که شریک جنایات سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن است نیز گفته که در یمن بزرگترین فاجعه بشری در جهان در حال رخ دادن است و آمریکا این موضوع را درک می‌کند!.

از سویی سخنان بایدن واکنش‌هایی را از سه طرف جنگ داشت؛ اما در این بین واکنش عربستان و دولت مستعفی یمن (عبد ربه منصورهادی) به سخنان بایدن جالب بود و آنها با فراموشی جنایات چند ساله خود در این کشور، درباره حل سیاسی! فراگیر بحران یمن استقبال کردند؛ بحرانی که تاکنون باعث ویرانی این کشور شده و دهها هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است.

در بیانیه رژیم سعودی آمده است، «عربستان دنبال همکاری با دولت بایدن برای حل سیاسی! فراگیر در یمن است و از پایبندی آمریکا درباره همکاری با عربستان برای دفاع از حاکمیت خود و مقابله با تهدیدات استقبال می‌کند».

دولت مستعفی یمن نیز از سخنان بایدن درباره اهمیت حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن و تعیین یک فرستاده ویژه برای این کشور استقبال کرد.

در عین حال «جنبش انصارالله» نیز دو واکنش به سخنان شامگاه پنجشنبه بایدن داشت؛ ابتدا «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی و رئیس هیئت مذاکره کننده انصارالله در مذاکرات صلح یمن، در حساب توئیتری خود نوشت، «راه واقعی برقراری صلح در یمن، توقف تجاوزات و رفع محاصره است».

وی در واکنش به تصمیم دولت جدید آمریکا برای توقف حمایت از عربستان و امارات در جنگ علیه یمن، این اقدام را فقط مقدمه‌ای برای پایان جنگ توصیف کرد.

اما «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن، واکنش دقیقی به ادعای بایدن مبنی بر توقف حمایت از جنگ علیه این کشور داشت و تاکید کرد که «یمنی‌ها فریب این حرف‌ها و ادعاها را در هیچ شکل آن نمی‌خورند».

عضو شورای عالی سیاسی یمن در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت، «هر اقدامی که به محاصره یمن پایان ندهد، مورد توجه نخواهد بود».

یکی از نشانه‌های پوچ بودن ادعای بایدن درباره توقف ادامه حملات سعودی‌ها و ائتلاف عربی – آمریکایی به یمن، ادامه این تجاوزها در دو روز اخیر و با شدت بیشتر می‌باشد.

نکته مهمی که در قسمتی از سخنان بایدن وجود دارد، این است که وی تاکید کرد «ما برای دفاع از حاکمیت عربستان با آن کشور همکاری و از اراضی آن دفاع خواهیم کرد»، موضوعی که با استقبال رژیم سعودی مواجه شده و در مقابل تحلیلگران مسایل منطقه، سخنان رییس جمهوری آمریکا درباره پایان جنگ یمن را «مزورانه» توصیف کرده و معتقدند که بایدن نیز همچون «دونالد ترامپ» به دنبال دوشیدن آل سعود ولی این بار با چهره‌ای بزک کرده می‌باشد و می‌خواهد با سخنان دو پهلو، سر جیب رژیم سعودی شل‌تر شود تا او نیز همچون دیگر مقامات آمریکا بیشتر بتواند آل سعود را سرکیسه کند.   

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه، اگر همانگونه که بایدن ادعا کرده که جنگ یمن پایان یابد، با پایان جنگ دیگر چه نیازی به دفاع از حاکمیت ارضی عربستان و حضور گسترده نظامیان و تجهیزات آمریکایی در آن سرزمین می‌باشد!.

نکته آخر این که اگر رییس جمهوری آمریکا پای حرف خود در توقف جنگ یمن باشد، وی می‌تواند با یک اشاره به عربستان، این جنگ و محاصره چند ساله یمن را پایان دهد و به دردهای چند ساله مردم مظلوم این کشور خاتمه بخشد، هرچند یمنی‌ها باید این درد را سال‌ها به همراه داشته باشند.