ارومیه- ایرنا- ۱۳۹ پروژه بخش کشاورزی همزمان با گرامیداشت ایام دهه فجر با هزینه ۴۳۴ میلیارد ریالی در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید.

رسول جلیلی روز یکشنبه در آیین بهره برداری از این طرح ها اظهار کرد: با افتتاح این‌طرح ها اشتغال ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم در سراسر استان تثبیت ‌می‌شود.

وی افزود: از مجموع این طرح‌ها ۶۱ طرح در بخش آب و خاک، ۱۲ طرح در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، ۵۷ طرح عشایری، ۲ طرح در زیر بخش صنایع تبدیلی و غذایی، پنج طرح در زیر بخش تولیدات دامی و ۲ طرح در زیر بخش تولیدات گیاهی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون در بخش کشاورزی با افتتاح۶ هزار و ۳۷۲ طرح با یکهزار و ۶۹۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای ۲۱ هزار نفر اشتغالزایی شده است.

وی با بیان اینکه سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی استان بین ۳۲.۸ تا ۳۸ درصد است گفت: متوسط کشوری در این زمینه ۱۸ درصد است.

جلیلی افزود: امید است بخشهای دیگر اقتصادی استان اعم از معدن و صنعت و بازرگانی بتوانند در کنار این بخش قسمتی از اشتغال را در استان افزایش دهند تا استان از رتبه ۲۶ در کسب درآمدها در کشور خارج شود.

وی با اشاره به آیین تجلیل از ۴۴۴ نفر کشاورز نمونه شهرستانی گفت: ۸۴ نفر نمونه استانی و ۶ نفر نمونه ملی در استان معرفی شده است.

جلیلی با اشاره به اسامی ۶ تن از نمونه های استانی بخش کشاورزی استان بیان کرد: ابراهیم مهدی زاده از شوط، کبری اصغری از میاندوآب، جعفرصادق نقی‌لو از خوی، هیمن دغو از بوکان، عباس مرزبان از سلماس، قربانعلی محمدی از ارومیه جزو نمونه این بخش هستند که قربانعلی محمدی از ارومیه شایسته تقدیر در سطح ملی است.

وی اظهار امیدواری کرد با آغاز تهاتر سیب و موز هم زمینه صادرات سیب استان فراهم شود و هم قیمت موز تعدیل شود.

در این آیین که به صورت ویدئو کنفرانس با برقراری ارتباط با وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد با حضور وزیر جهاد کشاورزی و ریاست جمهوری طرح های کشاورزی کشور از جمله بیش از ۳۵۰ گلخانه با چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی ۱۱ هزار و ۸۵۰ نفر به صورت هماهنگ افتتاح و از برگزیدگان بخش کشاورزی کشور تجلیل شد که خانم کبری اصغری تسهیلگر نمونه از آذربایجان غربی و عباس مهرپرور از گیلان به نمایندگی از کشاورزان کشور از سوی رییس جمهوری مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این آیین ۴۲ کانال مجازی آموزشی کشاورزی نیز در کشور افتتاح شد تا کشاورزان بتوانند از این طریق دانش خود را به روز رسانی کنند.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی با ۲۳۰ هزار بهره برداراست که سالانه ۶.۸ میلیون تن محصول از اراضی برداشت می شود.