ارومیه – ایرنا- عملیات اجرایی فاز اول محصورسازی محدوده منطقه آزاد ماکو به طول ۱۰ کیلومتر با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و جمعی از مسوولان منطقه، آغاز شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو روز دوشنبه در آیین کلنگ زنی این پروژه به اهمیّت و ضرورت محصورسازی محدوده این منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: در راستای بهره مندی درست از مزیت های این منطقه، محصورسازی یکی از اصول اساسی به شمار می رود.

محمدرضا عبدالرحیمی اضافه کرد: بر این اساس با اعتبار اولیه بیش از ۲۵۶ میلیارد ریال این پروژه از گیت ورودی اصلی به میزان پنج کیلومتر سمت چپ و پنج کیلومتر از سمت راست اجرا می شود.

وی ارتفاع فنس را ۲.۸ متر عنوان کرد و افزود: در کنار آن،  سه باب گیت فرعی در فاز اول احداث می شود.

وی از آغاز عملیات اجرایی احداث گمرک در گیت ورودی این منطقه طی ماه های آتی با هماهنگی گمرک کشور خبر داد.

3 مدرسه خیّرساز در منطقه آزاد ماکو به بهره‌برداری رسید

سه مدرسه خیّرساز با ۱۶ کلاس درس و با هزینه ۷۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، نماینده مردم ماکو و جمعی از مسوولان منطقه به بهره برداری رسید.

طیب قاسمی در آیین افتتاح مدارس شهرستان شوط با تاکید براینکه، ۸۷ کلاس درس در قالب ۱۸ مدرسه در سطح شوط در دست مطالعه، اجرا و انجام عملیات ساخت است، افزود: از این تعداد ۱۰ باب مدرسه با ۶۲ کلاس درس با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد عملیات اجرای آنها در حال انجام است.

وی تاکید کرد: با اتمام ۱۰ مدرسه در شوط، امید داریم سرانه برخورداری از فضای ایمن برای دانش آموزان این شهرستان حدود ۶۲ صدم متر مربع باشد.

وی اظهار کرد: تا پایان سال تحصیلی ۲ باب مدرسه با ۱۲ کلاس درس نیز افتتاح و در مجموع ۵ مدرسه با زیر بنای ۵۶۶۰ متر مربع تحویل دانش آموزان خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در ادامه سرانه فضای ایمن در این شهرستان را با بهره برداری از این مدارس، نیم مترمربع بیش از گذشته یاد کرد و گفت: این میزان بالاتر از سرانه استان است.

به گزارش ایرنا منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است؛ این منطقه در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.  

مساحت این منطقه حدود چهارهزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از ۷۵ درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.  

این منطقه در مجاورت ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰کیلومتر است.