هوشنگ طالبی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: الحاق این دانشکده ها بر اساس آمایش و طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی صورت گرفت و طبق آن، دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان به دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار و مرکز آموزش عالی شهرضا به دانشگاه اصفهان ملحق شدند.
وی، هدف از اجرای این طرح و الحاق دانشکده های مذکور به دانشگاه های بزرگتر را رشد و ارتقای کیفی آنها دانست و اظهار داشت: دانشگاه های بزرگتر بر مسائلی مانند اعضای هیات علمی، کیفیت کار آموزش و پژوهش در این دانشکده ها نظارت دارند و تجربه های خود را بصورت مشاوره در اختیار آنها قرار می دهند.
رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار دارای حدود ۶۰۰ دانشجو با ۱۴ عضو هیات علمی و مرکز آموزش عالی شهرضا دارای ۹۰۰ دانشجو با ۲۴ عضو هیات علمی است، خاطرنشان کرد: الحاق این مراکز به دانشگاه اصفهان با تعامل خوب با مقام های این شهرها و با تاکید بر حمایت و کمک رسانی به آنها انجام شد.
طالبی با اشاره به تصویب آمایش آموزش عالی در سال ۹۴ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، اضافه کرد: هشت تکلیف بر اساس این مصوبه به وزارت علوم محول شد که یکی از آنها ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور بود.
وی از جمله اهداف طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی را خروج آنها از پراکندگی و گستردگی بدون ضابطه و تجمیع آنها در قالب ماموریت گرایی ذکر و تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در خرداد ۹۹ مصوبه دیگری در این زمینه داشت مبنی بر اینکه مراکز آموزش عالی در قالب استانی ساماندهی شود.
رییس هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی اصفهان با بیان اینکه در استان فقط سه مرکز آموزش عالی مشمول طرح ساماندهی شامل گلپایگان، خوانسار و شهرضا داشتیم، خاطرنشان کرد: این مراکز در سال های گذشته توسط دانشگاه اصفهان ایجاد و به مرور زمان مستقل شد.
طالبی، افزود: مطالعات بر روی دانشکده های استان اصفهان بر اساس آمایش آموزش عالی صورت گرفت و سه وضعیت درباره آنها بررسی شد که آیا به اندازه ای رُکود دارند که منحل شوند یا با الحاق به دانشگاه های بزرگ می توانند رشد کنند یا در قالب یک مجتمع آموزش عالی، تجمیع شوند.
وی ادامه داد: طبق نتایج حاصل از این مطالعات، وزارت علوم به این نتیجه رسید که برای سه دانشکده گلپایگان، خوانسار و شهرضا در استان اصفهان، موضوع الحاق به دانشگاه های بزرگ دنبال شود.
رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشکده ها و مراکز آموزش عالی ملحق شده به حفظ استانداردهای دانشگاه های بزرگتر در رقابت با سایر دانشگاه ها خواهند پرداخت که باعث ارتقای کیفی آنها می شود، تصریح کرد: الحاق آنها به دانشگاه های بزرگتر در بخش های دیگر مانند پذیرش دانشجو و ایجاد فرصت های بیشتر برای اعضای هیات علمی نیز تاثیر گذار است.
به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: طرح ساماندهی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با هدف کیفیسازی هرچه بیشتر آنها بویژه واحدهای کوچک در حال اجراست و هدف ما تخریب و تعطیلی نیست.
منصور غلامی افزود: زمانی که دانشگاههای کوچک به دانشگاههای بزرگ متصل شوند، فعالیت پژوهشی و فناوری آنها نیز تقویت و بیشتر میشود که بنوبه خود دستاورد بزرگی است و کیفیت کار آنها را افزایش میدهد.
وی با بیاناینکه مخالفت با طرح ساماندهی دانشگاهها، بیشتر نگاه سیاسی دارد، تاکید کرد: دانشگاههای بزرگ باید به دانشگاههای کوچک برای ارتقای کیفیت کار آنها کمک کنند.
اصفهان با ۲۱۵ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و پژوهشی، حدود ۲۰۰ هزار دانشجو و هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی در جایگاه دوم کشوری در زمینه آموزش عالی و مراکز علمی و پژوهشی قرار دارد.
دانشگاه اصفهان با ۱۵ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی، دانشگاه مُعین این استان محسوب میشود.