شیراز-ایرنا-شهروندان، در کنار انتظاری که از مسوولان مخابرات در زمینه رفع مشکلات آنتن دهی تلفن همراه و تقویت آن دارند، همواره با یک دغدغه و پرسش نیز مواجه هستند و آن اینکه، آیا دکل‌های مخابراتی که در نقاط مختلف شهر نصب شده برای سلامت آنها مضر است یا خیر.؟

در مقابل این دغدغه و پرسش، مسوولان مخابرات نیز بارها بر بی خطر بودن امواج این دکل‌ها تاکید کرده و تقویت آنتن دهی تلفن همراه را منوط به نصب این دکل‌ها در نقاط مختلف دانسته‌اند.
مدیر مخابرات منطقه فارس، شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه مدارک و یافته‌های علمی موجود بیانگر بی خطر بودن امواج دکل‌های مخابراتی، است گفت: برای اثبات این مساله، مستنداتی را به شورای اسلامی شهر شیراز ارائه کردیم که ارائه این مستندات منجر به صدور آیین نامه‌ای از سوی شورا شده که بر اساس آن نصب، احداث و تجمیع هرگونه دکل و ایستگاه مخابراتی باید مطابق با آیین‌نامه مصوب صورت پذیرد.
فرشید ایزدی افزود: پس از صدور مجوز از سوی شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و اداره محیط زیست شهرستان شیراز هم نظارت‌های لازم را در این زمینه اعمال خواهند کرد.
وی ادامه داد: انتشار اخبار نادرست و غیر واقعی در مورد مضر بودن امواج دکل‌های مخابراتی در جامعه سبب شده که به رغم اینکه تقویت آنتن دهی یکی از مطالبات اصلی شهروندان در زمینه خدمات ارتباطی است، اما در مقابل مخابرات با مخالفت‌هایی از سوی همین شهروندان در زمان نصب این دکل‌ها مواجه است.
او اظهار داشت: ما مشکلات موجود در زمینه آنتن دهی تلفن همراه را قبول داریم اما حل این مشکل مستلزم نصب دکل‌های مخابراتی تقویت آنتن دهی است که چنانچه شهروندان در این زمینه همکاری نکنند در حال حاضر راه حل دیگری برای حل این مشکل وجود ندارد.
مدیر مخابرات منطقه فارس گفت: در کلانشهر شیراز برای تقویت آنتن دهی تلفن همراه باید ۵۰ دکل مخابراتی دیگر نصب کنیم که با وجود تمام مشکلات و با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز تاکنون در ۲۰ نقطه این دکل‌ها نصب شده و در ۳۰ نقطه دیگر نیز نیاز است که نصب شود.
ایزدی افزود: دکل‌های مخابراتی تنها مجهز به تجهیزاتی مخابراتی و ارتباطی است و فقط برای تقویت آنتن دهی تلفن همراه نصب و راه‌اندازی می‌شود و اینکه گفته می‌شود این دکل‌ها پارازیت منتشر می‌کنند به هیچ وجه صحت ندارد.
هزینه راه‌اندازی تلفن ثابت بیش از درآمد حاصل از آن است
مدیر مخابرات منطقه فارس، در بخش دیگری از سخنانه خود با اشاره به اینکه هزینه راه‌اندازی یک خط تلفن ثابت به مراتب بیش از درآمد حاصل از آن است، گفت: امروز شهروندان برای دریافت یک خط تلفن ثابت ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند در حالی که راه‌اندازی این خط برای مخابرات بین یک و نیم تا سه میلیون تومان هزینه دارد.
ایزدی افزود: در مقابل میانگین هزینه ماهانه نگهداری هر خط تلفن برای مخابرات ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است در حالی که میانگین درآمد ماهانه هر خط تلفن ثابت پنج هزار و ۸۰۰ تومان است.
وی ادامه داد: امروز بسیاری از خدمات بر پایه اینترنت و مخابرات به شهروندان ارائه می‌شود و به ویژه از ابتدای شیوع ویروس کرونا این نیاز تشدید شد و در زمینه آموزش چه در جوامع شهری و چه روستایی، نیاز شهروندان به اینترنت چندین برابر شد.
او گفت: از آنجا که تعرفه تلفن ثابت ظرف ۱۷ سال گذشته هیچگونه تغییری نداشته و هزینه توسعه، گسترش، به روزرسانی و نگهداری زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی نیز ۱۰ برابر شده، بنابراین باید این درآمد و هزینه عادلانه شود.
تحولات حوزه مخابرات فارس در ۲ سال گذشته
مدیر مخابرات منطقه فارس، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تقویت و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در این استانن گفت: از سال ۹۷ تاکنون، افزون بر ۱۰۷ هزار تلفن ثابت در این استان فعال شده که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۰۰ خط از ابتدای سال ۹۹ تا کنون ایجاد شده است.
ایزدی افزود: همچنین از سال ۹۷ تاکنون یک هزار و ۳۵۸ کیلومتر فیبر نوری در ۱۱۳ شهر استان اجرا شده است.
به گفته وی، در مدت یاد شده نیز ۶ هزار و ۳۰۸ مشترک فیبر نوری خانگی (FTTH) دایر شده که یک هزار و ۹۰۰ مشترک سهم سال ۹۹ است.
ایزدی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۱۲۶ هزار مشترک اینترنت پُرسرعت بر تعداد مشترکان استان فارس افزوده شده است.