تهران- ایرنا- باشگاه رئال مادرید در حال حاضر نهمین ترکیب ارزشمند جهان فوتبال را در اختیار دارد اما احتمال اینکه بازیکنان این تیم ارزش کلی باشگاه را تنزل دهند بیشتر از آن است که به افزایش آن منجر شوند.

به گزارش ایرنا، تغییر و تحول به تعویق افتاده مدنظر «زین الدین زیدان» و اعتماد دنباله‌دار وی به سربازان قدیمی منجر شده است که ارزش تیم نخست کهکشانی‌ها به‌تازگی با افت مواجه شود.

در واقع، در تمام اروپا تنها ۱۱ تیم از لحاظ میانگین سنی مسن‌تر از رئال هستند و این در حالی است که بارسلونا و اتلتیکومادرید هر دو بازیکنان ارزشمندتری در مجموعه خود دارند.

تمام این آمار و ارقام براساس محاسبات تارنمای ترنسفرمارکت ارائه شده که در برهه ای رئال مادرید را به عنوان ارزشمندترین باشگاه جهان معرفی کرده بود. پس مشکل کار کجاست؟

ارزشمندترین باشگاه‌های اروپا

کاهش ارزش تیم

کهکشانی‌ها با داشتن «کریستیانو رونالدو»، «گرت بیل»، «کریم بنزما»، «سرخیو راموس»؛ «مارسلو»، «تونی کروس» و «لوکا مودریچ» در اوج قدرت خود و همچنین حضور امثال «آلوارو موراتا»، «خامس رودریگوئز» و «متئو کواچیچ» روی نیمکت ذخیره‌ها، ارزشمندترین ترکیب را در اختیار داشتند.

با این وجود، آنها حالا با صدرنشین فهرست ارزشمندترین تیم‌ها در سال ۲۰۲۱ به شکلی فاحش فاصله دارند. هم لیورپول و هم منچسترسیتی ترکیبی به ارزش یک میلیارد یورو در اختیار دارند و این در حالی است که رئال با ترکیبی به ارزش ۷۴۲ میلیون یورو در رده نهم جای گرفته است.

این موضوع حقیقت دارد که سفیدپوشان در مقایسه با رقبای خود مجموعه کوچک‌تری در اختیار دارند. اگر ترتیب تیم‌ها براساس متوسط ارزش به ازای هر بازیکن بود، آنها پس از سیتی، لیورپول و اتلتیکو در رده چهارم جای می‌گرفتند.

ارزشمندترین بازیکنان اروپا

رئال هیچ نماینده‌ای در بین ۲۵ بازیکن ارزشمند نخست ندارد

«کیلین امباپه» با ارزش ۱۸۰ میلیون یورو ارزشمندترین بازیکن اروپا است اما برای آنکه نامی از بازیکنان رئال ببینید باید تا رده ۲۷ فهرست پایین بروید.

«تیبو کورتوآ» در حال حاضر ارزشمندترین بازیکن تیم تحت هدایت زیدان است و۷۵ میلیون یورو ارزشگذاری شده و این در حالی است که «فده والورده» با ۷۰ میلیون یورو در رده ۳۱ جای گرفته است.

برخلاف سفیدپوشان، بارسلونادر جمع ۲۵ بازیکن برتر نمایندگانی دارد؛ «آنسو فاتی» و «لیونل مسی» هر دو با ارزشی معادل ۸۰ میلیون یورو در رده نوزدهم قرار دارند.

اتلتیکو اما «ژائو فلیکس» را با ۱۰۰ و «یان اوبلاک» را با ۹۰ میلیون یورو به ترتیب در رده های نهم و چهاردهم می‌بیند.

مسن‌ترین تیم‌های اروپا

میانگین سنی بالاتر

درحالیکه کریستال پالاس با میانگین سنی ۲۹.۳ بالاترین میانگین سنی را در تیم‌های اروپایی دارد، رئال آنقدرها با این تیم فاصله ندارد. میانگین سنی آنها ۲۷.۹ به ازای هر بازیکن است و از این حیث در رتبه یازدهم جدول قرار دارد.

کوچ بازیکنان جوان‌تر همچون «سرخیو رگیلون»، «لوکا یوویچ»، «اشرف حکیمی»، «مارتین اودگارد» و «دنی سبایوس» به افزایش این میانگین سنی منجر شده است.

ارزش هازارد و ایسکو کاهش یافته است

دو مجرم اصلی سقوط ارزش کهکشانی‌ها در رتبه بندی مالی «ادن هازارد» و «ایسکو» هستند.

تنها سه بازیکن در سراسر قاره اروپا و طی ۱۲ ماه اخیر بیشتر از هازارد ارزش خود را از دست داده اند؛ مرد بلژیکی از ۸۰ به ۵۰ میلیون یورو کاهش قیمت داده است.

این در حال است که ایسکو شاهد نصف شدن ارزش خود در بازار از ۴۰ به ۲۰ میلیون یورو بوده است.

ارزش «آنتوان گریژمان»  از تمام بازیکنان بیشتر کاهش یافته و این بازیکن در این مدت با افت ۳۷.۵ درصدی ارزش خود شاهد کاهش ۳۶ میلیون یورویی ارزش خود در بازار بوده است. لیونل مسی هم خیلی فاصله ندارد و با افت ۳۲ میلیون یورویی ارزش خود در مکان سوم از این حیث جای دارد.

سایر نمایندگان لالیگا در در ۱۰ بازیکن برتر فهرست عبارتند از «ساموئل اومتیتی» (۶۸.۸ درصد افت ارزش) و «دنی پارخو» (۶۴.۳ درصد افت).

بازیکنانی که ارزش آنان افت کرده است