مهاباد- ایرنا- کارشناس مسوول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت مهاباد گفت: بازرسان این مرکز سه هزار و ۳۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل مصرف و فاسد را در این شهرستان کشف و ضبط کردند.

سیاوش مهرور روز ‌دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با انجام گشت مشترک با همکاری شبکه بهداشت و درمان، اصناف، نظارت بر اماکن عمومی و دامپزشکی به منظور حفظ و ارتقای سلامت شهروندان و تامین و ارتقای ایمنی مواد غذایی در ‏سطح عرضه، این میزان مواد غذایی شامل هزار و ۵۰۰ کیلوگرم شیر تقلبی و هزار و ۸۰۰ کیلوگرم پنیر و خامه غیر بهداشتی کشف و ضبط شد.

وی بیان کرد: این اقلام که ارزش ریالی آن بیش از ۴۳۰ میلیون ریال برآورد شده است، هم‌اکنون در شبکه بهداشت و درمان توقیف بوده و با اتمام مراحل اداری در مکان مناسبی امحا خواهد شد.

کارشناس مسوول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت مهاباد بیان کرد: این مقدار مواد غذایی به دلیل تقلبی بودن و فقدان مشخصات ۹ گانه و فاسد شدن به علت رعایت نکردن شرایط نگهداری ضبط شد که در صورت مصرف می توانست سلامتی شهروندان را با تهدید مواجه کند. 

مهرور اظهار داشت: فروشندگان متخلف این موادغذایی با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

بازدید از واحدهای صنفی توسط نیروهای بهداشت محیط و حرفه‌ای  هر روز به غیر از روزهای تعطیل از ساعت هشت صبح تا ۸ شب با حضور ۲۰ بازرس در قالب تیم‌های ۲ نفره انجام می‌شود.

وی همچنین از شهروندان خواست در صورت مشاهده عرضه مواد غذایی غیربهداشتی، از طریق تلفن مستقیم واحد سلامت محیط کار شهرستان مهاباد یا سامانه تلفن رایگان ۱۹۰ اعلام کنند تا کارشناسان مربوطه در کوتاهترین زمان بررسی‌های لازم را انجام دهند.

به گزارش ایرنا، شرایط ۹ گانه شامل نام محصول، نام و آدرس کارخانه تولید کننده، شماره پروانه (ساخت یا کد بهداشتی)، سری ساخت، تاریخ تولید و انقضاء، وزن، شرایط نگهداری، ترکیب و فرمول فرآورده، جمله ساخت ایران است.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است، ۶ هزار و ۸۰۰ واحد صنفی و چهار هزار و ۶۳ مرکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی در این شهرستان فعالیت دارد.