تهران-ایرنا- باشگاه فرهنگ و هنر ایرانیان با هدف تقویت ارتباط بین مراکز فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهروندان با حضور شهردار در سازمان فرهنگی هنری شهرداری رونمایی شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیروز حناچی امروز در نشستی با حضور رئیس و شورای مدیران ارشد این سازمان شرکت کرد، در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری به شهردار تهران، از باشگاه فرهنگ و هنر ایرانیان رونمایی شد.

مدیرعامل شرکت تهران گشت ارغوانی در این نشست با تشریح فعالیت‌های باشگاه فرهنگ و هنر ایرانیان گفت: این باشگاه با هدف حفظ مخاطبان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تقویت ارتباط بین مراکز فرهنگی هنری و شهروندان راه‌اندازی شده است.

محسن صفرزاده افزود: برای اعضای باشگاه تخفیفاتی پیش‌بینی شده تا بتوانند با هزینه کمتری خدمات سازمان فرهنگی هنری شامل عضویت در کتابخانه‌ها، تماشای فیلم در پردیس‌های سینمایی، خرید از فروشگاه باغ کتاب تهران، تورها و... را دریافت کنند البته با مجموعه‌هایی خارج از سازمان نیز مذاکره کرده‌ایم که تخفیفاتی ارائه شود،  هتل‌ها و مراکز تفریحی و ورزشی از جمله آنهاست.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۶۰۰ مرکز پذیرنده به اعضای باشگاه خدمات ارائه می‌کنند که به دو شکل حضوری و مجازی قابل استفاده است.

صفرزاده اظهارداشت: زیرساخت باشگاه فرهنگ و هنر ایرانیان که با همکاری بانک ملت ایجاد شده، به گونه‌ای است که در حال حاضر چهار میلیون مشتری بانک ملت از آن استفاده می‌کنند و این امکان وجود دارد که این باشگاه به صورت یک ابرباشگاه به همه بخش‌های شهرداری تهران ارائه خدمت کند و این کار به صورت آزمایشی آغاز شده است.

لزوم تولید آثار فرهنگی و هنری با توجه به ذائقه جامعه

شهردار تهران در این نشست ضمن گرامی‌داشت ایام‌الله دهه فجر اظهارداشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جایگاه ویژه‌ای نه تنها در سطح تهران بلکه در کشور دارد و باید کارهایی را در اولویت قرار دهد که از عهده شهرداری تهران خارج است.

حناچی گفت: بخشی از منابع مالی شهرداری تهران مستقیماً از مردم اخذ می‌شود و سازمان فرهنگی هنری نیز شرعاً و قانونا موظف است این منابع را در جهت نیازهای شهروندان صرف کند که مطمئناً همین نگاه در سازمان حاکم است.

وی افزود: ایده‌آل ما این است که محصولات سازمان فرهنگی هنری حداکثر مخاطب را داشته باشد و باید به گونه‌ای تولید شود که بیشتر مردم شهر و حتی کشور بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

شهردار تهران بیان کرد: استفاده از ظرافت‌های هنری که ریشه در عقبه تاریخ و فرهنگ کشور دارد، منجر به تولید محصولاتی می‌شود که هم باعث ارتقای سلیقه مخاطب خواهد شد و هم با مردم ایجاد ارتباط می‌کند.

حناچی ایجاد ارتباط با مردم را اصلی مهم در سازمان فرهنگی هنری دانست و گفت: هر کدام از ما ممکن است طرز فکری داشته باشیم اما معلوم نیست این فکر در جامعه چقدر مخاطب داشته باشد اما اگر آثار فرهنگی و هنری را به گونه‌ای تولید کنیم که حداکثر وجدان عمومی جامعه آن را بپذیرند و با آن ارتباط برقرار کنند، ما موفق شده‌ایم.

مشارکت در تولید آثار سینمایی؛ از اقدامات خوب سازمان

شهردار تهران بیان کرد: موضوعات اصلی و اساسی جامعه را نمی‌توان فراموش کرد که البته سازمان فرهنگی هنری در دوران کرونا عملکرد درخشانی در پرداختن به موضوعات اجتماعی داشته است.

وی افزود: مسائلی مانند فقر، اخلاق، عزت نفس، خودباوری و... از مفاهیم محوری و اساسی است و باید به آن پرداخت و تولید محصولات فرهنگی و هنری با این موضوعات یک ضرورت است.

حناچی اظهارداشت: یکی از کارهای خوب سازمان فرهنگی هنری، مشارکت در تولید آثار سینمایی مانند فیلم «ماجرای نیمروز» بود، این فیلم شناخت کاملی به نسل جوان ارائه می‌دهد و کسانی را که به کشور خیانت کردند، به جوانان می‌شناساند، برخورد هنرمندانه با تاریخ و به تصویرکشیدن درست آن از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

موفق‌ترین عملکرد در زمینه تولید ماسک را شهرداری تهران داشت

حناچی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری می‌تواند در انجام دیگر مأموریت های شهرداری تهران نیز مشارکت کند، افزود: بر اساس نظرسنجی‌هایی که از شهروندان انجام شده، معضلات شهری مانند ترافیک و آلودگی هوا جزو مهم‌ترین مسائلی است که باید برای حل آن چاره‌ای اندیشید، باید به این مسائل بپردازیم و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

وی ادامه داد: گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل، راهکاری است که در دنیا موثر واقع شده و سازمان فرهنگی هنری هم می‌تواند برای ترویج آن فعالیت کند.

شهردار تهران اظهارداشت: اوایل شیوع ویروس کرونا با کمبود ماسک مواجه بودیم و به سختی می‌توانستیم از کشورهای دیگر ماسک وارد کنیم اما مبتنی بر تجربیات دوران جنگ، شهرداری، مساجد و دیگر مراکز وارد میدان شدند و به تولید ماسک پرداختند، موفق‌ترین عملکرد در این حوزه را شهرداری تهران داشت که حتی از ظرفیت‌های فرهنگی خود نیز در این زمینه استفاده کرد، این کار یک تجربه قابل قبول است که می‌توان آن را در دنیا معرفی کرد.

تلاش برای افزایش بودجه سازمان فرهنگی هنری در سال آینده

حناچی ظرفیت سازمان فرهنگی هنری را برای شهرداری تهران و شهرداری‌های کشور موضوع مهمی دانست و افزود: بخشی از این ظرفیت را با عنوان «خرید خدمات» در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته‌ایم که به افزایش ظرفیت‌ها در سازمان فرهنگی هنری کمک می‌کند.

وی گفت: تلاش شده بودجه سازمان فرهنگی هنری امسال افزایش پیدا کند اما مشکلی که در شهرداری داریم در سازمان فرهنگی هنری هم وجود دارد.

شهردار تهران بیان کرد: موضوع استارت‌آپ‌ها نیز موضوع مهمی است که سازمان فرهنگی هنری ظرفیت آن را دارد و توصیه می‌کنم حتماً با سازمان راهبردی فاوا هماهنگی‌های لازم را انجام دهید تا بتوانیم یک حرکت هماهنگ را آغاز کنیم و همپوشانی لازم را داشته باشیم.

گسترش ارتباط با استارت‌آپ‌ها؛ از اهداف سازمان فرهنگی هنری

در ادامه رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از راه‌اندازی موسسه رشد و شکوفایی جوان خبر داد و گفت: این مجموعه با هدف گسترش ارتباط سازمان فرهنگی هنری با استارت‌آپ‌ها تاسیس شده و در پنج نقطه تهران از جمله باغ کتاب تهران فعال است.

حجت‌الاسلام و المسلمین میثم امرودی افزود: تفاهم‌نامه‌هایی هم با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کرده‌ایم که به زودی عملیاتی می‌شود و شاهد یکی از قوی‌ترین مراکز رشد کشور در سازمان فرهنگی هنری هستیم.

امرودی، امضای تفاهم‌نامه همکاری با نهادهای گوناگون، تولیدات قابل توجه و فاخر در دوران شیوع ویروس کرونا و انتشار گسترده در فضای مجازی و دستیابی به تعریفی دقیق از دورکاری و جلوگیری از تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را مهم‌ترین محورهای فعالیت این سازمان در یک سال اخیر عنوان کرد.

همچنین در این نشست سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، علیرضا زندوکیلی معاون هنری، محمد امینی معاون هماهنگی، برنامه‌ریزی و امور شوراها و سعید صدرائیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های این سازمان پرداختند.