عباس سلطانیان روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در کرج اظهار داشت: اکنون ۶۶۴ پژوهش سرای دانش آموزی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۸ پژوهش سرا در ردیف طرح تجهیز آزمایشگاه زیست فناورانه قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه این اقدام حمایتی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پژوهش سراهای دانش آموزی کلید خورده است، خاطرنشان کرد: توسعه و تقویت فرهنگ پژوهش و تربیت دانشآموز خلاق و پژوهشگر از جمله اهداف مهم این طرح است.
سلطانیان بیان داشت: اجرای این طرح که امسال از هفته پژوهش در تهران آغاز شده در تحول زیست بوم فناوری و نوآوری در بین دانش آموزان نقش بسیار مهمی دارد.
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از پژوهش سراهای دانش آموزی از سال ۹۲ به بعد در کشور تاسیس شده است، اضافه کرد: در این پژوهش سراها بستر مناسب برای فعالیتهای آزمایشگاهی، پژوهشی، علمی، آموزشی و کسب مهارتهای زندگی دانش آموزان فراهم می شود.
سلطانیان یادآورشد: پژوهش سراها بستر ساز تفکر، تمرین، مداومت کار و خلاقیت دانش آموزان می شوند.
وی ادامه داد: آزمایشگاهها، دانش آموزان را از مقلدان علمی به مولدان علم تبدیل می کنند و به آموختههای آنها عمق و ماندگاری بیشتری میبخشند.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش تنها به برگزاری مسابقات آزمایشگاهی بسنده نمیکند بلکه فعال کردن آزمایشگاه در مدارس و ضروری کردن استفاده از آن را توسط دانش آموزان اولویت کاری
قرار داده است.
مدیرکل آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش رسالت امروز آموزش و پرورش را ایجاد محیطهای متنوع یادگیری برای دانش آموزان ذکرکرد.
وی گفت: طبق برنامههای آموزش متوسطه ۱۰ پژوهشسرای دیگر نیز دراستانهای متقاضی و دارای زیرساخت ایجاد خواهد شد.
سلطانیانتاکید کرد: فعالیت این پژوهش سرا ها در کشورموجب شده تا در این سال ها، جمعیت دانش آموزی ایران به سمت پژوهش محوری حرکت کند.