به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان بنادر و دریانوردی، «محمد اسلامی» با تشریح دستاورهای وزارت راه و شهرسازی در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکید کرد: با سرمایهگذاریهای گسترده و متنوعی که در بنادر و پسکرانه آن در دست انجام است، در حال نزدیک شدن به بنادر نسل سوم هستیم.
وی درباره ویژگیهای بنادر نسل سوم، خاطرنشانکرد: در نسل جدید بنادر، فعالیتهای بازرگانی، پشتیبانی و مرتبط با اقتصاد حوزه دریا انجام میشود، به کمک بازاریابی، بار صادراتی و ترانزیتی تولید میشود و عمده فعالیت بنادر را تولیدات صادرات محور شکل خواهد داد.
جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری بخش خصوصی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری بخش خصوصی و در دست ساخت بودن پروژههای متنوع در بنادر کشور، اظهار داشت: در بنادر شمال و در دریای خزر، اسکلههای رو - رو را در دست ساخت است که بهزودی به بهرهبرداری میرسد.
وی افزود: با به کارگیری کشتیهای رو - رو میپ توانیم محصولات صادراتی به خصوص ترهبار و مواد فاسد شدنی را در یک زمان فشرده و سریع صادر کنیم.
اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریمهای گسترده علیه حمل و نقل دریایی کشور و خارج شدن همه خطوط کشتیرانی از بنادر ایران، گفت: با اجرای تحریمها و با قصد ساقط کردن کشتیرانی کشور، بهتدریج کانتینرهای خالی نیز از کشور خارج شد، اما با سرمایهگذاریهای انجام شده در صنایع داخلی، خط تولید کانتینرهای استاندارد چند منظوره قابل استفاده در جاده، ریل و دریا، به جریان افتاده و بهزودی کشور از این وابستگی نیز رها خواهد شد.
ساخت تجهیزات و شناورهای مورد نیاز کشور توسط سازندگان داخل
عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره ساخت تجهیزات بندری و شناورهای خدماتی در بنادر توسط صنایع داخلی، تاکید کرد: برای نخستین بار، سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات و شناورهای مورد نیاز کشور را به سازندگان داخل سفارش داده که این امر سبب فعال شدن صنایع دریایی کشور شده است.
وزیر راه و شهرسازی، یکی از دغدغههای کشور را بیکاری و فاقد سفارش ساخت بودن کارخانجات کشتیسازی ایرانی برشمرد و خاطرنشانکرد: با اقدام سازمان بنادر برای سفارش ساخت شناور در داخل کشور و رایزنیهای انجام شده برای انجام تعمیرات ناوگان تجاری دریایی در سایتهای تعمیراتی داخلی، جریان ساخت قطعات توسط شرکتهای دانشبنیان شکل گرفته است.
اسلامی با بیان اینکه در آیندهای نه چندان دور، ایران به یک سوپر مارکت اقلام دریایی تبدیل میشود، تاکید کرد: امروزه شرکتهای ایرانی به اعتماد و باور رسیدهاند که بتوانند قاطعانه جلوی هرگونه اقدام مخرب ناشی از تحریم حتی در صنایع بسیار بزرگی چون کشتیرانی و صنایع وابسته به آن بایستند.
نوسازی شناورهای سنتی و جایگزینی با شناورهای مدرن
وی یکی از اقدامات بسیار موثر دولت و سازمان بنادر و دریانوردی را نوسازی شناورهای سنتی و جایگزینی آنها با شناورهای مدرن با حمایت تسهیلاتی دولت برشمرد و گفت: در این خصوص برنامه داریم از طریق وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و با انجام فراخوان، شناورهای سنتی را به ترتیب قدمت سنی، برای عقد قرارداد با صنایع داخلی ترغیب کنیم تا بهتدریج شناورهای سنتی و فرسوده را به شناورهای پیشرفته تبدیل کنیم.
اسلامی با اشاره به توسعه سواحل مکران تاکید کرد: توسعه سواحل مکران، نخستین سند توسعه سرزمینی مصوب در کشور است که مورد وفاق همه دستاندرکاران قرار گرفته است.