ارومیه- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ۶ هزار و ۳۷۲ طرح کشاورزی با سرمایه گذاری ۱۶ هزار و ۹۳۰ میلیاردریال طی هشت سال گذشته در استان به بهره‌برداری رسیده است.

 نادر صادقی روز یکشنبه در سی‌وپنجمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی استان آذربایجان‌غربی افزود: با بهره برداری از این طرح ها در دولت یازدهم و دوازدهم برای ۲۱ هزار و ۱۸ نفر اشتغال زایی شده است.

وی اضافه کرد: درصد اشتغال‌زایی بخش کشاورزی استان در مقایسه با میانگین کشوری در سطح ۲ برابری قرار دارد به نوعی که میانگین اشتغال بخش کشاورزی در کشورمان ۱۸ درصد و استان بین ۳۲ تا ۳۸ درصد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مجموع سرمایه‌گذاری‌های داخلی انجام شده در استان منجر به صدور هزار و ۳۶۶ پروانه بهره‌برداری شد، ادامه داد:  ۴۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این راستا انجام و برای۱۵ هزار نفر اشتغال‌زایی شده است.

وی بیان کرد: امسال ۱۵۵ پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال(۱۳۰۰ میلیارد تومان)و اشتغال‌زایی برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان صادر شده است.

صادقی با بیان این‌که در حوزه کشاورزی چهار هزار پروانه بهره‌برداری با اعتبار ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیاردریال و اشتغال‌زایی برای ۲۴ هزار نفر صادر شده، افزود: در بخش خدمات نیز ۷۸ طرح با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۶۳۰ میلیاردریال و اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به عملیاتی شدن پرداخت ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در راستای جهش تولید در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به استان گفت: این تسهیلات در قالب تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی پرداخت می‌شود.

در این آیین که به صورت ویدئو کنفرانس با برقراری ارتباط با وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد با حضور وزیر جهاد کشاورزی و ریاست جمهوری طرح های کشاورزی کشور از جمله بیش از ۳۵۰ گلخانه با چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی ۱۱ هزار و ۸۵۰ نفر به صورت هماهنگ افتتاح و از برگزیدگان بخش کشاورزی کشور تجلیل شد که خانم کبری اصغری تسهیلگر نمونه از آذربایجان غربی و عباس مهرپرور از گیلان به نمایندگی از کشاورزان کشور از سوی رییس جمهوری مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این آیین ۴۲ کانال مجازی آموزشی کشاورزی نیز در کشور افتتاح شد تا کشاورزان بتوانند از این طریق دانش خود را به روز رسانی کنند.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی با ۲۳۰ هزار بهره برداراست که سالانه ۶.۸ میلیون تن محصول از اراضی برداشت می شود.