اردبیل- ایرنا- رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان اردبیل از تعیین ضوابط و مقررات ساماندهی تورهای طبیعت‌ گردی در اردبیل خبر داد و این امر را اقدامی در راستای جلوگیری از بروز تخلف‌ها در این حوزه برشمرد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا شایقی روز دوشنبه در نشست ساماندهی تورهای طبیعت‌گردی اردبیل گفت: تورهای طبیعت‌گردی در اردبیل از این پس با ضوابط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، انجمن صنفی دفاتر مسافرتی، گردشگری و اماکن عمومی و دستگاه قضایی ساماندهی می‌شود.

وی افزود: بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده، تمامی گروه‌های طبیعت‌گردی در اردبیل باید بر اساس ضوابط زیر نظر دفاتر گردشگری فعالیت داشته و با دفاتر قراردادی امضا کنند.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان اردبیل از برگزاری دوره‌های آموزشی برای سرپرستان گروه‌ها خبر داد و بیان کرد: این افراد باید برای استعلام سه‌گانه به مراجع ذی‌ربط مراجعه و در این زمینه اقدام کنند.

وی تاکید کرد: برای حفظ آبروی استان و شهر اردبیل به عنوان پایتخت حسینیت، همه گروه‌ها ملزم خواهند بود که شئونات اسلامی و قوانین طبیعت‌گردی را طبق اساسنامه اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رعایت کنند.

رئیس انجمن دفاتر گردشگری استان اردبیل نیز در این نشست اظهار کرد: سرپرستان گروه‌ها باید در اسرع وقت با شرایط اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کلاس‌های دوره راهنمایان تور و طبیعت‌گردی شرکت نمایند و کارت طبیعت‌گردی دریافت کنند.

به گفته توحید مجیدی، برای فعالیت هرچه بهتر تحت مقررات میراث فرهنگی و انجمن صنفی دفاتر، این انجمن از سرپرستان گروه‌ها تعهد و ضمانت حسن انجام کار اخذ خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس خواسته خود گروه‌ها مقرر شده است برای تشکیل کمیته فنی، کمیته رسیدگی به تخلفات، کمیته تصویب نرخ مصوب اقدام شود و انجمن متعهد شد در قبال همکاری تورها به اداره‌کل میراث فرهنگی و انجمن دفاتر گردشگری خدمات مختلفی به منظور رفاه حال گروه‌ها و مسافران ارائه کند.

رئیس انجمن دفاتر گردشگری استان اردبیل بیان کرد: همه گروه‌ها از سوی همکاران انجمن رصد می‌شوند و در نهایت نسبت به ارزیابی گروه‌ها، رتبه‌بندی آنها و اعطای گواهی‌نامه اقدام خواهد شد.

استان اردبیل از ظرفیت متنوعی در زمینه طبیعت‌گردی از جمله ۴۴ عرصه تالابی برخوردار است.