به گزارش ایرنا از کیودو، در حالی که گزارش های اولیه حاکی از این بود که این زیر دریایی آسیب زیادی ندیده است اما مقامات وزارت دفاع ژاپن امروز سه شنبه اعلام کردند خسارت وارد شده به زیردریایی، بیشتر از چیزی است که روز گذشته اعلام شده بود.
مقامات ژاپن اعلام کردند: بخشی از برج اتصال زیردریایی «سوریو» به طول ۸۴ متر تاب خورده و گیرنده هیدروپلکی زیردریایی که به کنترل عمق کمک میکند خراب شده است. همچنین تجهیزات ارتباطی این زیردریایی نیز آسیب جدی دیده است.
«کاتسونوبو کاتو» سخنگوی ارشد دولت ژاپن هم در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: وزارت دفاع باید تدابیری را اتخاذ کند تا از وقوع چنین تاخیری در ارایه گزارش خسارت جلوگیری شود.
«هیروشی یامورا» رئیس ستاد نیروهای دفاع از خود ژاپن هم طی یک کنفرانس مطبوعاتی به دلیل این حادثه عذرخواهی کرد و گفت: هیچ بهانه ای برای چنین مشکل ارتباطی و تاخیر در ارسال گزارش وجود ندارد.
«نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن هم گفت که این وزارتخانه به طور کامل با تحقیقات گارد ساحلی ژاپن همکاری خواهد کرد.
کیشی گفت: با وجود اینکه کشتی هنگ کنگی در پریسکوپ زیردریایی قابل مشاهده بود، اما زیردریایی قادر به جلوگیری از برخورد با کشتی تجاری نشده است.
به گفته منابع گارد ساحلی ژاپن، اعتقاد بر این است که این کشتی تجاری با نام «اوشن آرتمیس» (Ocean Artemis) یک کشتی فله بر هنگ کنگی با ۲۰ خدمه چینی است.
سوریو یک زیردریایی دیزلی - الکتریکی است که توان جابجایی دو هزار و ۹۵۰ نفر را دارد. خدمه این زیر دریایی هم ۶۵ نفر هستند. این زیر دریایی در سال ۲۰۰۹ به عنوان اولین کلاس خود وارد نیروی دریایی ژاپن شد.