شهرکرد-ایرنا-مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از آغاز عملیات احیا و مرمت ۴۵ رشته قنات از مهر امسال در استان خبر داد.

غلامرضا ذاکری روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه برای انجام عملیات احیا و مرمت این تعداد قنات، ۱۹ میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافته است، افزود: کشاورزان نیز به صورت خودیاری بخشی از هزینه‌های مربوط به مرمت قنوات را پرداخت می‌کنند.

وی، ریزش‌برداری کوره، لایروبی، کول‌گذاری هرنج یا مظهر قنات، باز کردن دهانه میله چاه‌ها و سنگ‌کاری و خاک‌برداری را از جمله اقداماتی بیان کرد که برای احیا و مرمت قنوات انجام می‌شود.

ذاکری در ادامه با اشاره به اینکه ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، یادآور شد: هر ساله به طور میانگین بین ۳۰ تا ۵۰ رشته قنات مرمت می‌شود اما با کاهش بارش‌ها، میزان آب‌دهی قنوات نیز به شدت کاهش‌یافته به طوری که در چند سال اخیر ۵۰ درصد قنوات استان خشک شده است و ۳۰ آن‌ها نیز با کاهش شدید دبی آب روبه‌رو هستند.

وی حفر چاه در محدوده قنات را یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش آب‌دهی و خشک شدن آن دانست و افزود: حفر چاه در حریم قنوات تنها در صورتی امکان‌پذیر است که عملیات مرمتی در احیا آن‌ها اثرگذار نباشد.

به گفته ذاکری، ۱۷ درصد از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری با استفاده از آب قنوات آبیاری می‌شود.

به گزارش ایرنا، قنات لَغدنبه در شهرستان سامان و اسدآباد در سفیددشت به ترتیب قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنوات چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شوند.