به گزارش ایرنا، توسعه زیرساختهای ارتباطی کردستان همواره در خدمت هفته ساله دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته به طوریکه در این مدت بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حوزههای مختلف راهسازی این استان از جمله تداوم عملیات احداث راهآهن و توسعه ۲۲ درصدی راههای بین شهری اصلی و فرعی سرمایه گذاری شده است.
این توجه تنها به راههای زمینی و آهنی نبوده بلکه توسعه زیرساختهای ارتباطی حمل و نقل هوایی استان نیز در کانون مدیریت و برنامه ریزی مجموعه دولت در کردستان قرار گرفت تا این خطه بتواند در شمار معدود استانهای دارای ۲ فرودگاه قرار بگیرد.
سقز پس از سنندج به عنوان دومین نقطه استان کردستان شاهد احداث طرح فرودگاهی است که اجرای این طرح در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و قرار بود در عرض سه سال کار عملیاتی به بهرهبرداری برسد اما با وجود سپری شدن هفت سال تا سال ۱۳۹۲ ، نه تنها این وعده محقق نشد بلکه تنها شاهد پیشرفت هشت درصدی بود و توقف چند باره این طرح باعث شد که در سال ۱۳۹۵ از دستور کار خارج شود اما به همت مسوولان مجددا از سال ۱۳۹۶ از سر گرفته شد.
از سال ۱۳۹۲ همزمان با شروع ماموریت دولت تدبیر و امید اتمام این فرودگاه در قالب توسعه طرحهای زیر ساختی حمل و نقل استان قرار گرفت و تمرکز بر بهره برداری از آن در سال ۱۳۹۶ بیشتر شد به طوریکه پیشرفت فیزیکی آن از هشت درصد ابتدای این دولت هم اکنون به ۵۴ درصد رسیده است.
احداث فرودگاه سقز با توجه به وضعیت منطقه از لحاظ جغرافیایی کاملا دارای توجیه بود چرا که با بهره برداری از آن نه تنها مردم کردستان حتی شماری از شهرستانهای جنوب آذربایجان غربی نیز به دلیل نزدیکی به سقز میتوانند از آن استفاده کنند.
از طرفی با توجه به نزدیکی فرودگاه سقز به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستانهای بانه، مریوان و سقز و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه که مرحله اول آن هم اکنون ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از دیگر پتانسیلهای کاربری این فرودگاه در آینده است که توجیه اقتصادی آن برای احداث را بیشتر میکند.
فرودگاه سقز قادر به رفع مشکلات ارتباطی شهرهای مرزی با مرکز است
فرودگاه سقز در صورت بهرهبرداری از آن در فاصله بسیار کم و در حدود ۶۵ کیلومتر تا مرز بانه فاصله دارد و این در حالی است که اکنون فاصله نزدیکترین فرودگاه به بانه، فرودگاه سنندج است که در ۲۷۰ کیلومتری این شهرستان مرزی واقع شده است.
استاندار کردستان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات استان در بحث تردد شهرهای مرزی برای ارتباط با مرکز است که پروژه فرودگاه سقز برای رفع همین مشکل در دست اجرا است.
بهمن مرادنیا گفت: ساخت این فرودگاه در سال ۱۳۸۴ شروع و پس از آن تا روی کارآمدن دولت تدبیر و امید رها شده بود که اکنون کار به سرعت در حال انجام بوده و شرکت فرودگاههای کشور اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن را تامین کرده و پیمانکار مشغول اجرای پروژه است.
وی افزود: با همت دولت تدبیر و امید این طرح بزرگ از توقف خارج و وارد فاز اجرایی شد و دولت مصمم به اتمام این طرح است و بهره برداری و تحویل فرودگاه سقز، یکی از هدیههای ویژه دولت به مردم استان و منطقه خواهد بود.
مرادنیا اضافه کرد: دولت به اتمام فرودگاه سقز مصمم است و در این راستا با همت سازمان فرودگاه های کشور، وزارت راه و شهرسازی، استانداری کردستان و فرمانداری سقز این پروژه تحویل مردم خواهد شد.
وی اظهار داشت: مرزی بودن بانه، وجود تجار و تولیدکنندگان فراوان در آن، بحث آغاز به کار ویژه اقتصادی بانه و در آینده ایجاد منطقه آزاد (در صورت تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام) اهمیت فرودگاه سقز بیشتر آشکار میشود و در مجموع این پروژه همراه با راهآهن و راه جدید مریوان - سنندج، سه طرح بسیار مهم در حوزه زیرساخت هستند که تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری خواهد رسید.
دولت تدبیر و امید ۸۶ درصد اعتبارات فرودگاه سقز را تامین کرد
در حالی که روند احداث فرودگاه سقز در سال ۱۳۸۴ شروع شد و اما روند پیشرفت فیزیکی آن تاجایی کُند بود که حتی در چند بازه زمانی تا مرز تعطیلی هم پیش رفت اما در دولت تدبیر و امید این روند تسریع شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: از سال ۱۳۸۴ تا کنون برای اجرای طرح احداث فرودگاه سقز ۵۳۶ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که ۸۶ درصد آن شامل ۴۶۸ میلیارد ریال آن پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید تامین شده است.
بهرام نصرالهیزاده اضافه کرد: با توجه به بررسیهای انجام شده این طرح نیازمند تامین ۵۱۰ میلیارد ریال دیگر است که تلاش میشود این اعتبار تا پایان بهار ۱۴۰۰ تامین و در اختیار پیمانکار برای اتمام عملیات قرار بگیرد و در صورت تحقق آن ۹۳ درصد اعتبار این پروژه توسط دولت تدبیر و امید تامین شده است.
وی افزود: با بهره برداری از این طرح در زمینه حمل و نقل هوایی هم فرودگاه سقز تا بهار سال آینده به بهره برداری میرسد تا کردستان به جرگه ۱۱ استان ۲ فرودگاهی بپیوند که حدود یک میلیون نفر جمعیت در شهرهای بوکان، میاندوآب و مهاباد در جنوب آذربایجانغربی و مریوان، بانه، دیواندره و سقز را در استان کردستان میتواند پوشش دهد.
رشد ۴۶ درصدی پیشرفت فیزیکی فرودگاه کردستان در دولت تدبیر و امید
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: روند اجرای تکمیل بخشهای مختلف فرودگاه سقز با جدیت در حال پیگیری و در اولویت کاری بوده به طوریکه ۴۶ درصد از ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی این طرح در دولت تدبیر و امید روی داده است.
شهرام ملکی با اشاره به اینکه طرح در سال ۱۳۹۲ تنها دارای هشت درصد پیشرفت فیزیکی بود افزود: تسریع در روند اجرای پروژه فرودگاه سقز از جمله بخشهای ترمینال و ساختمانهای جانبی، عوامل سطوح پروازی و محوطه فرودگاه با پیگیریهای مستمر به عمل آمده با جدیت در اولویت کاری قرار دارد.
وی یادآور شد: محوطه سازی، ساختمان ترمینال، جاده جایگزین به طول سه کیلومتر و تطویل باند پروازی دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی است و با تمام توان سه پیمانکار در حال فعالیت هستند.
ساختمان جنبی فرودگاه آماده بهره برداری است
مدیرکل فرودگاههای کردستان با بیان اینکه احداث فرودگاه سقز در ۲ ساخت بخش ترمینال و ساختمان و جنبی و توسعه عوامل پروازی فرودگاه پیگیری میشود اظهار داشت: در حال حاضر ساختمان جنبی تکمیل و آماده بهرهبرداری است.
امیرعباس نظریان اضافه کرد: سازه ترمینال نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد تکمیل شده و تاسیسات مکانیکی و برقی با پیشرفت ۸۰ درصدی و معماری ترمینال با پیشرفت تقریبی ۴۸ درصدی در حال انجام است.
وی یادآور شد: با تخصیص مناسب و بهروز از سوی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهزودی تاسیسات برقی و مکانیکی به اتمام رسیده و پروژه به مرحله تحویل موقت خواهد رسید.
مدیرکل فرودگاههای کردستان با بیان اینکه توسعه عوامل پروازی فرودگاه سقز در چهار بخش در دست پیگیری است یادآور شد: این بخشها شامل توسعه باند، تاکسیوی و اپرون، ساخت دیوار ۹ کیلومتری حفاظتی و استریپسازی و جاده پیرامونی است.
وی گفت: توسعه باند، تاکسیوی و اپرون فرودگاه به طول ۲ هزار و ۶۲۰ متر در نظر گرفته شده که اکنون یک هزار و ۸۰۰ متر آن آماده و نیازمند روکش نهایی است.
نظریان یادآور شد: ۸۲۰ متر باقیمانده در مرحله اساس و زیراساس بوده که کارخانه سنگ شکن برای تولید مصالح از ابتدای مهرماه سالجاری فعالیت خود را آغاز کرده و همزمان تجهیزات کارخانه آسفالت نیز نصب و پیمانکار برای خرید قیر مخصوص به پالایشگاه معرفی شده و در مرحله تست گرم آزمایشگاهی است.
وی افزود: برای ساخت دیوار حفاظتی به طول ۹ کیلومتر همه ظرفیت استان برای تولید دیوار پیشساخته بهکار گرفته شده است که در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا سه ماه آتی کار تولید، حمل و نصب دیوارها به پایان میرسد.
مدیرکل فرودگاههای کردستان گفت: عملیات خاکبرداری و خاکریزی بخش استریپسازی و جاده پیرامونی با پیشرفت متوسط بیش از ۵۰ درصدی در حال انجام است و با افزایش ماشینآلات پیمانکار انتظار میرود تا پایان سال این فعالیت خاتمه پیدا کند.
وی افزود: نصب آبروهای این طرح نیز با پیشرفت ۵۴ درصدی در حال انجام است و با روند فعلی در ابتدای بهار این اقدام تمام میشود.
فرودگاه سقز در سال ۱۳۹۶ به عنوان یک پروژه خاتمه یافته خارج از دستور قرار گرفته بود که به همت استاندار کردستان و مسوولان وقت، دوبار به طرح اعتبار تزریق شد و هم اکنون با تامین اعتبارات لازم، دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی است و سه پیمانکار برای اتمام این طرح فعالیت میکنند.
این طرح جز ۳۰ طرح دارای اولویت این استان برای بهره برداری در پایان دولت تدبیر و امید است که عمر شروع عملیات اجرایی آنها بیش از ۱۰ سال است و امید میرود با بهره برداری از طرح فرودگاه سقز در کنار بهرهمندی جمعیت یک میلیون نفری منطقه و تحقق آرزوی دیرینه مردم شهرستانهای مرزی، شاهد توسعه بیش از پیش بخش زیرساختهای حمل و نقل این استان باشیم.