تهران- ایرنا- تارنمای خبری رادیو بین‎المللی چین در تحلیلی با اشاره به اتهام های ادعایی آمریکا علیه چین ، روسیه و ایران نوشت: آمریکا که کشورهای دیگر را به «باج گیری هسته ای» متهم می‌کند، تنها کشوری است که بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان را دارد و از بمب های اتمی استفاده کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این رسانه چینی افزود: وقتی تهران یک ماه پیش اعلام کرد به علت عدم اجرای تعهدات آمریکا در برجام، میزان غنی سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد، وزارت خارجه آمریکا بلافاصله ایران را به «باج‌ گیری هسته‌ای» متهم کرد. آمریکا و ایران هر کدام نظرات متفاوتی درباره مسئولیت این روند عنوان کرده اند اما روسیه و بسیاری از طرف های دیگر بر این باورند که آمریکا تعهدات خود در برجام را عملی نکرده و بنابراین، مسئول اصلی این رویداد است.

رادیو بین المللی چین می‌گوید: یک ماه بعد از آنکه واشنگتن خود را «قربانی باج گیری هسته‌ای» جلوه داد، خود آمریکا با توجه به اینکه «چارلز ریچارد» رئیس فرماندهی استراتژیک آمریکا اخیرا اعلام کرده است کشورش باید برای جنگ هسته ای با چین و روسیه آماده شود و جنگ هسته ای با روسیه یا چین را یک احتمال واقعی خواند؛ خود باج‌گیر هسته ای شد.

در ادامه این گزارش آمده است: چارلز به عنوان یکی از مسئولان مهم قدرت هسته ای آمریکا با این اظهار نظر، پیام خطرناک و غیر مسئولانه ای صادر کرده است.

گزارش می‌افزاید: بر اساس آمار موجود، آمریکا تا سال ۲۰۱۹ تقریبا سه هزار و ۸۰۰ کلاهک هسته ای داشته است که از این تعداد یک هزار و ۷۵۰ کلاهک مستقر و دو هزار و ۵۰ کلاهک دیگر ذخیره شده بودند. علاوه بر این، دو هزار کلاهک هسته ای دیگر آمریکا از رده خارج شده و منتظر روندهای بعدی بوده اند؛ تعداد کل تسلیحات هسته ای آمریکا تا آن زمان حدود پنج هزار و ۸۰۰ کلاهک هسته ای برآورد و ثبت شده بود.

رادیو بین المللی چین با استناد به گزارش خبرگزاری «اسپوتیک» روسیه نوشته است: آمریکا تسلیحات هسته ای خود را در ۲۴ مکان واقع در ۵ کشور اروپایی مستقر کرده است.

گزارش می افزاید: به هر حال، این اولین بار نیست که چارلز ریچارد به بیان اظهارات اغراق آمیز خود درباره «تهدید هسته ای» پرداخته است. این مقام ارشد ارتش آمریکا شهریور سال گذشته نیز با بیان ادعاهای نادرست مبنی بر اینکه «چین در حال گسترش زرادخانه هسته ای خود با سرعت بسیار بالایی است»؛ تلاش کرد تا این توهم بین المللی را که تسلیحات هسته ای چین جهان را تهدید می کند، ایجاد کند که با واکنش وزارت خارجه چین مواجه شد.

در این گزارش آمده است: اگر بنا بر این باشد که غنی سازی ۲۰ درصدی ایران از سوی آمریکا به عنوان «باج گیری هسته ای» تعبیر شود، باید مشخص شود خود آمریکا که مالک بزرگ ترین زرادخانه هسته ای و تنها کاربر سلاح هسته ای در جنگ و تنها کشوری است که تسلیحات هسته ای اش را در خارج مستقر کرده است؛ با این اظهار نظر به دنبال چیست و این که باج گیر هسته ای بیشتر متناسب عملکرد کدام کشور در جهان است؟