بجنورد- ایرنا- معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: به مناسبت دهه فجر پنج هزار و ۲۰۰ جلد کتاب اهدایی بین مراکز فرهنگی و هنری، کانون‌های مساجد و مناطق محروم مرزی روستایی و عشایری استان اهدا شد.

رضا رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش کتاب‌های اهدا شده به این مراکز را ۶۹۰ میلیون ریال عنوان و اظهار داشت: از مجموع کتاب‌های اهدا شده به هر شهرستان استان ۷۴۲ جلد ارسال شده و مابقی کتاب‌ها نیز در اختیار مراکز فرهنگی و هنری و کانون های مساجد شهرستان بجنورد قرار گرفته است.

وی افزود: موضوعات کتاب های اهدایی با ۱۸۰ عنوان،  در زمینه های مختلف از جمله دفاع مقدس، کودک و نوجوان، کمک آموزشی، روان‌شناسی و ادبیات بوده است.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی هدف از این اقدام را ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین اقشار محروم جامعه، ترویج فرهنگ اهدای کتاب، کمک به اقشار کم درآمد، افزایش نرخ مطالعه شهروندان و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی و رشد کمی و کیفی شاخص ها در این زمینه برشمرد.

رضایی افزود: در این طرح بیشتر کودکان و نوجوانان ساکن در روستاها و مناطق عشایری استان زیر پوشش قرار می‌گیرند که ۲۰ درصد کتاب‌های اهدایی مربوط به این ۲ رده سنی است.

سرانه مطالعه در  خراسان شمالی با میانگین کشوری برابر است. آمار نشر کتاب در کشور نشان می‌دهد که سالانه به ازای هر ایرانی تقریبا ۲ کتاب چاپ می‌شود.

خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفری، جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت خود در کشور دارد.

۴۴ درصد جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند که جمعیت عشایری این استان بیش از ۳۰ هزار نفر است.