به گزارش ایرنا، منصور غلامی روز شنبه در جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی در دانشگاه اصفهان افزود: زمانی که دانشگاههای کوچک به دانشگاههای بزرگ متصل شوند، فعالیت پژوهشی و فناوری آنها نیز تقویت و بیشتر میشود که بنوبه خود دستاورد بزرگی است و کیفیت کار آنها را افزایش میدهد.
وی با بیاناینکه مخالفت با طرح ساماندهی دانشگاهها، بیشتر نگاه سیاسی دارد، تاکید کرد: دانشگاههای بزرگ باید به دانشگاههای کوچک برای ارتقای کیفیت کار آنها کمک کنند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه مدیریت استانی آموزش عالی در راستای تفویض اختیارات به استانها در حال اجراست، تصریح کرد: این امر به معنی انقطاع از مرکز نیست و وزارت علوم، هدایت کلان را بر عهده دارد.
وی با بیاناینکه در مدیریت استانی تلاش میشود همفکریها به سمتی رود که بتوانیم بخشی از وزارت علوم را به استانها منتقل کنیم، گفت: رویکرد ما، اثرگذاری هرچه بیشتر آموزش عالی در استانهاست.
غلامی با تاکید براینکه دانشگاههای پیام نور، علمی کاربردی و فرهنگیان نباید از چارچوب برنامهای و ماموریت خود خارج و ازهم گسیخته شوند، خاطرنشان کرد: مدتی دانشگاه پیام نور از این چارچوب خارج شده بود که با آرامش در حال بازگشت است.
وی همچنین با اشاره به اینکه در دانشگاههای فرهنگیان و فنی و حرفهای نسبت استاد و دانشجو چندان مناسب نیست، افزود: نامهای به رهبر انقلاب در باره دانشگاه فرهنگیان نوشتم که نگرانیهایی وجود دارد که در حال پیگیری هستیم تا شاخصهای کیفی این دانشگاه از نظر تعداد هیات علمی و دانشجو ارتقا یابد.
وزیر علوم با بیاناینکه بخش آموزش عالی غیردولتی از لحاظ آماری پذیرش خوبی در زمینه دانشجو دارد، افزود: اما نگرانی ما در باره کیفیت کار این مراکز است زیرا اقتصاد و هزینهها دغدغه اصلی آنهاست.
غلامی با اشاره به اینکه دانشگاههای آزاد و غیرانتفاعی در حال رسیدن به تعادل هستند، تاکید کرد: تلاش ما این است که بخش غیردولتی آموزش عالی از بین نرود بلکه به تعادل کمی و کیفی برسد.
وزیر علوم با بیاناینکه همه گزارشهای مربوط به دانشگاههای مختلف را به رهبر معظم انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل کردم، تصریح کرد: برنامهها باید طوری کارشناسی شده باشد که در مدیریت بعدی آموزش عالی نیز باقی بماند و پیگیری شود.
اصفهان، دومین استان از نظر تعداد مراکز علمی و پژوهشی
دبیر هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی اصفهان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از آموزش عالی استان گفت: در زمان حاضر ۲۱۵ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و پژوهشی در استان فعال است که شامل ۹ دانشگاه دولتی، ۴۲ دانشگاه و مرکز پیام نور، ۱۰ مرکز فنی حرفهای، پنج مرکز فرهنگیان، ۲۷ مرکز و واحد دانشگاه آزاد اسلامی، ۳۲ مرکز علمی، ۲۶ مرکز غیرانتفاعی، ۹ مرکز آموزش عالی آزاد دورههای کوتاه مدت و ۵۵ مرکز پژوهشی است.
سیدحمیدرضا شاوران با بیاناینکه از این نظر در رده دوم استانهای کشور پس از تهران قرار داریم، افزود: این استان در مجموع حدود ۲۰۰ هزار دانشجو و هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی دارد که از این نظر نیز در جایگاه دوم کشور است.
وی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی استان اصفهان را ۲ هزار و ۱۴۱ نفر و دانشجویان را ۳۸ هزار و ۶۳۲ نفر اعلام و اضافه کرد: تعداد اعضای هیات علمی و استادان در دانشگاه فرهنگیان ۴۵ نفر، علمی کاربردی یکهزار و ۴۵۰ مُدرس، پیام نور ۳۰۱ نفر، فنی و حرفهای ۴۱ نفر، آزاد یکهزار و ۵۸۱ نفر و غیرانتفاعی یکهزار و ۷۳۳ نفر است.
به گفته شاوران، تعداد دانشجویان دانشگاههای فرهنگیان استان اصفهان چهار هزار و ۱۷۱ نفر، علمی کاربردی ۱۲ هزار نفر، پیام نور ۳۱ هزار و ۷۰۰ نفر، فنی و حرفهای ۱۲ هزار نفر، آزاد ۷۱ هزار و ۷۰۰ و غیرانتفاعی ۲۷ هزار نفر است.
وی جهتگیری هیات نظارت آموزش عالی اصفهان در سالهای گذشته را کیفیتگرایی در نظارت و ارزیابی خواند و گفت: مبارزه با پدیده مدرک فروشی از جمله اقدامات این مرکز است.
در این نشست جمعی از رییسان دانشگاههای استان اصفهان به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در باره آمایش آموزش عالی استان، مدیریت استانی، طرح ساماندهی و تمرکززُدایی پرداختند.
امروز بهرهبرداری از چهار طرح عمرانی دانشگاه اصفهان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همزمان در هفتمین روز گرامیداشت دهه مبارک فجر آغاز شد.
منصور غلامی شامگاه جمعه وارد اصفهان شد و امروز با حضور در دانشگاه اصفهان علاوه بر افتتاح طرحهای عمرانی، در جلسه شورای مدیریت استانی نیز شرکت کرد.
همچنین جلسه منطقه ویژه علم و فناوری استان، امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و استاندار در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
دانشگاه اصفهان با ۱۵ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی، دانشگاه مُعین این استان محسوب میشود.