تهران- ایرنا- کارگردان فیلم« تی تی» درباره اینکه در این اثر سینمایی کارگردانی وی به چشم نمی‌آید، گفت: من یاد گرفتم که در فیلم، خودم را به رُخ نَکشم و از رخشان بنی‌اعتماد یاد گرفتم که آنسوی دوربین مسائل دیگری هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده با حضور کارگردان، ارسلان امیری (فیلمنامه‌نویس و تدوین‌گر)، الناز شاکر دوست، هوتن شکیبا، هیلدا کردبچه، سودابه جعفرزاده (بازیگر)، علیرضا افکاری (آهنگساز)، فرشاد محمدی (فیلمبردار)، حامد خسروی (مجری طرح)، عماد خدابخش (تدوینگر)، مسعود دلیری (مدیرتولید)، عباس عباسی (چهره‌پرداز) بعدازظهر یکشنبه ۱۹ بهمن ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، آیدا پناهنده در ابتدا از اهالی رسانه بابت پوشش خوب اخبار قدردانی کرد و گفت: اگر بخواهم درباره پروسه ساخت «تی‌تی» صحبت کنم به درازا می‌کشد، چون پروسه زمان‌بری بود.

وی افزود: درباره وجود رگه‌های سوررئالیسی و جادوگر بودن شخصیت «تی‌تی» توضیح داد: «تی‌تی» برای من شبه قدیسی بود که به دلیل گذشته کولی‌وارش به جهان واقعی‌تری نسبت به ما رسیده بود. جادوگر واژه درستی نیست، چیزی که می‌توانم بگویم این است که برای من «تی‌تی» یک شبه قدیس بود.

پناهنده درباره رگه‌های مذهبی و عرفانی در فیلم گفت: این موضوع نه فقط در این اثر بلکه در فیلم‌های قبلی‌ من هم دیده می‌شود و رگ و ریشه ایمانی در آیدا پناهنده وجود دارد که نوشته می‌شود و به تصویر درمی‌آید.

وی همچنین درباره شخصیت امیرساسان که هوتن شکیبا آن را ایفا کرده است، گفت: کاراکتر «امیر ساسان» پر از تناقض است و وجوه مثبت و منفی در وجودش دیده می‌شود، مانند تمامی آدم‌ها.

در ادامه الناز شاکردوست درباره چگونگی مراحل رسیدن به نقش‌های متفاوتی که در دو سال اخیر در آن‌ها حضور داشته، بیان کرد: تکنیک در رسیدن به نقش‌ها به کمک من می‌آید. اما از جایی به بعد همه تکنیک‌ها را فراموش خواهی کرد و با زندگی کردن با نقش این فرایند صورت می‌گیرد.
پس از آن هوتن شکیبا، درباره حضور در نقش‌های جدی توضیح داد: من حضور در ژانر کمدی را دوست دارم، اما هدف من قبول کردن نقش‌هایی است که برایم چالش به همراه داشته باشد و ژانر فیلم برایم اهمیتی ندارد.

او درباره شانس دریافت سیمرغ در این دوره جشنواره گفت: سیمرغ گرفتن برایم ارزشمند است، اما بازی‌های خوب در این دوره از جشنواره زیاد است. امیدوارم فضا و محیط جشنواره همواره به صورت سلامت برقرار باشد و بتوان به راحتی و آرامش کار کرد.

شکیبا تصریح کرد: خوشحالم که جشنواره فیلم فجر برگزار شد؛ دلمان واقعا برای سینما تنگ شده بود. 

هلیا کردبچه بازیگر خردسال فیلم نیز درباره تجربه بازیگری‌اش بیان کرد: کار کردن با آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای من افتخار بزرگی بود و امیدوارم امکان همکاری مجدد برایم فراهم شود.
سودابه جعفرزاده، دیگر بازیگر فیلم درباره حضور در این پروژه توضیح داد: من افتخار همکاری با آیدا پناهنده را پیش‌تر هم داشتم و کار کردن با او برای من آموزه‌های بسیار دارد و ممنونشان هستم.
علیرضا افکاری، درباره آهنگسازی فیلم «تی‌تی» گفت: تجربه همکاری با آیدا پناهنده برایم جالب بود و جدا از همکاری موسیقایی در هنگام تولید کار به یک درک مشترک رسیدیم که امیدوارم نتیجه‌اش رضایت‌بخش باشد.

وی افزود: هدف ما یک ملودی رومنس بود که در زمان کمی به این مهم رسیدیم.

در ادامه عماد خدابخش در خصوص تدوین این فیلم بیان کرد: من کنار آیدا پناهنده و ارسلان امیری در این حرفه بزرگ شدم و به اعتقاد من فیلم از بُعد تدوین نیز محصول آیدا پناهنده است.

فرشاد محمدی درباره فیلمبرداری این اثر سینمایی توضیح داد: این فیلم جزو آثار محدودی بود که آن را با جان و دل فیلمبرداری کردم. همکاری با آیدا پناهنده من را دچار تب خلاقانه‌ای کرد که پیشتر کمتر به سراغم آمده بود و من سعی کردم به روح اثر وفادار باشم. 

الناز شاکردوست در پاسخ به اینکه آیا کارکردنش با کارگردان‌های زن عامدانه است، گفت: من به کارگردان‌ها، جنسیتی نگاه نمی‌کنم و بیشتر برایم وجه انسانی نقش مهم است. اما به هر حال زمانی که زن‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و از هم حمایت می‌کنند نتیجه کار بسیار شگفت‌انگیز می‌شود.



عباس عباسی، در ابتدا با بیان اینکه جای پارسا پیروزفر ردر اینجا خالی است، افزود: باید از آیدا پناهنده تشکر کنم که با این که می‌دانست فیلم در دو بخش اصلی داوری نمی‌شود اما امکان داوری شدن را به ما داد.

شاکردوست در پاسخ به چرایی حضورش در آثار تجاری توضیح داد: به نظر من این موضوع اتفاق بدی نیست که بازیگر در فیلم‌های تجاری که لودگی ندارد بتواند مخاطبانی را با خود همراه کند تا به خاطر او به تماشای سینمای هنری بنشیند. من با چنین انتخاب‌هایی تجاربی را با خودم به سینمای جدی‌تر می‌آورم.

در ادامه خدابخش درباره تدوین این اثر سینمایی گفت: فیلم «تی‌تی» جنسی از سادگی دارد که این ماجرا باعث می‌شود تدوین آن هم روان باشد. اما قسمتی که «تی‌تی» در آب می‌رود کمی سخت بود. جدا از این فیلم تدوین «زالاوا» نیز کار سخت و جذابی بود.

امیری که با فیلم «زالاوا» در جشنواره امسال حضور داشت، گفت: می‌خواهم صادقانه اعتراف کنم که من فیلمسازی را از آیدا پناهنده یاد گرفتم و از ایشان تشکر می‌کنم.

جشنواره فیلم فجر در یک نگاه

جشنواره فیلم فجر هرساله و همزمان با دیگر جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه میزبان علاقه‌مندان هنر سینماست. این جشنواره که از سال ۱۳۶۱ کار خود را آغاز کرد تا سال ۱۳۷۴ محل رقابت تولیدات سینمای ایران بود؛ اما از آن پس به صورت بین المللی برگزار می‌شود و در بخش بین الملل بر بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان به ویژه خاورمیانه،آسیای مرکزی، قفقاز و آناتولی و آثار ملهم از آموزه‌های راستین پیامبران الهی، پیام صلح و دوستی تمرکزی ویژه دارد. بخش بین‌الملل جشنواره از دوره سی‌وسوم (سال ۹۳) از بخش

ملی جدا شد و در اردیبهشت هر سال میزبان فیلمسازان مطرح جهانی است.شرکت‌کنندگان جشنواره فیلم فجر در بخش‌ رقابتی اصلی؛ سودای سیمرغ برای دریافت سیمرغ بلورین با هم رقابت می‌کنند. طی سالیان اخیر مسابقه‌های سینمای مستند، فیلم کوتاه ومسابقه مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نیز به بخش‌های سینمای ایران اضافه شده‌ است.

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران (بهمن ۱۳۹۹)، به دبیری سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در حال برگزاری است. فیلم‌های سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر در ۷۰ سینما در ۳۰ استان و ۵ منطقه آزاد به نمایش درمی آید. امسال نیمی از آثار جشنواره فیلم‌ اولی هستند.همچنین نشست های خبری بعد از این رویداد سینمایی در فضای مجازی و هم به صورت زنده پخش با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار می شود. جشنواره امسال تحت تاثیر همه‌گیری کرونا و با تاکید بر شیوه‌نامه‌های بهداشتی تجربه‌ای جدید را پیش می برد.