تهران -ایرنا -پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی تهران طرح "آموزش مهارت‌های زندگی و افزایش اشتغال پذیری" را برگزار می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و با هدف توانمندسازی، افزایش اشتغال‌پذیری و تاب‌آوری روانی اجتماعی زنان و جوانان اقدام به طراحی و اجرای دوره آموزشی مهارت‌ های زندگی کرده است.

به گفته رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی طرح «بررسی مطالب مهارت‌های زندگی و برنامه درسی آن برای جوانان و زنان و اجرای طرح آزمایشی آن با هدف توانمندسازی اجتماعی- اقتصادی و تاب آوری» با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، UNFPA و UNDP درصدد تدوین برنامه درسی مناسب در خصوص مهارت های زندگی برای تدریس و اجرا در شهرستان پلدختر از توابع استان لرستان، یکی از شهرستان های آسیب دیده در فاجعه سیل سال ۱۳۹۸ برای بالا بردن میزان تاب آوری ساکنین این منطقه با استفاده از آموزش مهارت های زندگی و در نهایت افزایش اشتغال پذیری در آنها است.

کوروش پرند افزود: این طرح با هدف مستندسازی برنامه‌ها، اقدام‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آموزش مهارت‌های زندگی در کشور، تحلیل نتایج و طراحی و اجرای برنامه آموزشی متناسب به منظور توانمندسازی، افزایش توان اشتغال‌پذیری و تاب‌آوری روانی و اجتماعی جامعۀ هدف طراحی شده است.

وی به عنوان مجری اصلی این طرح گفت: براساس گام‌های پیش‌بینی شده ابتدا تجارب تمامی دستگاه ها، سازمان‌ها و نهادهایی (وزارتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان بهزیستی، شهرداری‌های سراسر کشور) که به نوعی به موضوع مربوط بودند مورد بررسی قرار گرفت و اقدام‌های انجام شده در خصوص آموزش مهارت‌های زندگی جمع‌آوری و تحلیل شد.

پرند اضافه کرد: در گام بعدی برنامۀ آموزشی مهارت زندگی تدوین و آماده اجرا شد. بر این اساس ابتدا عناصر برنامه شامل منطق، هدف و برونداد یادگیری، محتوا و فعالیت‌های یادگیری از مستندات مربوطه استخراج و اعتباریابی و آماده اجرا شد.

وی تاکید کرد: در طراحی این برنامه آموزشی ضمن مرور ادبیات نظری مرتبط با موضوع، تلاش شد تا به نوعی تجارب بومی نیز مد نظر قرار گیرد.

غلامرضا یادگارزاده عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از مجریان این طرح نیز، سرفصل ‌های آموزشی برای یازده مهارت زندگی شامل"خوداگاهی، همدلی، روابط بین‌فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد، و رفتار جرأت‌مندانه" را از جمله نتایجی برشمرد که به نوعی با تقسیم ‌بندی سازمان جهانی بهداشت جهانی هماهنگ بود.

به گفته وی، محتوای این برنامه آموزشی در گام سوم تبدیل به سناریو آموزشی شد و با کمک سه مدرس خبره دوره‌های آموزشی مهارت زندگی، مهارت‌های"خودآگاهی، همدلی، روابط بین‌فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد، و رفتار جرأت‌مندانه"تبدیل به فیلم‌های آموزشی ۳۰ دقیقه ای شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در یک گام موازی با گام دوم و با هدف غربالگری جامعه هدف آزمون مهارت زندگی نرم شده برای جامعه ایران اجرا شد و این گام با شناسایی نیازهای آموزشی و هدف غربالگری روانی مخاطبان برنامه آموزشی صورت گرفت. در گام نهایی و با هدف اجرای آموزش در بستر اینترنت و شبکه ‌های تلویزیونی، پلتفرم ­های مورد نظر طراحی و آماده اجرا شد.

قرار است فردا ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ بررسی فعالیت‌های انجام شده در طرح آموزش مهارت‌های زندگی، معرفی چارچوب اجرایی طرح، مرور فعالیت‌های انجام شده، رفع نواقص احتمالی و همفکری با ذینفعان اصلی با حضور صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، مدیر کل سیاستگذاری و اشتغال و مدیر کل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همکاران طرح از دانشگاه‌ های علوم پزشکی ایران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و دو شرکت دانش بنیان همکار، در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی انجام شود.