مشهد- ایرنا- رییس کمیته فرهنگی و جمعیت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به سرمایه‌گذاری یکی از پنج شرکت بزرگ فولادی کشور در حوزه ذوب فلزات و تولید ورق فولادی در خراسان رضوی قول مساعدت داد.

احسان قاضی‌زاده هاشمی روز شنبه در مراسم بهره‌برداری خط تولید بنزن و بالابرنده اکتان در پالایشگاه فریمان واقع در جنوب مشهد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: منطقه فریمان یک قطب صنعتی است که اطراف آن خط ریل، گمرک، حوزه انبارداری همه کالاها، پالایشگاه و شهرک صنعتی کاویان قرار گرفته و ظرفیت فعالیت بیشتر از اینها را نیز دارد.

وی ادامه داد: وجود خط تقاطع جاده ابریشم در مجموعه سنگ بست به عنوان بندرخشک در سمت مرز کشورهای سی.آی.اس و آسیای میانه، وجود شرکت ایران خودرو خراسان، پالایشگاه خانگیران در سرخس و فعالیت واحدهای تولید شیشه و پارچه در این مجموعه، یک قطب صنعتی بزرگ را از فریمان تا سرخس شکل داده است. 

نماینده مردم فریمان و سرخس و بخشهای احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی همچنین از مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی ایران خواست تا بخشی از اعتبارات ۴۰ هزار میلیارد ریالی این سازمان را به توسعه زیرساختهای حوزه صنعت و همچنین اتمام زیرساختهای شهرک صنعتی شماره پنج مشهد در زمینهای پایین "جیم‌آباد و "تپه سلام" در جنوب مشهد اختصاص دهد.  

وی از سرمایه‌گذار پالایشگاه زال پارس فریمان هم بخاطر فعالیت سازنده در حوزه فرآورده‌های نفتی تقدیر و بیان کرد: این فعال اقتصادی از جمله افرادی است که درآمدهای ارزی حاصل از سرمایه‌گذاری خود در کشورهای دیگر را به ایجاد پالایشگاه در فریمان اختصاص داد و این در حالی است که در شرایط جاری بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را از ایران خارج می‌کنند.

قاضی‌زاده گفت: مسوولان خراسان رضوی باید در برابر چنین سرمایه‌گذارانی فرش قرمز پهن کرده، آنان را تکریم نموده و در جهت جذب آنها بکوشند. 

شرکت نفت زال پارس با تاسیس پالایشگاه در نزدیک فریمان به ظرفیت تولید سالانه هفت هزار بشکه بنزین و گازوییل مطابق استانداردهای یورو چهار و یورو پنج، امکان ارائه آن را به بازارهای داخلی و خارجی با قیمت رقابتی ایجاد کرده است.

امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت خط تولید بنزن و بالابرنده اکتان این پالایشگاه به ظرفیت ۷۲ هزار تن در سال، حجم سرمایه‌ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای ۱۵۰ نفر در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع به بهره‌برداری رسید، این پالایشگاه در کیلومتر ۴۵ جاده مشهد- فریمان در جنوب مرکز خراسان رضوی ساخته شده است.